"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Аз-букиAz-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Bulgarian Language and Literature
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Bulgarian Language and Literature
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Az-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2021 Брой 19, 2021

Над 81% са необходими за отличен

v.genkov@azbuki.bg by v.genkov@azbuki.bg
12-05-2021
in Брой 19, 2021
A A

По-високи прагове на качествената оценка предвижда проект на нова Наредба за инспектирането на детските градини и училищата, публикуван за обществено обсъждане. С нея се определя държавният образователен стандарт за инспектирането на детските градини и училищата. Вместо сегашните над 75% от максималния брой точки за получаване на оценка „много добра“ вече са необходими повече от 81%.
„Добра“ оценка ще се получава при 61 до 80 % включително вместо при 50 – 75%. „Задоволителна“ ще бъде оценката при 41 до 60 % включително при 30 – 50 % досега. А „незадоволителна“ оценка вече ще носят под 40 процента при по-малко от 30% към днешна дата.
С новите разпоредби са разписани и срокове за новата инспекция спрямо всяка получена оценка. В досегашните текстове се предвиждаше инспекция да се прави на 5 години, а при незадоволителна оценка – в срок от 6 месеца до година след проверката. Според новите правила детската градина или училището се инспектира в зависимост от получената най-ниска оценка на област за инспектиране от последната инспекция, като петгодишен е срокът само при много добра оценка. При добра оценка следващата инспекция ще бъде след третата до четвъртата година, а при задоволителна – след първата до втората година. Досегашният срок от шест месеца до една година след последната инспекция се запазва при получаване на незадоволителна оценка.
Според новите текстове Националният инспекторат по образованието (НИО) извършва инспектирането, което е процес на изготвяне на цялостна независима експертна оценка на качеството на предоставяното от детската градина или училището образование в определен момент на дейността им и определяне на насоките за подобряване. Неговата цел е постигане на устойчивост и осигуряване на качество на предоставеното образование за успешна реализация на децата и учениците. То се осъществява при последователно и целенасочено взаимодействие и сътрудничество на всички участници в образователния процес и заинтересовани страни.
Сред новостите е, че при инспектирането ще се отчита и влиянието на външната среда за
постигане целите на детската градина или училището.
Остава текстът проверките да се планират и провеждат така, че да не нарушават дейността на образователната институция.
Сред областите за инспектиране освен образователен процес и управлението на образователната институция вече ще се оценява и институционалната среда. В нея се включват физическата среда и информационното и библиотечното осигуряване на училищата и детските градини, развитието на организационната им култура и на среда за подкрепа и ефективно взаимодействие между всички участници в образователния процес и с всички заинтересовани страни, както и удовлетвореността на участниците в образователния процес.
В областта на образователния процес попадат резултатите от обучението, ефективността на взаимодействието и прилагането на компетентностния подход в процеса на обучението, на възпитанието и социализацията, на управлението на класа и групата, на оценяването, на осигурената подкрепа за личностно развитие и на екипната работа между учителите и другите педагогически специалисти за индивидуалния напредък на всяко дете и ученик. А областта на управлението включва управлението на човешките ресурси – в това число и ефективността на квалификациите, атестирането на педагогическите специалисти, управлението на финансовите, информационните и технологичните ресурси, партньорствата за развитие на детската градина или училището за повишаване резултатите от образователния процес, както и ефективното лидерство.
Критериите и индикаторите за инспектиране на областите се разработват, апробират и усъвършенстват от директора на НИО. Индикаторите за инспектиране пък показват степента, в която са изпълнени критериите за инспектиране от дадена област. За всяка област за инспектиране директорът на НИО утвърждава със заповед критерии за инспектиране и индикатори към всеки от тях, които се прилагат не по-рано от началото на предстоящата учебна година след утвърждаването им. Всяка година в срок до 31 август Националният инспекторат публикува на интернет страницата си утвърдените критерии и индикатори, по които ще се извършва инспектирането през предстоящата учебна година.
В новата наредба се посочва, че цялостната независима експертна оценка на качеството на предоставяното в дадена институция образование съдържа получените качествени оценки на областите за инспектиране. Оценката на всяка отделна област за инспектиране се формира като процентно отношение на сбора от точките, получени по отделните критерии, към максималния брой точки за областта. Броят на точките по всеки критерий се формира като сбор от точките по всички индикатори към дадения критерий. А максималният брой точки за всеки критерий се разпределя по индикатори в четирите равнища на оценяване. Максималният общ брой точки по всеки критерий и разпределянето им по индикаторите към него се определя от директора на НИО.
Според новите текстове инспектирането се състои от 4 взаимосвързани и последователни дейности – информиране за инспекцията, набиране на информация по областите за инспектиране, оценяване на качеството на предоставяното образование в определен момент и определяне на насоки за подобряване на качеството на предоставяното образование от детската градина или училището. Инспекцията започва със заповед на директора на НИО, в която се определят ръководителят и съставът на инспектиращия екип и срокът за извършване на инспекцията.
Промени спрямо досегашните разпоредби има и по отношение продължителността на етапите на инспекцията. Така подготвителният и заключителният етап вместо 10-дневни вече имат продължителност до един месец. В същото време се запазва до петдневният срок за същинския етап на инспекцията.
Подготвителният етап на инспекцията включва уведомяване на директора
на детската градина или училището за предстоящата проверка, предоставяне от образователната институция на информация по областите на инспектиране в случаите, когато тя не е обществено достъпна или не може да бъде получена по служебен път от друга институция, както и попълнени въпросници от ученици, учители, родители и други заинтересовани страни. На този етап се правят и проучване и анализ на събраната информация с фокус към резултатите от дейностите на образователната институция и резултатите на учениците. А съвместно с директора на детската градина или училището се разработва график за провеждането на същинския етап от инспекцията.
В него влизат посещение на детската градина или училището, наблюдение на образователния процес и провеждане на срещи и разговори с участниците в него и със заинтересованите страни. Специално се посочва, че при извънредни обстоятелства и преустановен присъствен образователен процес същинският етап може да се извършва и в електронна среда.
През заключителния етап на инспекцията се прави анализ на получената информация, изготвя се цялостна независима оценка и се определят силните страни и насоките за подобряване в съответната област за инспектиране. Изготвя се и предварителен доклад от инспекцията и се прави обсъждане с директора на инспектираната институция. Накрая на директора на образователната институция и на началника на съответното регионално управление на образованието се предоставя окончателен доклад от инспекцията. В него се посочват определените силни страни, както и препоръки за предприемане на конкретни действия за подобряване качеството на предлаганото образование.
В преходните и заключителните разпоредби на проекта се посочва, че инспектирането на детските градини и училищата в системата на предучилищното и училищното образование при условията и по реда на тази наредба започва от учебната 2021/2022 г.
Бележки, становища и предложения по проекта могат да бъдат изпращани към дирекция „Организация и контрол“ – МОН (m.lozanova@mon.bg), до 9 юни 2021 г. включително.

