"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Аз-букиAz-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Bulgarian Language and Literature
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Bulgarian Language and Literature
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Az-buki National Publishing House for Education and Science
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2021 Брой 8, 2021

Да превърнеш дефекта в ефект

v.genkov@azbuki.bg by v.genkov@azbuki.bg
24-02-2021
in Брой 8, 2021
A A
Идеята
за сборника е на учителката Марина Стоянова-Карамфилова, която
е художник по професия

В ЦПЛР – ОДК, Перник, е създаден уникален по рода си сборник по изобразително изкуство. Той е съставен от поставени задачи в дистанционна форма на обучение в школата по живопис към Детския център. Идеята за проекта е на учителката им Марина Стоянова-Карамфилова, която е и художник по професия. Разработени са 20 теми, към които са представени част от рисунките на децата по тях. Материалите са събрани в периода от март миналата година досега. Изданието се подготвя за отпечатване и на хартиен носител.
„Сборникът е с отворен характер. Дава възможност за надграждане“, казва директорката на Детския център Татяна Китанова. По думите ѝ, идеята за създаването му е дошла спонтанно, а причината – добрите резултати от представянето на самия урок, методите на изнасянето му, илюстративният материал и емпатийният подход на преподавателя.
„Не сме си го поставяли за цел, защото това е ниша, която е нова за цялата образователна система“, казва още тя. Урокът трябва да бъде интересен, защото децата възприемат новите неща с очите си. Дистанционната форма на преподаване дава възможност да се включат повече хора. Различното при уроците по изобразително изкус-
тво от разстояние е, че родителите през цялото време взимат активно участие. В присъствена форма това няма как да се случи.
В разговор между Татяна Китанова и Марина Стоянова-Карамфилова се разкриват и усещанията на учителя за новото предизвикателство и за това какво е усещането отвътре – в самия процес, за отговорностите на преподавателя. За споделения опит в това ново общуване разказва от първо лице Марина Стоянова: „Условията, при които започна дистанционното обучение, бяха непознати за всички ни. Децата трябваше да се лишат от голяма част от любимите си занимания. А ние, учителите, и при тези обстоятелства трябваше да продължим да бъдем до тях, макар и виртуално. Повече от всякога да ги учим да бъдат адаптивни, креативни, да не спират да мечтаят, да търсят и развиват себе си с помощта на изкуството в ежедневието си. Да не затварят тази страница, в която можеш да почувстваш себе си и да черпиш вълшебни сили.
За цялостно емоционално въздействие, темите ни по изобразително изкуство в школата по живопис бяха поднесени под форма на естетически оформени писма, със селектирана информация на достъпен език, нагледни примери за вдъхновение и посока. За да разсеем усещането за изолация, започнахме с тема за интериорен дизайн, наречена „На гости“. Превърнахме „дефекта в ефект“. Децата с радост посрещаха в домовете си и споделяха любими неща. Заниманията ни станаха дори семейни забавления. Родителите бяха безценни мои асистенти. Не спряхме да общуваме, гостувахме си, аранжирахме и декорирахме, разхождахме се и пътувахме наблизо и надалеч, експериментирахме и се забавлявахме чрез изкуство. По всяко време имахме отворена виртуална обща изложбена зала, в която децата с гордост експонираха прекрасните си творби. Изявяваха себе си и се подкрепяха един друг“.
Обучението в онлайн среда открива нови хоризонти, стига човек да има желание да ги види. В ОДК – Перник, са успели да намерят начин да развият ползотворна онлайн комуникация чрез средствата на изкус-
твото, за да се получи емоционална връзка между участниците. Децата там се чувстват сигурни, защото има формирана група от съмишленици – хора с еднакви интереси и страсти.
ЦПЛР – ОДК, Перник, се посещава от над 1100 деца на възраст от
6 до 18 години. Гордеят се с театралната си формация „Мускетарите“, която функционира от повече от 25 години. Имат традиции и в сферата на балетното изкуство – повече от 60 години, автентичния фолклор – ДЮФА „Граовче“ (47 години), школите по танцово изкуство – Клуб по спортни и естрадни танци, съвременни танци, школуваното пеене – хор „Родна песен“, чиято рождена дата е далечната 1962 г., и са сред първите артпространства, интегрирали в себе си изкуството на големи български художници. Със забележителни резултати е и школата по английски език – член на Асоциацията на Кеймбридж училищата в България.
Преди това са били пионерски дом. „Доайени сме с школата си по изобразително изкуство. През 1999 г. стартира първата форма на интегрирано образование“, казва директорката. Посочва, че тогава все още дори не е имало дефиниция за деца със специални образователни потребности в България.
За миналата, а и за тази учебна година, от участия в международни и национални фестивали с образователни продукти, постигнати като резултати от онлайн обучението, ЦПЛР – ОДК, Перник, става носител на едни от най-престижните отличия, а някои преподаватели са удостоени със званието „Маестро“ и „Маестро-академик“. Заради изключителните резултати в работата с деца и ученици ЦПЛР – ОДК, Перник, е удостоен и с едно от най-високите отличия – „Плакет за принос в областта на образованието“, от кмета на Перник Станислав Владимиров по повод 19 октомври – Деня на града.
Татяна Китанова е директор на Центъра от 4 години. Преди това 37 години е преподавала „Приложно изкуство“ и е инициатор на школа, където е имало секция за деца и млади хора с увреждания. Провеждали са много изложби в чужбина и дори са издали каталог. „Всичко това беше ново за времето си и стартира от нашия комплекс. Интегрирахме и социализирахме деца чрез средствата на изкуството. Реализирахме и няколко проекта в областта на музикалното и танцовото изкуство за деца с увреждания. Този опит представихме в Европа и бе високо оценен“, разказва тя.

