Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 9, 2023

Да управляваш кораб в класната стая

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
01-03-2023
в Брой 9, 2023
A A
STEM центърът в гимназията разширява възможностите за иновативно обучение и придобиване на дигитални умения

Катерина КОВАЧЕВА

Варненската морска гимназия „Свети Николай Чудотворец“ в момента е най-голямото средно учебно заведение в страната, което обучава ученици по специалности, сред които защитени, за морските професии – „Корабоводене“, „Корабни машини и механизми“, „Корабостроене и кораборемонт“, „Електрообзавеждане на кораби“, „Експлоатация на пристанища и флота“, както и „Компютърна техника и технологии“. Независимо че България е малка по територия и население, излазът ѝ на Черно море и географското ѝ положение определят нуждата от стабилно морско образование. Изследванията показват, че значителна част от населението, не само на Варна и Бургас, е обвързано с морската индустрия – корабостроене, корабоплаване, кораборемонт, корабособственост, експлоатация на флота и пристанищата, корабно машиностроене и др. И в последните пет години се засилва интересът към обучението именно по морските професии. За сравнение – през учебната 2016/2017 г. в създадената през 1948 г. гимназия са приети 47 ученици, а през настоящата учебна година – 145. Така учениците, обучавани в училището, достигат 530.
Професиите, изучавани във варненската Морска гимназия, в голямата си част са уникални и не се усвояват в други училища, а междувременно изискванията към тях нарастват всекидневно. Работодателите търсят хора, които могат да запазят самообладание в трудни ситуации и да изработят стратегии за справяне с тях. Гимназията предлага овладяването на професиите „Корабоводител“, „Корабен електротехник“, „Организатор по експлоатация на пристанищата и флота“, „Компютърен техник“ и „Спедитор-логистик“, по която е налице очакван недостиг на пазара на труда.
„По-креативното и практическо образование, развиващо умения като критично мислене и решаване на проблеми, се ценят изключително много от работодателите. Новите тенденции и модели за провеждане на обучение, прилагани във Варненската морска гимназия „Свети Николай Чудотворец“, осигуряват редица предимства на завършилите специалисти. Освен придобиване на знания, умения и компетентности по изучаваната професия учениците преминават и курс на обучение по основна подготовка по морска безопасност съгласно изискванията на Международната морска организация“, споделя за в. „Аз-буки“ директорът на Варненската морска гимназия „Свети Николай Чудотворец“ Виолета Шишкова. Преди няколко седмици гимназията получава поредното си национално признание – статут на един от 28-те Центъра за високи постижения в професионалното образование и обучение. Всички професионални гимназии в страната са оценени по утвърдена от МОН методология. В резултат на извършената оценка Морската гимназия във Варна получава 314 точки, което е девети резултат в страната.
„Един от водещите критерии при оценката са възможностите за дуално обучение и обучението
по STEM професии,
предлагането на защитени специалности и такива с очакван недостиг от специалисти, обучението по професионални направления, съответстващи на Интегрираната стратегия за развитие на региона, в който се намира гимназията, както и наличието на индустриални зони съгласно Стратегията за интелигентна специализация
2021 – 2027 г.“, коментира директорката Шишкова. И уточнява, че други значими критерии са средният успех на училището от държавните изпити за придобиване на професионална квалификация през 2019/2020, 2020/2021 учебна година, от задължителния втори държавен зрелостен изпит по професия през 2022 г., както и процентът на дипломиралите се ученици през последните три учебни години, въведените иновации в учебната дейност, участието в проекти по национални програми за развитие на образованието и по оперативни програми на ЕС, както и по програма „Еразъм+“.
Училището ще получи средства за инвестиции от Плана за възстановяване и устойчивост и ще бъде оборудвано в съответствие с най-високите технологични изисквания, за да се повиши регионалната конкурентоспособ-
ност. Изградените центрове ще осигурят модерно и иновативно образование и обучение по професии, необходими на регионалния пазар на труда, като предложат кратък преход от училище към работа. Ще се акцентира върху надграждането на традиционни за региона отрасли, за дигитална и зелена трансформация, както и върху подпомагането на нововъзникващи производства, каквито са роботиката, зелената енергия и др.
„Ще монтираме съвременно високотехнологично оборудване и обзавеждане, планираме ремонт и обновяване на училището, включително и мерки за енергийна ефективност – изграждане на система за отопление и охлаждане с геотермална енергия. Успоредно с това искаме да бъде изградена и фотоволтаична система, чрез която от възобновяем източник да се осигури необходимата електрическа енергия за сградата. Планираме и модернизация на част от учебния корпус, където ще бъде изграден високотехнологичен морски тренажорен комплекс, включващ симулатори, които осигуряват възможности за обучение в реални условия на борда на кораб. С новата придобивка ще се разширят възможностите за обучение на учениците от специалностите „Корабоводене“, „Корабни машини и механизми“ и „Електрообзавеждане на кораба“. Целта ни е практическата подготовка на учениците да бъде в степен, която да осигури безпроб-
лемно и незабавно преминаване от учебните условия за овладяване на професията към действителните условия на работа на кораба“, допълва директорката на варненската гимназия.
Виолета Шишкова споделя и че ще бъдат извършени ремонт и обновяване на оборудването на учебната работилница: „Планираме да преоборудваме кабинета по морско дело, управление и експлоатация на кораба със симулатори за работа с електронни навигационни карти. Цялостно обновяване на лабораторията по изпитване на двигатели с вътрешно горене, изграждане и обзавеждане на учебна работилница по заваряване, обновяване на лабораторията за измерване на електрически и неелектрически величини, изграждане на специализирана лаборатория по телекомуникации и лаборатория за изпитване на електрически машини, оборудвани със съвременна измервателна апаратура, диагностична техника и стендове.“
От гимназията
могат да се похвалят и с иновативен център за обучение
по природни науки,
който ще засили интереса им към проблемите на екологията, опазването на околната среда и в частност, чистотата на морските води. Изграденият по национална програма STEM център FabLab за обучение чрез роботика, 3D и мобилни технологии е разположен на площ 170 кв. м с четири зони, разположени една до друга. В тях са изградени два нови кабинета по информационни технологии, програмиране и образователна роботика със зони за преподаване и презентиране, оборудвани с интерактивни дисплеи и интерактивни маси, свързани в мрежа, както и зона за виртуална и добавена реалност.
Новоизградената учебна среда съчетава комплекс от зони за отдих и зони, насочени към проектно базираното обучение и учене чрез преживяване. В новия STEM център учителите прилагат нови методи и средства, с които да стимулират познавателния интерес на учениците – интерактивно преподаване и учене, базирано на изследване, интегриране на технологии с изкуствен интелект в класната стая с цел подобряване обучението на учениците и подобряване на преподаването. Учебната програма е демонстрирана с NAO – хуманоиден робот, специализиран за образованието като програмируем образователен инструмент. Кътът за образователна роботика е отделен с мултифункционален модул с маса за сглобяване на роботи, слепване и закрепяне на части, принтирани от 3D принтера, както и за тестване и състезания с роботи. В зоната учениците учат и експериментират.
От екипа на варненската Морска гимназия отбелязват още, че иновациите в базата и програмите не са самоцел. Целта е повече стимули училището да бъде по-интересно на учениците, да ангажира тяхното внимание, те да овладяват знания, да изграждат умения и да развиват ключови компетентности.
Над 20 са активните програми, по които училището развива своя капацитет и непрестанно модернизира учебната база.

