Нулева година за деца с майчин език, различен от българския. Това предлагат педагози от Пловдив.
Те искат това да стане част от нормативната база с цел усвояване на българския език от децата и учениците от етническите малцинства и назначаването на учител асистент, който да работи всекидневно с деца от малцинствата, каквато е британската практика. Това са част от предложенията, с които директори и учители от пловдивски училища, както и просветни експерти от РИО – Пловдив, и общината, излязоха след кръгла маса по проблемите на мултикултурното образование. Участниците се обединиха около идеята да изпратят писмо до Просветното министерство, в което да предложат промени в законовата уредба с цел по-добра образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства. Сред предложенията са и създаване на Център за изучаване на български език, в който всички деца и ученици, невладеещи български език, да преминат курс на обучение. В училище „Кочо Честеменски” – инициатор за организиране на кръглата маса, в момента учат деца от Украйна, Сирия, Гърция, ОАЕ, Испания, арменчета и турчета. Учителите си купуват българо-арабски разговорник, за да могат да водят елементарен диалог с децата от Сирия. Едно от момичетата е в трети клас, когато се озовава редом до пловдивските си връстници. Детето е родено в Дамаск, но войната принуждава семейството му да емигрира. Началният учител Тинка Христозова обяснява, че най-напред започват с буквите, след това научават Джеси на елементарни фрази от всекидневието, а после продължават с цветовете и цифрите. Децата си говорят с нея на английски и помагат на учителите в превода.
Четете повече в бр. 26, 25 юни – 1 юли 2015 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg