Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 41, 2022

Ученици дават идеи по глобални проблеми

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
12-10-2022
в Брой 41, 2022
A A
Учениците от СУ „Св. Паисий Хилендарски“ в Златица ще направят проучване сред местното
население, за да видят какво е нивото на медийната грамотност на съгражданите им

Петя НИКОЛОВА

И тази година учениците се включват в разработването на идеи за училищни инициативи по актуални глобални теми в конкурсите „Глобално училище“ и „Глобално училище в действие“. Те се организират от Българската платформа за международно развитие (БПМР) с подкрепата на Министерството на образованието и науката.
През 2022 г. българските училища се включиха с проекти, които поставят акцент върху мира в училищната среда, преодоляването на дезинформацията и дискриминацията, ангажираност към промените в климата и опазването на природата.
Проектите не бива да останат само на хартия, а да се реализират и да привлекат обществеността – такова е желанието на организаторите. Представители на МОН и експерти от групата по глобално образование към БПМР отличават най-добрите 6 разработки и връчват на училищата приз „Глобално училище“ и „Глобално училище в действие“ на специална церемония по време на X юбилейна национална конференция „Образование за мир“.
Какво представляват училищните проекти и какви проблеми от днешния свят вълнуват учениците? Витлеема Ташева от БПМР споделя, че наградените ученици, съвместно със своите учители, са привлечени от темата за бежанците, която особено ангажира вниманието през последните години, както и от темата за мира и толерантността. Но не по-малко се вълнуват и предлагат идеи, свързани с климатичните промени,
опазването на биоразнообразието в природата и устойчивото развитие. По-задълбоченото вникване и запознаване с понятия като „съзнателно потребление“ и „въглероден отпечатък“ също са предмет на разработките.
Двата конкурса взаимно се допълват, като „Глобално училище в действие“ дава възможност на учебни заведения, които вече са били отличени с наградата „Глобално училище“, да надградят своите разработки и да покажат ново ниво на познание по глобални теми. Целта на организаторите е да се изгради национална мрежа, която да подпомага постигането на националните стратегически цели в областта на гражданското образование.
Победители в конкурса „Глобално училище“ 2022 за училища с принос в прилагането на философията, принципите и методите на глобалното образование за формирането на активни глобални граждани са СУ „Любен Каравелов“ в Пловдив, ПГКМКС „Акад. Благовест Сендов“ във Варна и ПГ „Иван С. Аксаков“ в Пазарджик.
Предложението на СУ „Любен Каравелов“ в Пловдив е за създаване на училищен подкаст. Идеята за
подкаст, в който да обсъждат вълнуващи ги глобални теми,
се заражда сред учениците в клуба за неформално гражданско образование. В часовете на тази извънкласна форма те провеждат дискусии, организират работилници за дебати, проучват информация от световни източници. За да развият уменията си да се изразяват аргументирано пред публика и да получат още повече знания, учениците решават да създадат подкаст, в който да продължат обсъждането на теми от значение за света, но вече споделено с повече свои връстници.
Проектът включва подготвително-образователна част и създаване на готов продукт. По време на подготовката учениците проучват обстойно информацията по избраната тема, а в подкаста свободно дискутират, изразяват възгледи и споделят познания. Използването на ролеви модели и включването на професионалисти като гости, които коментират избраните глобални теми, също е заложено в идеята на проекта. За пловдивското СУ „Любен Каравелов“ конкурсът „Глобално училище“ 2022 е следваща стъпка в целенасочените усилия, които полагат, за да придобият учениците им усещане за глобална принадлежност. През последните две години училището работи върху неформалното образование, като инвестира в ученици с изявени лидерски нагласи. Подпомага ги да трупат опит както в училище, така и чрез работата си с партньорски организации, участия в национални и международни форуми.
Победители в конкурса „Глобално училище в действие“ 2022 за училища, носители на приза „Глобално училище“ от предходни издания на състезанието, са: първо място за столичното ЧСУ „Увекинд“, второто е за Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ в София, а третото за СУ „Св. Паисий Хилендарски“ в Златица.
Учениците от Златица предлагат да направят анкетно проучване, за да видят какво е нивото на медийната грамотност на техните съграждани. За целта ще питат хората от града какво мислят за информацията в социалните мрежи,
разпознават ли фалшивите новини, знаят ли как да им противодействат, кои са сайтовете, на които се доверяват, и т.н.
Темата на проекта, предложен от учениците от СУ „Св. Паисий Хилендарски“ в Златица, е дезинформацията в социалните мрежи и разпознаването на фалшивите новини. Той ще се реализира на няколко етапа. Пряко участващите в проекта 15 ученици първоначално ще представят идеята си пред класовете от гимназиален етап и ще проведат среща със специалист в областта на медийната грамотност. След това ще изработят анкета в хартиен и електронен вариант, която ще бъде предоставена на обществеността в Златица, за да се направи проучването.
Последните етапи от реализацията на проекта са свързани с резултатите от анкетата.
Учениците ще ги представят пред други училища, пред общността и местните медии. Възможно е да организират и среща дискусия с ученици, родители, медии и граждани и накрая да направят анализ и обобщение.
Тъй като дейностите ще се осъществяват в продължение на няколко месеца, екипът на СУ „Св. Паисий Хилендарски“ в Златица залага като допълнителна ефективност от реализацията на проекта развиването на социални умения, усъвършенстване на екипната работа и изграждане на добро взаимодействие между ученици и учители.

Your Image Description

Свързани статии:

С волейбол на училище Добре дошла, есен! Керамични творби на чешки студенти показват в Троян Смолян – люлка на поезията за седми път

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Смолян – люлка на поезията за седми път

Следваща статия

Нобелова седмица

Следваща статия
Нобелова седмица

Нобелова седмица

На сушата излизат риби

На сушата излизат риби

Гл. ас. д-р Борис Банков, носител на Награда „Джон Атанасов“: Науката изисква търпение

Гл. ас. д-р Борис Банков, носител на Награда „Джон Атанасов“: Науката изисква търпение

Последни публикации

  • Зрелостници анализираха на втората матура лидерството в клас и привличането на инвестиции
  • „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера по БНР
  • Повече обучаващи се в професионални програми
  • Полетът на фантазията
  • МОН публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Българската наука излиза на световната сцена в роботиката
  • Първото училище в Кюстендил празнува с приятели
  • Димитър Маринов ще представи книгите си в София
  • Жените, които променят света
  • Българското неделно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в Египет възстановява работа
  • Премиерът Росен Желязков: 24 май е празник, върху чиито основи да градим нашето общо европейско бъдеще
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Mathematical Modelling of the Transmission Dynamics of Pneumonia and Meningitis Coinfection with Vaccination
  • Най-добрите математици сред студентите
  • Games in Function of Development of Multiplication Skills
  • A Pedagogical Method of Teaching Nested Loops in Introductory Programming Courses
  • Българските азбуки и чатджипити
  • Предизвикателства на дигиталната трансформация в обучението за комуникация при кризи
  • Дигиталното рисуване в обучението по рисуване на студенти от педагогическите специалности
  • Трансконтиненталният трансфер на Фрьобеловата педагогика – американският контекст
  • Българската литературна класика за деца. Образованието и образователните институции. Идейно-естетически, педагогически, етично-културологични аспекти
  • Изграждане на компетенции и компетентности за моделиране в обучението по математика в детската градина и началното училище при студенти бъдещи учители

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"