Your Image Description

Свързани статии:

От декорация на плодова салата до работа на полето Традиции и дух на иновации Животът се дава, за да сбъднеш мечтите си Високите критерии водят до високо качество

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Цъфтят минзухари в памет на Холокоста

Следваща статия

Ветрогенератор на покрива

Следваща статия
Ветрогенератор на покрива

Ветрогенератор на покрива

Петя Петрова, началник на Регионалното управление на образованието – Бургас: Стремежът ни е да съхраним облика на всяко училище

Петя Петрова, началник на Регионалното управление на образованието – Бургас: Стремежът ни е да съхраним облика на всяко училище

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

26 млн. са работещите бедни в Европа

Последни публикации

  • Димитър Маринов ще представи книгите си в София
  • Жените, които променят света
  • Българското неделно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в Египет възстановява работа
  • Премиерът Росен Желязков: 24 май е празник, върху чиито основи да градим нашето общо европейско бъдеще
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Mathematical Modelling of the Transmission Dynamics of Pneumonia and Meningitis Coinfection with Vaccination
  • Най-добрите математици сред студентите
  • Games in Function of Development of Multiplication Skills
  • A Pedagogical Method of Teaching Nested Loops in Introductory Programming Courses
  • Българските азбуки и чатджипити
  • Предизвикателства на дигиталната трансформация в обучението за комуникация при кризи
  • Дигиталното рисуване в обучението по рисуване на студенти от педагогическите специалности
  • Трансконтиненталният трансфер на Фрьобеловата педагогика – американският контекст
  • Българската литературна класика за деца. Образованието и образователните институции. Идейно-естетически, педагогически, етично-културологични аспекти
  • Изграждане на компетенции и компетентности за моделиране в обучението по математика в детската градина и началното училище при студенти бъдещи учители
  • Сп. „История“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • „Аз-буки“ проведе семинар за публикуване на научни изследвания във ВТУ „Тодор Каблешков“
  • Снимка на броя: За глаголицата с обич
  • Над 48 000 зрелостници на матура по профилиращ предмет или по професия
  • Български учени привлякоха вниманието на Би Би Си
  • Български принос в космическо откритие
  • Премиера на книгата „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"