Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 44, 2 - 8.11.2023

Учителството е професия, която се краде

Не става с „ела да ти покажа“ как се преподава, казва Александър Чакмаков – директор на 129. СУ „Антим I“

Зина Соколова от Зина Соколова
01-11-2023
в Брой 44, 2 - 8.11.2023
A A

Александър Чакмаков винаги е искал да стане учител. За ужас на родителите си, които са се надявали той да нас­леди много успешния бизнес с цимент на баща си. Нещо повече – привлича към учителската кауза и майка си, която е педиатър. След пенсионирането си тя започва да преподава биология и признава, че страшно много ѝ харесва да прави точно това. На всичко отгоре иска да преподава в V, VI и VII клас, от които повечето учители бягат.

 

От 4 август т.г. Александър Чакмаков е временно изпълняващ длъжността директор на 129. ОУ „Антим I“. Кариерата му е доста дълга, въпреки че е само на 29 години. Работил е на много места. Последно е бил зам.-директор на 93. СУ „Александър Теодоров-Балан“, почти 4 години. Преди това е работил в
31. средно училище за чужди езици и математика (СУЧЕМ) като учител по английски, в
32. СУ с изучаване на чужди езици „Св. Климент Охридски“, в Националната природо-математическа гимназия, в Националната гимназия за древни езици и култури. И разбира се, в 112. ОУ „Стоян Заимов“, в което е учил.

По образование е юрист. Завършва европейско и международно право в Холандия по настояване на баща си, който иска синът му да има солидно образование с аргумента, че учител в днешно време се става и с тройка.

„Тогава ми се струваше ужасно да чувам подобни неща – казва Александър. – Но след години в системата, съм убеден, че има проблеми на входа и на изхода на висшите училища. И до ден-днешен много харесвам професията си. Сега съм на нова длъжност, но пак съм си учител. Ясно е, че ще имам по-малко часове, по-малко време ще общувам с децата. Но все ми се струва, че най-важното е кой ще ръководи училището – това има огромно значение как ще се чувстват и деца, и учители, как публично ще изглежда професията.“
За начало на педагогическата си дейност Александър Чакмаков приема участието си в инициативата на Евросъюза „Връстници обучават връстници“, в която се включва още на 15 години. Така добива представа от системата – като учи и работи.

Това е система, която е трудно пробиваема – казва младият директор. – Общо взето, ако влезе човек от бизнеса в сферата на образованието, трудно ще устои, защото се сблъсква с прегради. Много неща са закостенели някъде във времето. Хората извън сектора не разбират нашите проблеми.
И е ясно защо. Светът се развива много по-динамично от пазара на труда. Заплатите се вдигнаха, но в крайна сметка, парите не са толкова важни. Проблемът е, че липсва спокойствие в сферата. Надявам се да дойде време, в което нещата най-накрая ще се случат. Не ми се ще да вярвам, че след години, когато обърнем поглед назад, ще се чудим как сме проспали времето. Ще остареем и някой ще трябва да помисли за нас. Тогава кой ще е най-големият виновник? Ние и образователната система. Защото в досегашния си вид тя
не подготвя младите за живота в нито една посока – нито като познания, нито като зрелост.
Най-вече като личностна зрелост.“

Младите учители идват от университета неподготвени, подчертава директорът. Не знаят как да се справят с децата. Затова и напускат. И ако и директорът е авторитарен, това още повече стимулира този процес, казва Чакмаков. Според него идеята младите учители да имат ментори, е добра. Убеден е, че това е професия, която се „краде“. Той лично се е учил от Любен Костов – директор на 112. СУ. Учил се е и от Надежда Николчева – дългогодишен директор на 31. СУЧЕМ, както и от Нели Костова – директор на
32. СУИЧЕ, особено от мениджърските ѝ качества. „Всеки час е различен. Всяко дете. Всяка стая. Не става с „ела да ти покажа“ как се преподава. Младият учител трябва да има възможността да наблюдава“, обяснява младият директор.

Според Александър Чакмаков училището се е превърнало в много вертикална система. Всичко се свежда едва ли не до отчитане на дейност, налагане на санкции.
А най-важното е да се създават личности, които, след като завършат училище, да станат част от обществото. И то градивна част. Всеки да знае мястото си – какво може, какво би могъл да допринесе, какво не може и не бива да прави.

„При нас, на практика, в годините на прехода се получава така, че двойкаджии, едва завършили, стават веднага фактори в общес­твото – подчертава директорът. –
А на хората с познания и качества се гледа като на балами. Винаги съм искал да покажа – а и на децата, че да си интелигентен, начетен, да имаш позиция, не те прави глупак.“
Александър Чакмаков признава, че не за първи път участва в конкурс и има достатъчно, включително и горчив опит в това отношение. Твърди, че е изпитал на гърба си почти всичко, което системата може да му даде или да му вземе. Защото освен да дава, тя взима, и то много. Лично време, семейно време, понякога и авторитет.

