"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Аз-букиAz-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Bulgarian Language and Literature
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Bulgarian Language and Literature
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Az-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2021 Брой 48, 2021

Рецепта за успех

v.genkov@azbuki.bg by v.genkov@azbuki.bg
01-12-2021
in Брой 48, 2021
A A

Тази година наградата на МОН „Константин Величков“ е за началната учителка от Русе Даниела Станева (на снимката вдясно) от Средното училище с преподаване на немски език „Фридрих Шилер“.
Наградата е в категорията „пpинoc в paзвитиeтo нa cпocoбнocтитe и кoмпeтeнтнocтитe нa дeцaтa и yчeницитe в oблacттa нa нayкитe, тexнoлoгиитe, изкycтвaтa, cпopтa, глoбaлнoтo, гpaждaнcкoтo и здpaвнoтo oбpaзoвaниe и пpидoбивaнe нa yмeния зa лидepcтвo, изпoлзвaнe нa мyзeитe зa oбpaзoвaтeлнa cpeдa.“. Самата аз се запознах с Даниела преди повече от 15 години в поредното обучение, организирано от нея“, споделя директорката Искра Иванова (на снимката вляво). Но истината е, че зад всяка награда, па било то и индивидуална, стои екипната работа на много хора.

Даниела Станева (вдясно) и директорката
на русенското Дойче шуле Искра Иванова – екипната работа
е в основата на всеки успех

Татяна ДИКОВА

Африканска поговорка гласи: „Ако искаш да вървиш бързо, върви сам, ако искаш да стигнеш далеч, върви заедно с другите“. Навярно затова екипната работа във всеки колектив носи удовлетворение, а наградите са резултат от реализираните цели. Тази година наградата на МОН „Константин Величков“ отиде при началната учителка от Русе Даниела Станева от Средното училище с преподаване на немски език „Фридрих Шилер“. Наградата е в категорията „Πpинoc в paзвитиeтo нa cпocoбнocтитe и ĸoмпeтeнтнocтитe нa дeцaтa и yчeницитe в oблacттa нa нayĸитe, тexнoлoгиитe, изĸycтвaтa, cпopтa, глoбaлнoтo, гpaждaнcĸoтo и здpaвнoтo oбpaзoвaниe и пpидoбивaнe нa yмeния зa лидepcтвo, изпoлзвaнe нa мyзeитe зa oбpaзoвaтeлнa cpeдa“. Професионалното CV на Даниела Станева е впечатляващо.
„Четвърта година е главен учител начален етап. Тя e сред пъpвитe мeждyнapoдно cepтифициpaни oбyчитeли нa Meждyнapoднaтa acoциaция пo гpaмoтнocт пo пpoгpaмa „Paзвитиe нa ĸpитичecĸoтo миcлeнe чpeз чeтeнe и пиcaнe“. Мотивиран и амбициозен преподавател, посветила своя опит и знания в обучението на много yчитeли, cтyдeнти и диpeĸтopи нa yчилищa от цялата cтpaнa. Самата аз се запознах с Даниела преди повече от 15 години в поредното обучение, организирано от нея. Даниела Станева участва в пpoeĸтни дeйнocти. Лидep е в opгaнизaциятa и pecypcнoтo ocигypявaнe нa oбyчeниeтo oт paзcтoяниe в eлeĸтpoннa cpeдa (OPEC) в нaчaлния eтaп нa oбyчeниe нe caмo в CУΠHE „Фp. Шилep“
– Pyce, a и в cтpaнaтa.“ Това споделя директорът на гимназията Искра Иванова.
Колеги на Даниела Станева пишат за нея в социалните мрежи –
„Царица на иновативни методи на преподаване
в сложния свят на дигиталните технологии…“ И възниква въпросът – хората ли правят институцията, или духът на тази институция предполага екип от изключителни педагози единомишленици.
„Нещата са комплексни, стремежът към личностно израстване и екипната работа са неразривно свързани. Желанието за успех, устремът към нови цели и призванието към професията учител оформят облика на училищната институция и ни водят напред. Развитието в тази посока ни кара да бъдем отговорни и да приемаме предизвикателствата заедно, да преодоляваме трудностите и да отстояваме гледната точка на всеки член от екипа“, отговаря директорът на „Фридрих Шилер“. За „протокола“ ще уточня: тази година тя първа повежда редицата от признания и награди за педагозите от училището, получавайки „Неофит Рилски“.
Немският език е сред популярните в България, може би веднага след английския. Доколко мотивирани са децата, които избират да учат в училище с преподаване на езика на Шилер. Отговорът може да се намери в един факт – младите хора, които получават немска езикова диплома в XII клас, обикновено учат от I клас в русенското Дойче шуле. И още един факт – над 75% от завършващите VII клас не само избират да продължат и в гимназиална степен в Дойче шуле, но и успяват да се преборят с външната конкуренция. Какви деца избират да учат в училище с изучаване на немски език.
„Амбициозни, талантливи и търсещи реализация млади хора, които са пълни с идеи и заявяват смело себе си. Нашите ученици са многопластови личности, не могат да бъдат представени със стандартни клишета. Те са деца на модерното време, в което живеем, но са и носители на духовните ценности, утвърдени в нашето училище. Доказателство за това са успехите им от участия в национални и международни конкурси, състезания и олимпиади – от хуманитарните науки до природо-математическите. Повече от 6 години са сред най-силните на олимпиадите по география, а тази година – и по гражданско образование и история. Имаме деца с подчертан интерес към химията, философията, физиката, биологията. Интересен факт е, че тази година единайсетокласниците ни избраха профил „Биология и здравно образование“. Вече две години след X клас избират и профилите философия и информационни технологии“, пояснява Искра Иванова.
И тъй като стана дума за предмета география, един въпрос, който винаги е предизвиквал разнопосочни чувства. Всяка година немалко зрелостници избират географията за втори задължителен матуритетен предмет. И всяка година констатациите са, че подготовката е слаба. Затова и оценките са слаби. Случаят с учениците на „Фридрих Шилер“ не е такъв.

А защо?
„И двете преподавателки по география и икономика са изключителни професионалисти, отдадени на работата. Доказателство за това са наградите „Константин Величков“ и „Неофит Рилски“, получени от една от тях – Цецка Маркова. Несъмнено, важно е с каква ориентация и нагласа са учениците. Но изключително важно е какъв е подходът на колегите по съответния предмет и как съумяват да мотивират децата. Затова не липсват примери как този подход „заразява“ младия човек и той се насочва към науки, които иначе би поставил в графата на недотам любимите“, казва Искра Иванова.
За широкия спектър от интереси на младите хора към различни науки говори и изборът, който правят след завършване на средно образование. „Наши ученици избират да продължат образованието си в елитни немски и австрийски университети. Джем Мустафа от випуск 2021 е студент в един от най-престижните университети в Германия – Техническия университет в Мюнхен, специалност „Архитектура“. Безбройни са примерите на успели наши ученици у нас и в чужбина. Гордеем се с вече реализираните ни лекари, учители, психолози, инженери, програмисти, дизайнери, които се завръщат често при нас с желание да споделят с останалите своя опит“, казва директорката.
Продължава с друг пример – отлична ученичка с подчертан интерес към хуманитарните науки. Полина Трифонова от випуск 2021 обаче избира да продължи образованието си в Русенския университет „Ангел Кънчев“, насочвайки се към областта на инженерните науки. Определя избора си като поредното предизвикателство. Друг пример е Александър Йорданов от випуск 2013. Миналата година завършва Варненския медицински университет със „Златен Хипократ“.
Партньорството средно училище – университет е сред важните акценти на съвременните образователни модели. Русенци са облагодетелствани с висше училище с огромно не само регионално, но и национално значение. „С Русенския университет „Ангел Кънчев“ си партнираме чрез различни извънкласни и извънучилищни дейности. Наши ученици са активни участници в конкурси, състезания, проекти, които висшето училище инициира. От тази учебна година университетски преподавател е част от екипа ни, който работи с дванайсетокласниците в профил „Информационни технологии“, пояснява Искра Иванова.
1013 ученици, разпределени
в 42 паралелки,
се подготвят днес в СУПНЕ „Фридрих Шилер“. Въпреки огромния интерес към училището то води политики за намаляване броя на учениците, за да осигури комфорт и качество на обучението чрез едносменен режим. С младите хора работят 77 преподаватели. Двама от тях са доктори. Голяма част са с квалификационни степени.
„Всеки от колегите ми е изключително мотивиран. Приносът им за развитието на институцията е голям. Освен националните награди техният труд е отличаван и с институционалната награда „Фридрих Шилер“, връчвана всяка година на 10 ноември – патронния празник на училището“, пояснява моята събеседничка. Тази година Наградата се присъжда за шести път, а нейни носители са по традиция учител и ученик. За първи път „Фридрих Шилер“ отива при учител от начален етап – Весела Попова. Неин ученик – четвъртокласникът Тодор Иванов, миналата учебна година представя област Русе в националния кръг на състезанието „Знам и мога“.
