Годишният мониторингов доклад на ЕК очертава най-слабите места в родната система.За последната година България е подобрила усвояването на базови умения от учениците и е повишила броя на завършилите висше образование.
Въпреки това са необходими усилия за подобряване на цялостното качество и ефективност на училищната образователна система и създаване на по-силни връзки между висшето образование и пазара на труда. Това показват данните за България от годишния мониторингов доклад на ЕК за образованието. Той отчита и необходимостта от специални мерки за обхвата на децата от ромски произход. Голяма част от тях не посещават предучилищна подготовка, а почти една четвърт от децата на възраст 7 – 15 години не ходят на училище, се твърди в доклада. В него се посочва още, че професионалното образование не е на достатъчно добро ниво, а участието на възрастните в обучение през целия живот е сред най-ниските в Евросъюза. Експертите отчитат, че страната ни е на второ място по най-нисък дял от брутния вътрешен продукт, инвестиран в образованието – стойност далеч под средната за ЕС, която е 5 на сто от БВП. Въпреки това като положителна тенденция се посочва заделянето на целеви средства за структурни мерки и национални програми, които имат за цел постигането на конкретни резултати, като подобряване на материалната база в училищата, намаляване броя на отпадналите ученици, оценка на качеството на образованието и връзките му с пазара на труда. Като добра практика се изтъква и финансирането на качеството във висшите училища. Наблюдава се голямо разминаване между дела на отпадналите ученици в различните региони на страната. За миналата година напусналите рано училище са 12,9 на сто. В Югозападния регион, в който се включва столицата, делът на рано отпадналите е най-нисък – 5,9 на сто. В Северозападния регион делът е най-голям – 20,8 на сто, следван от Североизточния с 17,9 на сто. Според експертите, целта на страната за 11 на сто отпаднали до 2020 г. е постижима, но за това са необходими повече мерки. Една от тях е подобряване на достъпа до предучилищно образование, особено за децата от ромски произход. По данни на НСИ децата на възраст от 3 до 6 години, които посещават детска градина, намалява от 83,6 на сто през учебната 2013/2014 г. на 82,9 на сто през учебната 2014/2015 г. В доклада се посочва, че само 42 на сто от децата от ромски произход на възраст 4 –7 години посещават детска градина или предучилищна подготовка, а над 23 на сто от ромчетата на възраст 7 – 15 години остават извън образователната система. Всяка година броят на завършилите висше образование се увеличава, което приближава страната до изпълнението на целта през 2020 г. 36 на сто от населението между 30 и 34 години да има завършено висше образование.
Четете повече в бр. 51-2, 17 декември 2015 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg