Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 12, 2023

Екранното поколение

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
22-03-2023
в Брой 12, 2023
A A

Как четиригодишни да сърфират безопасно в интернет? Обучението по дигитална грамотност вече е факт в детска градина „Валентина Терешкова“ във Варна.
Целта е под формата на игри най-малките да се запознаят с важните правила за безопасно използване на интернет. По програмата „Хубаво е в детската градина“ педагозите изготвят проекта, а идеята възниква след проучване сред родителите. Според директора на градината Анна Константинова, щом децата от тригодишни изучават правилата за движение по пътищата, така може да се използват интер-
активни методи, с които педагозите да ги запознаят как да работят безопасно в интернет. Те така или иначе вече са там. Затова питаме не дали, а колко.

„Аз съм кибер лъвче“ е мотото, с което децата от IIIА група „Лъвчета“ се включиха в инициативата на „Валентина Терешкова“ –
„Дни на медийна грамотност“. Всеки ден от седмицата децата се занимават с технологични дейности при изработка
на мобилен телефон, компютърна система, минилаптоп, сглобяват и лепят на картон пъзел с картини по темата,
в екип по двойки изработват и компютърна периферия

Катерина КОВАЧЕВА

Чрез куклен театър, интерактивни музикални игри и игри с пъзели, които показват правилата как да боравят с екрана умерено и да подбират безопасните места в интернет, преминават обученията по дигитална грамотност в шестте групи в детска градина „Валентина Терешкова“ във Варна.
Но докато се питаме не дали изобщо да даваме екрани на децата, а колко и как, тъй като не можем да премахнем изцяло екраните от всекидневието ни, педагози, логопеди и психолози дискутират вариантите как да ги научим да боравят с тях безопасно. Какви са здравословните навици за ползване на мобилните устройства, колко безопасно е да пускаме песни, детски филмчета и телевизия на децата и какви са „разрешените норми“, решихме да попитаме специалистите.
Екраните присъстват в яслите и градините, дори са законово уредени. Според Наредба № 3 от 2007 г. за здравните изисквания към детските градини на децата се допуска използването на електронни устройства с видеодисплеи, мултимедийни проектори и телевизор само с образователни цели, описани в плана за обучение, както следва: от 3 – 5 години не повече от два пъти седмично с продължителност до 10 – 15 минути; за деца от 6 – 7 години не повече от два пъти седмично с продължителност на експозицията до 15 – 20 минути.
За деца над 2-годишна възраст в детската ясла се допуска използването на електронни устройства с видеодисплеи, мултимедийни проектори и телевизор само с образователни цели, посочени в плана за възпитателна работа, но не повече от веднъж седмично, с продължителност на експозицията до 10 минути.
Но ако в детската ясла и градина имат нормирано екранно време, то какво се случва вкъщи? В определен момент детето изпитва интерес към екрани и родителите започват да се чудят кога и колко то може да гледа – било то филм, детско предаване или детски песни. По препоръки това не бива да се допуска по-рано от 2-годишна възраст, коментира темата за в. „Аз-буки“ логопедът Милка Игнатова. Абсолютно задължително е видеата да са на български – песни, детски филми или приказки, допълва тя.
„И все пак, ако си позволявате да пуснете на детето нещо, нека не е в никакъв случай преди 1 година, и то за 3 минути, ако е крайно наложително за вас, не за детето. Да успокоявате плач на детето с телефон или телевизор, е все едно да сипвате бензин в огъня. То ще се успокои, докато гледа, и после ще плаче два пъти повече, когато спрете екрана. А и ще привикне, че на всеки плач му се дава екран, и ще го очаква. Така, че до 2 години се придържайте към минимума за възрастта – няколко минути. След
2 години може детето да гледа около 30 минути на ден. След 3 години – около 1 час на ден, разпокъсано през деня“, коментира специалистът и припомня, че трябва да се внимава с екранното време, което в повечето случаи е в основата на късното проговаряне.
Евелина Чанева е психолог, специалист по ранно детско развитие и сертифициран биофийдбек терапевт. Тя споделя за в. „Аз-буки“, че трябва да има сериозен контрол върху времето и съдържанието на заниманията на децата с устройс-