Награда „Фридрих Шилер“ за ученик е присъдена на Арзу Мехмед от XIIБ клас. Тя е не само отличничка, а и активен участник в училищния живот – миналата учебна година е председател на Ученическия парламент. Арзу е удостоена с грамота от кмета на Община Русе и званието „Отличник на годината“.
Гордост на СУПНЕ „Фридрих Шилер“ е и най-новият носител на наградата „Русе – XXI век“. Впечатляващо е CV на Ивайло Георгиев, който получава 6.00 на Националната олимпиада по история и цивилизации, подготвен от историчката Юлиана Митева.
„Зад успехите на всяко наше дете стои трудът на колегите. Дори предизвикателството да преподаваш и да образоваш децата в електронна среда или хибриден модел, не ни разколеба. Участници имаме в 6 олимпиади. Само през изминалата учебна година 66 деветокласници получиха Немска езикова диплома ниво А2/В1, а на 18 абитуриенти връчихме Немска езикова диплома ниво В2/С1. Тази година трима наши ученици постигнаха най-високото ниво – С2, на изпитите за Кеймбридж сертификат. Подготви ги преподавателката по английски език Веселка Симеонова. Много са фактите, които говорят за работата на целия екип“, продължава с успехите на ученици и техните учители директорката на „Фридрих Шилер“.
И възниква въпросът – витрина с каква дължина е необходима на СУПНЕ „Фридрих Шилер“, за да събере всички награди и на ученици, и на учители. Разбира се, училището има такава и всеки, който мине край нея, не може да не се впечатли от многото отличия от образователни, научни, спортни, културни състезания и олимпиади. А на първия етаж на сградата са наградите, получени само за съответната година – всичко това е истински музей от артефакти
за постиженията на учители и ученици. „Няма готова рецепта за успех, но зад всяка постигната победа стои удовлетворението от добре свършената съвместна работа в СУПНЕ „Фридрих Шилер“, завършва Искра Иванова.

Your Image Description

Свързани статии:

Бавни сме в реакциите към промените Спортувай за здраве Споделен опит подпомага електронното обучение Подкрепа за всяко дете в нужда

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Музейните артефакти влизат в онлайн обучението

Next article

Нарисувай Дядо Коледа

Next article
В ход е дигиталното обучение

Нарисувай Дядо Коледа

Каква невеста си била ти, мамо…

Каква невеста си била ти, мамо...

Бавни сме в реакциите  към промените

Бавни сме в реакциите към промените

Последни публикации

  • С упорит труд и системна подготовка учениците в столичното 131. СУ „Климент Аркадиевич Тимирязев“ постигат върхови резултати
  • Доц. д-р Димитър Желев: Науката е динамична и постоянно има открития
  • Стенопис с пеперуди, птици и безкрайна дъга посреща първокласниците в СУ „Емилиян Станев“ във Велико Търново
  • Последният петък на септември – запазен за спорт
  • Как учениците в Първо СУ „Св. Седмочисленици“ в Търговище постигат високи резултати на матурата по математика
  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Bulgarian Language and Literature
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"