"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Аз-букиAz-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Български език и литература
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Fascination: E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Demographic Situation and Labour Market in Blagoevgrad and Kyustendil Districts
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • Bulgaria - North Macedonia - Slovenia: Intercultural Dialogues in XXI Century
    • Methodology for strategic planning of national energy
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • Bulgaria - Macedonia - Slovenia: Intercultural Dialogues in the 21st Century, Part II
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • ADAPTED METHODOLOGY OF HISTORY EDUCATION
    • VASIL LEVSKI. FROM THE CURVES OF LITERARY ICONOGRAPHY
    • Bulgaria - Macedonia - Slovenia: Intercultural Dialogues in the 21st Century
    • Gender World In Different Cultural Models
    • ADAPTED METHODOLOGY OF HISTORY EDUCATION 2
    • THEORETICAL MODEL FOR A CUMULATIVE LEXICOGRAPHING OF WORDS OF FOREIGN ORIGIN IN THE BULGARIAN LANGUAGE
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Български език и литература
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Fascination: E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Demographic Situation and Labour Market in Blagoevgrad and Kyustendil Districts
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • Bulgaria - North Macedonia - Slovenia: Intercultural Dialogues in XXI Century
    • Methodology for strategic planning of national energy
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • Bulgaria - Macedonia - Slovenia: Intercultural Dialogues in the 21st Century, Part II
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • ADAPTED METHODOLOGY OF HISTORY EDUCATION
    • VASIL LEVSKI. FROM THE CURVES OF LITERARY ICONOGRAPHY
    • Bulgaria - Macedonia - Slovenia: Intercultural Dialogues in the 21st Century
    • Gender World In Different Cultural Models
    • ADAPTED METHODOLOGY OF HISTORY EDUCATION 2
    • THEORETICAL MODEL FOR A CUMULATIVE LEXICOGRAPHING OF WORDS OF FOREIGN ORIGIN IN THE BULGARIAN LANGUAGE
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Az-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2021 Брой 37, 2021

Когато се завърнеш в родното школо

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-09-2021
in Брой 37, 2021
A A
Когато успяваш да сбъднеш мечтата си и правиш това, което обичаш, работата е удоволствие, а резултатите са налице