Your Image Description

Свързани статии:

Календар за ценности и традиции Мечтите на децата Памет за миналото „Астропарти“ – Байкал за двадесети път

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags След часовете

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Пълнолуние в обектива на APOD

Next article

Календар за ценности и традиции

Next article
В ход е дигиталното обучение

Календар за ценности и традиции

В ход е дигиталното обучение

Мечтите на децата

Учиш днес,  за да можеш утре

Учиш днес, за да можеш утре

Последни публикации

  • Отпуск при граждански и обществени задължения – какво предвижда законът
  • Близо 200 деца от Тараклийски район на Молдова посетиха България по програма на МОН
  • Научноизследователският кораб „Св. св. Кирил и Методий“ отплава за четвърти път за Антарктида
  • Мнение и мислене
  • Министър Красимир Вълчев: Обществените и природните науки помагат на децата да разбират технологиите, а изкуствата – да развиват креативност
  • Представят успешни модели на дуалното обучение
  • Връчиха наградите от XXII национален конкурс „Златна есен – плодовете на есента“
  • Математическата гимназия в Пловдив чества 55-годишнина
  • Гимназисти от Шумен с приз за най-добра конструкция от спагети
  • Министър Красимир Вълчев откри две обновени училища в Пещера
  • Българска ученичка спечели Международната олимпиада по креативно програмиране
  • Нов STEАM център В 7. СУ „Кузман Шапкарев“ обединява наука и изкуство
  • Инж. Таня Михайлова в новия STEM център на СУ „Козма Тричков“: Важно е децата да имат умения за живота
  • Акад. Николай Витанов, зам.-министър на образованието и науката: Повече родни таланти избират българските висши училища
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 44/2025 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2025, година XXXIII
  • Innovative Conception, Policy and Strategy for Education and Training for Proactive Cyber Counterintelligence and Defence
  • Artificial Intelligence (AI) as an Opportunity for Enhancing the Competitiveness of the Restaurant Business through Innovative Modules (IM)
  • Интегриране на предприемаческото образование в университетите: стратегии и предизвикателства
  • From Polytechnic through Dual to STEAM Training or “On Novel Innovation” in Education
  • Application of the International Classification of Functioning, Disability and Health for Children and Adolescents (ICF-CY) in the Context of Inclusive Education Policies
  • Бранд, технологии и съвременен образователен мениджмънт: връзки и взаимодействия

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About us
    • About us
    • Who we are
    • Team
    • Ethics
    • Documents
  • Az-buki Weekly
  • Journals
    • Strategies for Policy in Science and Education
    • Bulgarian Language and Literature
    • Pedagogika-Pedagogy
    • Mathematics and Informatics
    • Natural Science and Advanced Technology Education
    • Vocational Education
    • Istoriya-History journal
    • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
    • Filosofiya-Philosophy
  • Editions
  • Projects
  • Advertising
  • Subscribe now
  • Contact
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"