Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2018 Брой 45, 2018

Уменията за смятане са добри за здравето

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-11-2018
в Брой 45, 2018
A A

Това показва проучване на уменията за възрастни – част от Програмата на ОИСР за международна оценка на компетенциите за възрастни. Възрастните трябва да могат да използват широк спектър от математически умения в много всекидневни ситуации – например при вземане на решения, справяне с цифрова информация или опит за оценка на релевантността на цифри. Неотдавнашните промени в света на труда – например дигиталната революция и увеличаването на работните места в сектора на услугите и сферата на комуникациите, също означават, че работниците се нуждаят от добри математически умения, за да изпълнят правилно поставяните им задачи. Въпреки това не всички хора имат способността да разбират цифрите и да ги използват правилно. А владеенето на тези умения е свързано с други важни аспекти на индивидуалното благополучие, включително здравето. Затова и повишаването на средното равнище на уменията за смятане при възрастните, независимо дали са свързани, или не с пазара на труда, изглежда напълно оправдана цел. Нейното осъществяване наред с други неща изисква и по-добро разбиране на факторите, които влияят върху способността на хората да използват математическите изчисления в ежедневието или на работното място. Данните от PIAAC разкриват големи несъответствия в математическите умения не само между отделните страни, но и между различните подгрупи възрастни в рамките на отделните държави. Неумението да се смята, има вредни ефекти в много аспекти на живота, тъй като на възрастните им се налага да го използват в много ситуации и на работното си място, и във всекидневието.
В нов работен документ на ОИСР се анализират данните от „Проучване на уменията за възрастни“, за да се установят връзките между уменията им за смятане и интензивността на използването на смятането във всекидневието и на работното място. Документът показва, че в повечето страни интензивното ангажиране със смятане е от решаващо значение за подобряване или поддържане на този вид умение след напускане на образованието. Умението да се смята, изглежда, играе важна роля в желанието на възрастните да търсят адекватна информация, преди да вземат решение. Нещо повече, това умение е свързано с индивидуалното благосъстояние, като например здравето.
В повечето страни, участвали в изследването за уменията на възрастните, се подчертава силната връзка между здравето и академичните умения. Средно вероятността за деклариране на добро до отлично здраве е 22% по-висока за възрастни с 4-то или 5-о ниво по смятане, отколкото за възрастни с ниво 1 или по-ниско. Тази разлика е още по-голяма при най-възрастните – така например във възрастовата граница между 16 и 25 години разликата в здравното състояние между хора с добри и слаби умения за смятане е 5,5 процентни пункта, докато сред хората на възраст между 55 и 65 години тази разлика е 32%. Данните не показват до каква степен това несъответствие между отделните възрастови групи се дължи на различията между поколенията, а не на ефекта от застаряването.

Четете повече в бр. 45, 8 – 14 ноември 2018 г.

Your Image Description

Свързани статии:

В морето от цифрови технологии Школо с дълбоки корени Конвертируемите професии Адаптация в яслата и градината

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ориентир

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

сп. „История“, книжка 6, година XXVI, 2018

Следваща статия

В лабораториите на Космоса

Следваща статия
В лабораториите на Космоса

В лабораториите на Космоса

Педагогика, година XC, книжка 9, 2018

Сп. „Химия“, книжка 6/2018

Последни публикации

  • Софийският университет и Столичната община подписаха споразумение в сферата на образованието
  • Зам.-министър Емилия Лазарова откри STEM център в столичното 138. СУЗИЕ „Проф. Васил Златарски“
  • За термина амаксофобия
  • Министър Красимир Вълчев: Работата на медиаторите е изключително ценна за образованието и реализацията на децата
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2025, година XCVII
  • Perceptions of Social Networking through the Prism of Teacher Education Students
  • Зам.-министър Наталия Михалевска: Центровете за подкрепа са партньор на училищата във възпитанието на учениците и разгръщането на таланта им
  • Над 9000 ученици със специални потребности и с изявени дарби са подкрепени по проекта „Успех за теб“
  • Модернизацията на висшето образование изисква задълбочаване на партньорството между университетите
  • Модел за прилагане на подхода на игровизация във висшето образование
  • Ученици от ПГ „Велизар Пеев“ блестят с майсторство на международно изложение
  • Повишаване на говорната компетентност в обучението по английски език на студенти бакалаври: подход, основан на задачи, за подготовката на бъдещи учители
  • A Case Study on University Students’ Performance, Attitudes, and AI Use in Completing an Online Multi-stage EFL Writing Assignment
  • Законова защита при забавени или неплатени заплати
  • Въздействието на себеефективността върху благополучието на студентите в дигиталната ера
  • Генеративен изкуствен интелект в образованието: проблеми и решения
  • Естественият интелект за изкуствения интелект в дигиталното приобщаващо образование
  • Development of Democratic Culture through Contents about the Roma in Classroom Teaching – Students’ Perception
  • Екологично знание в образователната система – възможности за мултиплициране на ефектите
  • Европейската комисия обяви покана за проекти по „Еразъм+“ за 2026 г.
  • „Аз-буки“ се среща с младите таланти на България
  • Че какво без песен е светът

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"