50:50 да бъде разпределението между практическо и теоретично обучение по отрасловата и специфичната подготовка за придобиване на III или IV степен на професионална квалификация.
Това предвиждат предложенията за промени в Закона за професионалното образование и обучение, разработени от МОН. В проекта за първи път се регламентира процентно съотношение между теория и практика. Предвижда се за I квалификационна степен да има 70 на сто практика, а за II практиката да бъде 60%. Пълният текст на предложенията за промени е публикуван за обществено обсъждане до 9 май на страницата на МОН. Той е представен на заседание на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в областта на средното образование и получи подкрепа от страна на синдикати и работодателски организации. „До този момент Законът за професионално образование и обучение е променян над 40 пъти. Наслагани са множество корекции, разработвани от различни екипи. Понякога между промените и текста има връзки, понякога – не“, коментира зам.-министър Диян Стаматов. Той е категоричен, че е необходимо създаването на изцяло нов и съвременен закон, който да отразява реалното положение в страната. Документът обаче не може да бъде разработен, обсъден и приет от Народното събрание достатъчно бързо, тъй като влизането в сила на Закона за предучилищното и училищното образование налага промени и в професионалния закон. „Затова решихме сега да предложим минималните промени, които произтичат от образователния закон, които да бъдат приети в срок от Народното събрание. А след това експертите от дирекция „Образователни програми и образователно съдържание“ ще разработят изцяло нова нормативна база за професионалното обучение – съобщи Стаматов. – В новия закон ще бъдат заложени всички стъпки, които гарантират развитието на професионалното образование. Ще помислим как да не се стига до затваряне на професионални гимназии заради ниския брой на децата в тях. Няма смисъл да редактираме и създаваме нови закони, ако гимназиите останат празни и всички деца избират друг път за обучението си“, категоричен е той. По думите му в новия закон ще бъде застъпено по-широко дуалното обучение, ще бъде преосмислена ролята на интегралните колежи и техните функции, ще има отражение на взаимодействието между образователните институции и бизнеса. Сред основните промени, предвидени в проекта за изменение на Закона, е въвеждането на нови възможности за добиване на професионална квалификация. Те са свързани с новата образователна структура – въвеждането на два гимназиални етапа. Гимназиите ще могат да организират държавен прием след завършен VII и X клас. Условията за приема на кандидати ще бъдат разписани в стандарт за организацията на дейностите. Училищата по изкуствата и спортните училища ще организират своя прием с наредба на ресорния министър, а план-приемът в държавните колежи ще се утвърждава с акт на директора на Агенцията за професионално образование и обучение. Поправките дават възможност професионална подготовка да се предоставя от средни, обединени, профилирани, вечерни училища, както и школа към центрове за лишаване от свобода. Възможност за такова обучение ще имат и центровете за специална образователна подкрепа, чиито възпитаници ще могат да придобиват I степен на професионална квалификация – засега отпада идеята да се въведе нова, V степен.
Четете повече в бр. 17, 28 април – 4 май 2016 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg