"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Аз-букиAz-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Bulgarian Language and Literature
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Bulgarian Language and Literature
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Az-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2020 Брой 7, 2020

Общественият интерес е най-важен

v.genkov@azbuki.bg by v.genkov@azbuki.bg
12-02-2020
in Брой 7, 2020
A A
Детската градина помага за по-бърза социализация на децата

Въвеждането на задължително предучилищно образование за 4-годишните деца ще струва около 100 млн. лв. годишно. Това съобщи просветният министър Красимир Вълчев на дискусия, организирана от омбудсмана доц. д-р Диана Ковачева. Темата е „Възможности и предизвикателства при въвеждане на задължително предучилищно образование за четиригодишните деца“. На форума присъстваха и социалният министър Деница Сачева, над 30 родителски и неправителствени организации, синдикати, представители на академичните среди, експерти и др.
Намерението на Министерството на образованието и науката е да въведе задължително предучилищно образование още от септември т.г. с възможност за отлагателен срок от около 2 години, като всяка община ще решава дали да се възползва от отсрочката и кога да я въведе в рамките на този срок.
Омбудсманът Диана Ковачева обяви, че от анализа на жалбите до институцията във връзка със задължителното предучилищно образование за 4-годишните деца се оформят две групи становища. Едното е на противниците на задължителния елемент, а другото – на родители и организации, които, като цяло, не са против, но питат готова ли е системата да поеме четиригодишните деца и да отговори адекватно на техните потребности, подчерта доц. Ковачева. Тя отбеляза позитивите на ранното детско развитие – формиране на езикови, социални и емоционални умения в ранна детска възраст, по-успешното вписване в социалната среда, създаването на навици и ценности у децата, по-добър старт в първи клас, превенция на ранното отпадане от училище, подкрепа за работещите родители и др. Омбудсманът постави и конкретни въпроси на родители, като: има ли промяна на съдържанието и методиките при работа с 4-годишните, имат ли готовност самите учители да отговорят на спецификите на възрастта.
„Много е трудно да се оцени възвръщаемостта на една публична програма, защото много често ефектите и резултатите от нея са неизмерими, дългосрочни, изискват много сложна методика на оценяване – заяви министър Вълчев. – Но където са правени такива оценки на бюджетни програми в развитите страни, изследванията показват, че програмата за предучилищно образование е с най-висока норма на обществена възвръщаемост. Невробиологията на детския мозък в периода между 3 и 7 години е такава, че тогава в най-голяма степен се формират мозъчни връзки, интелигентност, когнитивни, емоционални и най-вече езикови умения. Драматично висока е тази възвръщаемост, когато става въпрос за деца от семейства, чийто майчин език не е езикът на съответната образователна система. Тази мярка е ключова и е най-силната интеграционна мярка за децата от семейства, в които майчиният език не е български и липсва отношение към образованието. Разликата между децата, посещавали детска градина, и тези, които не са, е огромна. Лишаването от образователна среда в този период за тези децата е фатално за тях. Много често те започват училищното образование с дефицити, които не могат да бъдат компенсирани по-нататък от системата, и по-късно отпадат.“
Министър Вълчев подчерта, че всички европейски страни имат политики за разширяване на обхвата в системата на предучилищното образование. Единственият европейски индикатор, по който се съпоставят системите на предучилищното образование, е процентът на обхванатите във възрастовата група 4 – 7 години. България изостава заради 4-годишните. В 10 страни процентът на обхват е над 95%. Докато у нас процентите са – при 4-годишните е 78%; при 5-годишните – приблизително 91%, при 6-годишните – около 94%. Три четвърти от 4-годишните деца, които са извън тези 78%, са от семейства, в които българският не е майчин език.
„Някой ще каже: правите го заради тези деца – каза министърът. – Да, така е, като институция, трябва да отговаряме за колективния интерес. Като отделен индивид, може да съм против всичко, което е задължително. Но като гражданин, знам, че ако няма задължителни данъци, ще се разпаднем като общество, ако няма задължителни ваксини, ще умрем от заразни болести, ако имаме 30% изключени от системата на образованието, няма да живеем в хармонично и балансирано общество.“
Министър Вълчев подчерта, че системата ни за предучилищно образование е добра и достъпна. Детските ни градини са сравнително просторни, а таксите – едни от най-ниските в Европа. Държавата поема основните разходи, и то в немалък размер, за възнаграждения и осигуровки, а ако се въведе задължителната подготовка за 4-годишните, ще бъдат поети разходите и за веществена издръжка, както се направи за 5 – 6-годишните. Това означава 15 млн. лв. допълнително, както и средства за закуски и за учебни помагала. Проблемът с таксите е, че има хора, които не могат да плащат и този нисък размер. Затова са предвидени 34 млн. лв. за възстановяване на таксите на част от родителите. Помислено е и за строителство на нови детски градини. Като държава, трябва да увеличаваме средствата за предучилищно образование – това ни съветват и от Европейската комисия, и от МВФ, каза още министърът.
„Истинският въпрос на дискусията е в какво общество искаме да живеем – подчерта министърът на труда и социалната политика Деница Сачева. – И ако искаме да живеем в общество, в което имаме повече образовани и реализирани хора, повече хора, които имат интерес да бъдем толерантни и да живеем в хармония, ние трябва да направим тази крачка към инвестиции в ранното детско развитие.“ По време на работата по обхвата и приобщаването на децата в образователната система социалните работници съобщават, че много семейства са изразили мнение, че ако децата са тръгнали по-рано на училище, ще им бъде много по-лесно по-нататък. „Министър Вълчев спомена едно число – 78% от 4-годишните в момента са в детска градина – т.е. обществото вече е направило своя избор – каза още Сачева. – Правата на нито един от нас не са по-големи от тези на другите хора. Когато говорим, че децата трябва да бъдат образовани, това е в интерес на всички ни.“
Директорът на дирекция „Образование“ в Столичната община Мария Минчева информира, че за столицата недостигът на места в детските градини за четиригодишни деца е от порядъка на 160, а недостигът на места в детските ясли е над 6000. Тя съобщи още, че през тази година ще бъдат построени 5 нови детски градини с 53 нови групи и за прием на 1325 деца.
Във връзка с недостига на кадри в системата министър Вълчев каза, че са необходими допълнително около 400 – 500 учители, което е с 10 % повече от сега, но ще бъдат осигурени. В контекста на достъпността той отбеляза като проблем липсата на транспорт до отдалечените места и липсата на възможност за отделен транспорт за най-малките.
От дискусията стана ясно, че самите учители посочват необходимост от промяна в учебните програми на университетите, които да бъдат адаптирани както към бързо променящата се среда, така и към реалните нужди на съвременните деца.
Участниците в дискусията се обединиха около становището, че въпросът със задължителното образование на 4-годишните е не „Дали?“, а „Как?“ да бъде въведено то.

Your Image Description

Свързани статии:

В някои държави обхватът на 3-годишните надхвърля 95%* Default ThumbnailТрафикът на хора – съвременното робство МОН ще проверява за скрити отсъствия България е там, където има хора, които говорят български и мислят като българи

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Тема на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

share7Tweet
Previous article

Радио „Китай“ звучи в Каспичан

Next article

В някои държави обхватът на 3-годишните надхвърля 95%*

Next article
След 65 години – срочни трудови договори

В някои държави обхватът на 3-годишните надхвърля 95%*

Доц. д-р Добри Ярков,  ректор на Тракийския университет – Стара Загора: Държавата се връща  във висшето образование

Доц. д-р Добри Ярков, ректор на Тракийския университет – Стара Загора: Държавата се връща във висшето образование

Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2020, Volume 28

Последни публикации

  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ТРАНСФОРМАЦИИ НА ПАЗАРА НА ТРУДА И НУЖДАТА ОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕФОРМИ
  • Олег Попов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“ : Нищо не е толкова лесно, колкото изглежда през обектива
  • Отличиха медалистите от международните олимпиади по природни науки за 2025 г.
  • Как да поискам извлечение от ведомост за заплата?
  • Модерно е да се рефлектира вместо да се размишлява

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Bulgarian Language and Literature
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"