В над 250 училища в цялата страна има СИП „Фолклор на етносите“. Това съобщава Деян Колев – ръководител на „Амалипе“, център за междуетнически диалог и толерантност.
Той припомня, че когато през 2002 г. започва обучението по СИП по фолклор на етносите, се включват 13 училища от Великотърновска област. С всяка година школата стават все повече. „Свободноизбираемите занимания се водят от начални учители или преподаватели по музика. Специалността не се изучава в университет. Затова за всеки, който за първа година поема СИП-а, правим встъпително обучение по ромска култура и история, за педагогически техники, използвани в специфичния учебен процес. Учителите са „местни“, от съответното училище, не „вкарваме“ външни“, разказва Колев. Повод за разговорът ни са поредните обучения, събрали над 100 души от Северна и Южна България. В тях и сега са включени тези, които преподават за първа година „Фолклор на етносите“. Според организаторите радостното е, че от близо 80-те записали се от Южна България близо половината са млади учители. От 2002 г. над 2000 учители са минали тридневната специализация. От тях едва около 5 процента са роми. Просто учителите от ромски етнос са малко. Има изключения в отделни общини, където педагогическите екипи са над 50 на сто роми. Обучения има всяка есен. Задължително във всяко участва и т.нар. практик, който онагледява теорията и може да покаже например как да танцувате по ромски. „Извън тези обучения преди три години подготвихме близо 60 учители, които да участват в подготовката на новите. Ключова за промяната на образователната среда е нагласата на учителите. Няма днешно българско училище без своя възрожденски даскал, който иска да приложи новото и не загърбва децата, след като бие звънецът“, категоричен е Деян. Трета година ентусиастите от „Амалипе“ работят и по програмата „Всеки ученик може да бъде отличник“, подкрепена от Тръста за социална алтернатива. Целта е да се предотврати отпадането на децата от ромски произход от училище. Инициативата вече обхваща 170-те школа. Всяко разработва индивидуална програма, формира ученически парламент, родителски клуб, въвежда СИП по фолклор на етноса. Шест регионални координатори поне веднъж на два месеца посещават 170-те адреса. Не контролират работата им, оказват им методическа помощ. Налага се като добра практиката и идеята за обвързване в съвместни инициативи на училищата по три – едно базово и две пилотни. Първото има повече опит от останалите, постигнало е и успехи. Деян, който впрочем е философ по образование, смята, че когато се работи екипно, обикновено „заразява“ по-добрият. Наблюденията сочат, че две години са достатъчни едно проблемно училище да преодолее сериозните трудности и да постигне ниво.
Четете повече в бр. 45, 5 – 11 ноември 2015 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg