"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Аз-букиAz-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Bulgarian Language and Literature
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Bulgarian Language and Literature
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Az-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2023 Брой 5, 2023

Търсете собствен стил! Не копирайте

v.genkov@azbuki.bg by v.genkov@azbuki.bg
01-02-2023
in Брой 5, 2023
A A

Петя НИКОЛОВА

Калоян Христов е от онези млади учители, които неволно можеш да преброиш сред присъстващите ученици. Ще мине и за част от гимназиалния волейболен отбор, макар и с голям шанс да го изберат за играч на мача. Тренирал е 7 години и волейболът е любимият му спорт. Може би само брадата, като символ на мъдростта, предизвиква известно съмнение. „Не разчитам на нея“, казва с усмивка той. На 26, при това ненавършени, Калоян притежава впечатляваща визитка. И разчита преди всичко на себе си, докато гради преподавателски авторитет пред учениците и име със собствен почерк в съвременната българска поезия. На предизвикателството да избере едно от двете, заявява, без да се двоуми: „Избирам и поезията, и учителската професия. Учителската професия е смисъл. А когато виждам в нещо смисъл, го правя с желание“.
Първата му стихосбирка – „Съвпадения“, излиза през 2018 г.
Тя е началото и основата, за да направи крачката към втората – „Солени молекули“. Издаването ѝ е награда за това, че печели конкурса „Море“ през 2020 г. „Солени молекули“ съдържа около 60 стихотворения, подчинени на смисъла, събран в малко думи.
От три години преподава български език и литература в ЧНУ „Ерих Кестнер“ в София, където води и часове по творческо писане. Сред създателите е на интернет платформата за литература и изкуство TetraDkata.com. Принадлежи също така на Габрово, защото е роден там, както и завинаги – на Априловската гимназия. За първото светско училище в България, основано през 1835 г.,
Калоян може да говори дълго и вдъхновено: „Априловската гимназия ми е дала толкова много, че съм ѝ безкрайно признателен. Който усети духа на това училище, никога не се разделя с него. Априловци завинаги са свързани с гимназията, независимо дали вече не учат или не преподават там. Сградата, обявена за паметник на културата, е заредена с онази сила и мотивация, с която са я градили. И този заряд и дух се предават“.
Изучавал от VIII до XII клас по 7 – 8 часа седмично литература в специализирана паралелка в Априловската гимназия, Калоян попада под въздействието на литературата от ученическите си години. По това време започват и първите му опити в поезията, повлиян от Смирненски и без съмнение – от учителите в класната стая. „Всеки от тях ми е дал нещо от себе си, за да израствам – споделя той. – Но има човек, на когото дължа много, и това е учителката ми по литература Владилена Катевска. Сега, когато самият аз преподавам, разбирам, че още тогава съм се учил от нея. Давала ми е не само знания, но ме е научила на отношение към хората, към учениците и на взаимодействие с тях.“
Убеден, че образованието е съвместен процес, при който ученик и учител работят заедно за общи цели, Калоян се стреми да поддържа уважителното отношение помежду им. „Когато излизам пред учениците – казва младият учител, – не излизам да им покажа колко много знам, а пък те колко не знаят, а да им покажа какво те знаят.“ По същия проникновен начин Калоян тълкува думите на Васил Априлов – „Школата е обща – и открай света да дойдат, нека се учат“, останали завинаги в съзнанието му: „Всички преминаваме през различни етапи в живота си и затова някои от учениците не са отдадени на образованието. Силата на учителя обаче е в това, че не се отказва от тях и не ги отлъчва.
Как ще оставиш ученик в периферията на вниманието си само защото в този момент не е отдаден
на ученето?
Ами ако нещата се обърнат и започне да учи? Винаги работя с идеята, че това може да се случи. Възможно е, разбира се, и да не стане. Но ако стане…“