Бившата възпитаничка на Средното училище за европейски езици „Свети Константин-Кирил Философ“ (СУЕЕ) в Русе Маринела Недкова избира родното училище за място на професионална реализация. От четири години тя работи в него като начален учител. И макар днес да е в нова роля, любовта към училището и хората, които работят там, е толкова силна, колкото е била и преди 23 години, когато за първи път прекрачва неговия праг.
„Най-трудно е да преминеш от „вие“ на „ти“ с хората, които са ти преподавали и всеки ден са те вдъхновявали и респектирали“, започва разказа си Маринела. Казва, че е имала честта да попадне в поток с колеги, които са били начален курс, когато самата тя е била в I клас. Радва се на подкрепата и помощта им във всеки момент и нито за миг не си представя да работи на друго място с други хора.
Бакалавърската ѝ степен е в областта на кинезитерапията, но винаги е искала да работи с деца. За да сбъдне мечтата си, записва и завършва още две магистратури. Първата е „Предучилищна и начална училищна педагогика“ в Русенския университет „Ангел Кънчев“, а втората – „Логопедия“ в Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“.
„Радвам се, че попаднах на много хубав клас с разбрани родители. В днешно време по-големият
проблем са родителите, а не децата“, споделя моята събеседничка. Казва, че често се случва майките и бащите да са много взискателни към учителите, а да забравят какво правят самите те вкъщи. „Прибирайки се у дома, дават телефоните и таблетите, за да си осигурят спокойствие. Това не е редно“, категорична е тя. Вярва, че лоши деца няма. Всичко зависи от възпитанието в семейството. Радва се на късмета си, че е попаднала на отговорни родители, с които се разбира с половин дума. Когато има взаимно доверие и разбирателство, нещата вървят безпроблемно. Преди започването на пандемията майките и бащите са чести гости в класната стая. Те активно участват в живота на училището, като помагат за организацията на тържества и празници, възстановка на български традиции и обичаи.
В класа на Маринела Недкова има още една прекрасна практика – родители влизат в час, за да разкажат за своите професии. Ползите от тези часове са много. От една страна, децата се гордеят с майките и бащите си и се радват, когато могат да се похвалят на съучениците си с тях, а от друга – тези срещи поставят основата на ранното кариерно ориентиране. На мнение е, че всяко дете има изявени интереси и скрити заложби. За да ги развие, то се нуждае само от подкрепа и свобода за действие. „Не трябва родителят да бъде прекалено амбициозен и да избива комплексите си върху сина или дъщеря си“, казва тя. В ранна детска възраст учениците трябва да бъдат стимулирани да правят това, което им се отдава и обичат. Разбира се, с напредването на възрастта им родителите могат да ги насочват накъде да продължат образованието си, но в никакъв случай не трябва да налагат мнението си, игнорирайки желанията им.
Маринела признава, че всеки ден отива с усмивка на работа. Дори сега прекъсва майчинството си на първата година, за да се върне отново в клас. Тази година заедно с нея училищния праг ще прекрачи и по-голямата ѝ дъщеря. Тя ще бъде I клас в училището на мама, както самата тя го нарича. Младата учителка не се притеснява как ще съвместява ролята на учител и на майка на две деца – малко бебе и първокласничка. Знае, че ще бъде трудно, но въпреки това го иска от цялото си сърце. „Не съм вярвала, че през тази година, в която не бях с тях, толкова много ще ми липсват учениците. Приемам ги като свои деца“, казва Маринела. Връща се на работа с нетърпение и огромно желание. Убедена е, че ще се справи с всички предизвикателства. Разчита на помощта и на семейството си, които винаги са били до нея и са подкрепяли всяко нейно решение.
Надява се през новата учебна година обучението да бъде колкото се може по-дълго в присъствена форма. Вярва, че така е най-добре за всички ученици, особено за тези от начален етап на обучение. „Учениците ми са самостоятелни, но в началото определено се нуждаеха от помощта на членовете на семейството си“, казва младата учителка. На мнение е, че младите хора много бързо се адаптират с техниката и електронните ресурси. Тя самата е против използването на таблети и телефони за игра. Мобилните устройства са строго забранени в час. Вярва, че за всичко си има време. Децата трябва да имат детство – да играят навън сред природата и да опознават света, а боравенето с новите джаджи няма да им избяга.
„В работата ми ме вдъхновява жаждата за знания в детските очи. Това ме мотивира да продължавам да работя, надделява над умората и всекидневните проблеми, които неминуемо се появяват“, споделя младата учителка. Определя като едно от най-големите предизвикателства в учителската си практика приобщаването на дете, родено и живяло до 7-годишна възраст в Германия. Независимо че владее прекрасно български език, изпитвало стрес от новата учебна среда. В този случай определяща е подкрепата на учителя и средата.
„Към днешна дата се справя безупречно. Нямате представа с каква скорост напредваше и колко бързо се научи да чете и пише. По нищо не си личи, че това дете не е посещавало детска градина в България“, казва Маринела. Мотивира се от развитието и успеха на учениците си. При нея няма строго определено работно време. Винаги е готова да остане след часовете, като не щади сили и енергия. Ако някой има нужда от помощ, г-жа Недкова е насреща. „Отнасям се с учениците си така, както искам да се отнасят с моето дете“, категорична е тя.
За Маринела професията на учителя е призвание. От малка знае с какво иска да се занимава. Специалността „Кинезитерапия“ избира по семейни причини, но винаги е знаела, че ще работи в училище. Целенасочено и устремено работи в посока на изпълнение на поставените цели. В свободното си време обича да твори неща с ръцете си. Опитва се да научи и учениците си на това. Затова и в клас често майсторят различни предмети. Зад гърба си вече имат няколко лапбука – саморъчно направена книга с текстов и снимков материал. Правили са за Васил Левски и за Деня на народните будители. „Чрез лапбука учениците учат, забавлявайки се. По този начин по-лесно запаметяват факти“, казва моята събеседничка.
От I клас учениците на Маринела Недкова изучават и немски език. С голям интерес учат стихотворения, пеят песни и посещават театър. Ако ги попитаме кой е любимият им предмет, сигурно всички заедно в един глас ще отговорят – физическо възпитание. Като всички деца, обичат да тичат и да играят навън. „В интерес на истината, всички предмети са им интересни. Важно е по какъв начин поднасяш информацията“, казва Маринела. А тя се старае да бъде иновативна и различна, привличайки и задържайки вниманието на учениците във всеки момент. Разказва, че с ентусиазъм са преминали и часовете по здравословно хранене. Малчуганите с голямо желание са влезли в ролята на готвачи, пременени с куртки и шапки. Идеята за тази инициатива е на родител на неин ученик, а осъществяването ѝ е с подкрепата на ръководството.
Благодарна е за възможността да работи с директор като Добромира Николова. В нейно лице винаги е усещала доверие и подкрепа. „Още от първия ден бях приета с отворени обятия. Независимо от възрастта ми никога никой не се е отнасял към мен като към млада, нова или неопитна“, категорична е Маринела. И може би това е тайната на успеха – да правиш това, което обичаш, и да си заобиколен от хора, които също като теб вярват, че училището е техен дом, а професията – призвание.

