Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2017 Брой 13, 2017

Да видим кой кого

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
30-03-2017
в Брой 13, 2017
A A

Днес от нея има само следи, главно при отделни съществителни и наречия. При местоименията се пазят повече падежни форми, които все още се употребяват. Не от всеки обаче. Спирам вниманието ви върху такива форми при въпросителните и производните от тях местоимения.
Със загубването на падежната система на езика ни у говорещите изчезва и чувството за падеж, поради което днес може да се чуят изречения като Срещна ли някой? вм. Срещна ли някого?, Никой не видях вм. Никого не видях, Човекът, на който помогна, ще ти е благодарен вм. Човекът, на когото помогна, ще ти е благодарен, На кой ще се обадиш? вм. На кого ще се обадиш?, в които според граматичните норми трябва да използваме формата за стария винителен падеж, а не за именителния. Но само в случаите, когато с местоименната форма назоваваме лице, а не предмет или животно, поради което примери като молива, когото бях загубил, го намерих; на хълма, на когото има паметник…; вълкът, за когото се разказва,… са неправилни и трябва да бъдат с основната форма – който, а не с падежната – когото.
Дателните форми кому, комуто, никому, някому, всекиму вече звучат архаично, затова имат рядка употреба (повече стилистична, отколкото неутрална) или се заменят със съчетание от предлога на и винителната форма: На кого ще го дадеш? вм. Кому ще го дадеш?, На никого не отваряй вм. Никому не отваряй, Той е любим син, на когото всичко се прощава вм. Той е любим син, комуто всичко се прощава и т.н. Не бива обаче в тези случаи да използваме именителната, т.е. основната вместо старата винителна форма, защото ще допуснем грешката, която вече коментирахме. Погрешно е също да използваме предлога на и старата дателна форма, затова не казвайте На никому нито дума вм. правилното Никому нито дума или На никого нито дума, Дай боже на всекиму вм. Дай боже всекиму или Дай боже на всекиго.

Гл. ас. д-р Ванина Сумрова
работи в Секцията за българска лексикология и лексикография към
Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ – БАН.

Четете повече в бр. 13, 30 март – 5 април 2017 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Влезна или вляза? За словотворчеството в езика ни Прилагателни, образувани от собствени имена – кога се пише главна буква? Правопис на съставни собствени имена: София Тех Парк или София Тех парк?

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Професионално образование, година XIX, книжка 2, 2017

Следваща статия

Да получиш и образование, и занаят

Следваща статия
Да получиш и образование, и занаят

Да получиш и образование, и занаят

Свободният избор зависи от добрата информираност

Свободният избор зависи от добрата информираност

Докосване до богата култура

Докосване до богата култура

Последни публикации

  • Диабетът не се развива от днес за утре
  • Разкриват „Оперни тайни“ на децата във Варна
  • „Монтесори“ педагогиката създава морален компас у детето
  • Учим от природата за природата
  • Връчиха наградите в конкурса „Родолюбие“
  • Таня Михайлова проведе среща за повече информираност за диабета в училищата
  • Откриха в пещера претендент за най-голяма паяжина
  • Софийският университет и Столичната община подписаха споразумение в сферата на образованието
  • Зам.-министър Емилия Лазарова откри STEM център в столичното 138. СУЗИЕ „Проф. Васил Златарски“
  • За термина амаксофобия
  • Министър Красимир Вълчев: Работата на медиаторите е изключително ценна за образованието и реализацията на децата
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2025, година XCVII
  • Perceptions of Social Networking through the Prism of Teacher Education Students
  • Зам.-министър Наталия Михалевска: Центровете за подкрепа са партньор на училищата във възпитанието на учениците и разгръщането на таланта им
  • Над 9000 ученици със специални потребности и с изявени дарби са подкрепени по проекта „Успех за теб“
  • Модернизацията на висшето образование изисква задълбочаване на партньорството между университетите
  • Модел за прилагане на подхода на игровизация във висшето образование
  • Ученици от ПГ „Велизар Пеев“ блестят с майсторство на международно изложение
  • Повишаване на говорната компетентност в обучението по английски език на студенти бакалаври: подход, основан на задачи, за подготовката на бъдещи учители
  • A Case Study on University Students’ Performance, Attitudes, and AI Use in Completing an Online Multi-stage EFL Writing Assignment
  • Законова защита при забавени или неплатени заплати
  • Въздействието на себеефективността върху благополучието на студентите в дигиталната ера

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"