тва. Мозъкът се развива най-много през първите до 5 години от живота, взаимодействайки с околния свят чрез всички сетива. Бебетата и малките деца се учат от директната комуникация: наблюдавайки и имитирайки видяното.
„При гледането на клипчета или филмчета няма комуникация – липсва отговор, реакция, език на тялото. Това влияе значително на социалното и емоционалното развитие на детето. Претоварва се едно сетиво за сметка на останалите и мозъкът на детето не е в състояние да обработи такъв обем стимули и информация“, допълва специалистът. Проблемът според психолога се крие в това, че времето, прекарано в гледане на някакво устройство, може да измести времето за игра, физическа активност или социално взаимодействие. Така екранното време се свързва и със затлъстяването, освен със забавено проговаряне, дефицит на внимание, проблеми с концентрацията, тревожност, хиперактивност, липса на социални умения, неспокоен сън, проблеми със зрението и други.
От друга страна, гледането на качествено образователно съдържание и програми, съобразени с възрастта, повишават интереса и участието на децата в учебния процес. Това могат да са кратки приказки или филмчета с реалистични образи на риби, диви или домашни животни, за професиите, видовете транспортни средства, добри обноски и всички други образователни теми, които се обсъждат в детската градина, споделя Евелина. Според наблюденията в нейната практика един час на ден може да се отрази негативно на формиращите се навици и умения на децата.
„При деца над 5 години е важ-
но да се следи и за промени в поведението на децата. Ако гледат клипчета или игри със съдържание на насилие, могат да започнат да проявяват агресия, тъй като не възприемат правилно видяното и трудно правят разлика между игра и реалност“, дискутира тя.
Посветена да насърчава здравословното и балансирано използване на технологиите, Александрина Георгиева – създател на фондация „Офлайн кидс“, подкрепя проекта и дори провежда обучения за родители, учители, служители на детски градини, присъствено и онлайн, с една-единствена цел – да отгледаме поколение, което използва технологиите осъзнато.
„Живеем във все по-дигитализиран свят. Технологиите са тук, независимо дали ги искаме, но като родители, възпитатели, учители имаме отговорност да внимаваме какво съдържание достига през екрана до децата ни. След критичната бебешка възраст е важно да въвеждаме екраните постепенно във всекидневието на децата, да поставяме правилните граници, да обясняваме на децата защо и как да използваме технологиите по безопасен начин, както и да бъдем добър пример за здравословна употреба. Не е разумно да позволим на малко дете да се гмурне в басейн, преди да умее да плува. По същия начин то има нужда да бъде обучено как да използва технология, преди тя да му бъде предоставена свободно“, смята Александрина Георгиева. И напомня, че специалисти от цял свят алармират и препоръчват деца под 3 години да не бъдат излагани пред екран, за да не бъде възпрепятствано тяхното развитие.
„Огромният обем визуална и звукова информация, която се излива от екрана върху децата, е твърде голям за детския все още развиващ се мозък“, споделя Алекс. Тя разказва и няколко фрапантни случая на детски уплах след гледане на филмче именно в детската градина.
И докато във Варна учат децата как да се опазят от лошите страни на интернет, тъй като те вече са в него, то не трябва да се пренеб-
регват и специалистите по детско развитие, които винаги напомнят колко пагубни за развитието на децата са екраните в прекомерни „дози“.

Your Image Description

Свързани статии:

Управлението на езиковото разнообразие е възможно Децата искат да бъдат изслушвани Кой най-бързо реди пъзел „Темида“ Европа се задъхва за учители

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Нови възможности за приобщаващото образование в Пловдив

Следваща статия

Думата имат тийнейджърите

Следваща статия
Думата имат тийнейджърите

Думата имат тийнейджърите

Пловдив събра млади готвачи  и монтьори

Пловдив събра млади готвачи и монтьори

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Още за двойните умалителни в българския език

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"