Your Image Description

Свързани статии:

Покажи своя талант Кошер за трудолюбиви ученици и добри идеи Ученик създаде приложение за дигитална достъпност за незрящи Кюстендилски ученички със стипендия за патриотизъм

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Обучават специалисти по капиталови пазари

Next article

Как да станеш част от сплотена общност

Next article
Как да станеш част  от сплотена общност

Как да станеш част от сплотена общност

Часове по фантазии

Часове по фантазии

В ход е дигиталното обучение

Педагози се обучават за превенция на зависимости

Последни публикации

  • Три вълнуващи дни по лентата на късото кино
  • Лесотехническият университет обучи 110 горски служители
  • Млади спасители в действие
  • Премиерът Росен Желязков: Нито едно дете не трябва да бъде оставено извън образователната система
  • Спекулирам или правя предположение
  • Къде се осигуряваме, когато работим зад граница?
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 26/2025 г.
  • Снимка на броя: Куклен свят
  • Проф. Амелия Личева, декан на Факултета по славянски филологии в Софийския университет „Св. Климент Охридски“: Важно е не само дали, а и какво четеш
  • „Аз-буки“ издаде учебно помагало по български език за прогимназиален етап
  • Дебати за таксите за платено висше образование
  • Зам.-министър Емилия Лазарова: Външните инспектори на НИО са мотиватор и коректив за развитие на детски градини и училища
  • В Созопол се проведе конференция за автоматизация на дискретното производство
  • Еврокомисията с нова стратегия за превръщане на Европа в световен лидер в науките за живота
  • Голяма филмова награда за Емил Спахийски
  • Подкрепа за 578 училища
  • Открива се филиал на НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ в Бургас
  • Над 18,6 млн. лева за образователна инфраструктура
  • Родни учени и студенти ще работят в MIT
  • Варна отбелязва 120 години детски морски санаториум
  • Отличия за младите ни огнеборци от турнир в Чехия
  • ОУ „Никола Й. Вапцаров“ в Ботевград с нови кабинети по STEM и по хуманитарни науки

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Български език и литература
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Български език и литература
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Fascination: E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Demographic Situation and Labour Market in Blagoevgrad and Kyustendil Districts
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • Bulgaria - North Macedonia - Slovenia: Intercultural Dialogues in XXI Century
    • Methodology for strategic planning of national energy
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • Bulgaria - Macedonia - Slovenia: Intercultural Dialogues in the 21st Century, Part II
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • ADAPTED METHODOLOGY OF HISTORY EDUCATION
    • VASIL LEVSKI. FROM THE CURVES OF LITERARY ICONOGRAPHY
    • Bulgaria - Macedonia - Slovenia: Intercultural Dialogues in the 21st Century
    • Gender World In Different Cultural Models
    • ADAPTED METHODOLOGY OF HISTORY EDUCATION 2
    • THEORETICAL MODEL FOR A CUMULATIVE LEXICOGRAPHING OF WORDS OF FOREIGN ORIGIN IN THE BULGARIAN LANGUAGE
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"