Your Image Description

Свързани статии:

Инвестиции за превенция на агресията Мисията на учителя е да открие таланта на всяко дете 12 училища и детски градини с награди за инициативи за безопасност на движението Дрямка в двора на 79. ДГ „Слънчице“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Учи днес, за да успееш утре

Next article

България се ваксинира

Next article
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

България се ваксинира

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Образованието е ключово за социалния модел

В ход е дигиталното обучение

Млади посланици на науката

Последни публикации

  • Задържаха ученик за стрелба с газов пистолет в Спортното училище в Хасково
  • Близо 700 проекта за училищни STEM центрове се финализират
  • УНСС откри 105-ата академична година
  • „Литературата не е музей“ преобразява уроците по литература
  • 21 университета и едно лечебно заведение с договори за антиплагиатски софтуер
  • Над 716 000 ученици влизат в класните стаи
  • Министър Красимир Вълчев: Колкото по-рано включим децата в образователната система, толкова по-успешно ще бъде приобщаването им
  • Изданието „Написаното остава! Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера в БТА
  • Столичното 51. СУ откри новата учебна година с тържествен водосвет
  • Началникът на кабинета Таня Михайлова откри нов STEM център в НУ „Иван Вазов“ във Враца
  • Учебната година в ОУ „Неофит Рилски“ в Габрово започва с нов физкултурен салон и STEM център
  • ТУЕС с нов корпус в „София Тех парк“
  • Министър Красимир Вълчев в първия учебен ден: Учителите имат нужда от подкрепата ни
  • Ресурсен учител учи децата как да общуват с „различните“ от тях
  • Приветствие на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев за първия учебен ден
  • Най-новото училище в Германия е „Алеко“
  • Министър Красимир Вълчев открива учебната година в две училища
  • Литературен клуб „БългарЧЕТА“ към БУ „Звънче“ на Острова учи на любов към книгите
  • Децата от НУ в Стрелча учат миналото на региона в неформална среда
  • Връчиха рекордните 145 Национални дипломи
  • МОН публикува моделите на НВО за 2025/2026 г.
  • Министър Красимир Вълчев: Подкрепяме създаването на национално представителство на ученическите съвети

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Bulgarian Language and Literature
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"