В подхода си към учениците Калоян Христов влага собственото си възприятие, че „всичко е образование“, но човек трябва да бъде дързък да се обърне към знанието. Миналата година организират съвместно с Националната Априловска гимназия ученическа научна конференция с единайсетокласници. Озаглавена е „Между редовете“ и се провежда в Габрово. Учениците Лили Георгиева, Денис Белчева и Петра Станкова, представили софийското ЧНУ „Ерих Кестнер“, посещават не само Гимназията и гроба на Васил Априлов, но се запознават също с Музея на образованието и Музея на индустрията. Споделяйки убеждението, че учителите учат децата да смятат и да бъдат грамотни, но им помагат да израснат и като хора, Калоян съдейства за редовни срещи в училище със съвременни български писатели. Сред тях са доц. Иван Христов, Петър Чуков, Роман Кисьов, Теодора Тотева, които четат свои произведения, отговарят на
въпроси. „С такива инициативи се стараем учениците да излязат от училище не само със знания, но да имат и контакти – социални, творчески, да бъдат достойни личности в обществото“, казва младият учител.
Като преподавател по български език и литература в гимназиален етап, Христов може да коментира в детайли учебните програми, НВО и ДЗИ, съобразеността на произведенията с възрастта на учениците и дали приоритет има количеството, или качеството.
„Четенето с разбиране е един от най-трудните компоненти в момента за учениците – споделя Калоян. – Наблягаме много върху тази част, но учениците не вникват в текста, бързат, съответно допускат много грешки и губят много точки при оценяването.“ Според него Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) не е особено приложима за българското образование, защото не изследва вътрешнонационалните компетентности, а общо компетентностите на хората, излизащи от образователните системи, за бизнеса и за икономиките на държавите.
Предпочита също да вижда цели произведения, заложени в учебната програма, а не части от тях, понеже това затруднява още повече разбирането на текстовете от учениците. Надява се, че изучаваният материал в Х и XII клас ще бъде включен в Националното външно оценяване и Държавния зрелостен изпит по български език и литература поради необходимостта децата да запазят мотивация. Разчита, че тази година учителите няма да бъдат изправени пред догадки какъв е форматът на изпита, а ще получат своевременни указания, за да упражняват адекватно децата.
„30 процента от успеха на всеки изпит – казва Калоян Христов – е добрата ориентация в навигацията вътре в изпита.“ Учениците на Калоян са късметлии, защото всеки учебен час с него е среща със съвременен български поет. Може би най-привилегировани са посещаващите часовете му по творческо писане.
Имат шанса да общуват с учител, за когото едно стихотворение е силно не когато в него има много думи, а когато има много смисъл. Помага им с насоки и редакторство и е много щастлив, че стигат до финала на първото състезание „Млада метафора“. Денис Белчева, Калоян Димов и Лили Георгиева са оценени от проф. Михаил Неделчев, Георги Господинов и Иван Ланджев и се класират на второ място.
„Поезията е субективна и абстрактна – казва Калоян Хрис-
тов. – Това, което наистина се опитвам да обясня на моите ученици, е да имат собствен почерк, да не повтарят някого. Необходими са много писане, много четене и вдъхновение. За радост, аз започнах да пиша по-сериозно, вдъхновен от любов. Любовта между хората е най-важното нещо в света и за нея трябва да се грижим. Защото все повече времето има нужда да го променяме чрез любов.“

Your Image Description

Свързани статии:

Природните науки са забавни Звездното небе надхвърля всички национални граници Как да надраснем историче ските травми Пътищата на таланта

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Халотерапия за деца

Next article

Да вдъхновяваш с перото си

Next article
Да вдъхновяваш с перото си

Да вдъхновяваш с перото си

Накъде да тръгна?

Накъде да тръгна?

Училището, което успява

Училището, което успява

Последни публикации

  • Доц. д-р Димитър Желев: Науката е динамична и постоянно има открития
  • Стенопис с пеперуди, птици и безкрайна дъга посреща първокласниците в СУ „Емилиян Станев“ във Велико Търново
  • Последният петък на септември – запазен за спорт
  • Как учениците в Първо СУ „Св. Седмочисленици“ в Търговище постигат високи резултати на матурата по математика
  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ТРАНСФОРМАЦИИ НА ПАЗАРА НА ТРУДА И НУЖДАТА ОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕФОРМИ

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Bulgarian Language and Literature
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"