„Бориш се, градиш нещо, а пос­ле някой казва това не е така, и ти оставаш с пръст в устата – казва той. – Амбицията ми е да покажа, че директорът може да бъде друг тип ръководител. Живеем в такова динамично време, че не може да останем с разбирания отпреди
15 – 20 години. Директорът не бива да е авторитарна личност, която само да се разпорежда кой какво да прави. Ролята му е да изгради добра среда, да създаде спокойна атмосфера за учители, родители и ученици.
И това трябва да стане час по-скоро. Известно е, че в тази сфера резултатите от днешните промени се виждат минимум след десетина години. Защото сега на много места в страната до голяма степен училището е социална институция и се грижим за всички социални неравенства, само не и за тези в образованието.“

Директорът е категоричен, че никога не е имал проблеми с децата. Но има с техните родители. И веднага дава конкретен пример. В 129-о училище е едва от месец и половина и вече има няколко сигнала за странни казуси. Като този, че досега е имало практика, когато децата имат първи или последен час при учител, който отсъства, те са свободни да дойдат на училище по-късно и да си тръгнат по-рано. Новият директор въвежда друга практика, която е описана и в наредба. Тя гласи, че ако се налага часовете по заместване да бъдат взети от учители по други дисциплини, се избират за обсъждане в часа теми като гражданско образование. Но родители настояват за досегашната практика, която е в разрез с наредбата.
Едно от предизвикателствата е и съвместното съжителство в една сграда между основното училище и 164. гимназия с преподаване на испански език „Мигел де Сервантес“. Това препятства преминаването на едносменен режим на обучение, както и целодневната организация на обучение. В подобно затруднено положение е много важна комуникацията между двете институции, но тя понякога не е на необходимото ниво. Въпреки че има учители, които работят и в двете училища. Учениците от основното училище също изучават испански език. Директорът разкри, че в момента дори се водят разговори с испанското посолство за осигуряване на учител испанец, който да преподава на децата.
Другата амбиция на директора е да се засили работата по различни проекти. Това ще изисква от колектива много повече усилия, но това е посоката, в която трябва да се върви. Тя ще донесе позитиви както за учениците, така и за преподавателите, убеден е той.

Новият директор е временно изпълняващ длъжността, тъй като в момента няма конкурси и изборът става само по документи. Категоричен е, че ще се яви и на редовния конкурс.
„Когато ми се обадиха, че са ме избрали, хем се зарадвах, хем не бях убеден дали трябва да напускам работата си в 93. СУ, където атмосферата е много добра. Подадох документите си, въпреки че нищо не очаквах. Дори не отмених пътуване до Перу, което ми е детска мечта, убеден, че и този път няма нищо да стане.“
Като прагматичен човек, както се описва сам, директорът е сигурен, че
ако работиш, нещата се случват.
Това иска да покаже и на учениците – че трябва да се борят, да са старателни. Доста неща са се променили между първите и сегашните му ученици. Животът е различен, стимулите – също. Някога за добри оценки и старание детето е било водено в заведение – нещо, което не се е правело всекидневно. Днес всичко е много по-достъпно. Децата имат супер­скъпи телефони, таблети. Масовият ученик няма много мотиви и да бъде много подготвен, защото винаги е имало външни стимули, които карат децата да учат. На вътрешни стимули не може много да се разчита в масовия случай.
Винаги е бил против и т.нар. открити уроци. Аргументът му е, че това показно представяне не влияе добре на децата, особено ако учителят пред гостите се държи по различен начин. Затова кани всеки, който иска, да отиде в негов час. Така може да се убеди как се постига резултат от 5.88 на матурите по английски на випуск 2018 г.
Александър Чакмаков отделя 10-те най-хубави, най-неангажирани години от живота си на това да се посвети на учителската професия. Дали е било правилно това решение? „Все още смятам, че отговорът е „да“, казва той.

Your Image Description

Свързани статии:

Европейците искат безопасен интернет за децата От инвестицията до персонализираната медицина Беронови дни в ЕГ „Петър Берон“ в Кюстендил „Аз-буки“ събира учени от страната

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Профили

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Къщички за птици пазят кестеновите дървета в Благоевград

Следваща статия

Съвременният учител през погледа на гимназисти

Следваща статия
Съвременният учител  през погледа на гимназисти

Съвременният учител през погледа на гимназисти

Беронови дни  в ЕГ „Петър Берон“ в Кюстендил

Беронови дни в ЕГ „Петър Берон“ в Кюстендил

Ръст на средствата за изследователска  и развойна дейност

Ръст на средствата за изследователска и развойна дейност

Последни публикации

  • Интегрален тест в VII клас след промяна в учебните програми
  • Time Perspective in Counseling Parents of Children with Developmental Disorders
  • Образователно включване на студенти с бежански статут в българското висше образование – възможности и перспективи
  • Предприемачество и иновации в публичния сектор: правна рамка и перспективи за публичните предприятия в България
  • Paradigms for Soft Skills Enhancement in Military Healthcare
  • Forming Entrepreneurial Culture through Education
  • Algorithm for Optimizing the Process оf Selecting a Topic for a Scientific Publication with the Assistance of ChatGPT
  • Софийският университет е сред първите 50% от най-добрите в света в QS University Rankings 2026
  • Принос към изучаването на българската лексикална прозодия (Морфологични и прозодични аспекти при акцентуването на съществителни имена в българския език, София: УИ „Св. Климент Охридски“, 2024)
  • Сред трагизма и триумфа на Дойран („Ехо от Дойранските окопи. Спомени на участници 1916 − 1918“, съст. Владислав Карагеоргиев, 2024)
  • Многоезичието и междукултурната комуникация като теми в продължаващата квалификация на учителите по български език и литература
  • Какво трябва да знаем за отпуска при две и повече деца
  • Национално състезание по пътна безопасност във Враца
  • Тържество на таланта
  • Бебешката зала в Габрово – възродената сцена за детски усмивки
  • Първо българско училище в Остин отпразнува края на учебната година
  • ДГ „Еделвайс“ докосва сърцата
  • Децата учат най-добре чрез преживявания
  • Чудесата нямат край
  • Удължават общественото обсъждане на промените в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Доц. д-р арх. Гичка Кутова-Каменова, ректор на УАСГ: Нужно е още по-тясно сътрудничество между бизнеса и висшето образование
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2025, година LXVIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"