Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2019 Брой 38, 19 – 25. IX. 2019 г.

Креативност в развитие

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
19-09-2019
в Брой 38, 19 – 25. IX. 2019 г.
A A
Снимка еu2018bg.bg
Министър Красимир Вълчев

Над 2400 училища по срещнаха своите ученици за новата 2019/2020 учебна година. Общият брой на учениците надхвърля 700 000. Според данни на НСИ випуск 2019 от първолаци трябва да е 60 000. Това стана ясно на среща на журналисти с министъра на образованието и науката Красимир Вълчев и екипа му – заместник-министрите Таня Михайлова, Деница Сачева и Карина Ангелиева, по повод новата учебна година.

Тя започва с осигурени учебници и учебни помагала във всяко училище, категорична е заместник-министър Таня Михайлова. В някои от тях – около 60, се довършват ремонтните работи, които обаче няма да пречат на учебния процес. На пратика, през летните месеци е имало мащабни ремонти в над 1000 училища.

В осем училища учебната година започва в други сгради, докато ремонтите от „а“ до „я“ приключат. Засега се отлага първият звънец в с. Горно Черковище (община Казанлък), където училищната сграда остана без стена и децата ще учат в съседното село Бузовград. Подобно е положението и в Икономическата гимназия в Русе, във Второ основно училище в Гоце Делчев, в Природо-математическата гимназия в Добрич, в ПГ по строителство и архитектура в Стара Загора, НУ „Васил Левски“ и Търговската гимназия във Варна, ПГ „Найден Геров“ в Лом. Българската държава продължава с модернизирането на образователната инфраструктура. Използват се средства от бюджета и от редица оперативни програми, сред които „Региони в растеж“ и за развитие на селските райони. „Образованието не е бюрократична система. А сами по себе си, учебните програми не биха могли да направят така желаните промени в образователната система“, категоричен е министър Вълчев. И припомни, че според международните изследвания (резултатите от поредното такова се очакват в края на 2019 г.) нашите деца имат проблем с функционалната грамотност. Тогава откъде да започне промяната, за да се обърне негативната тенденция. „Промяната трябва да мине през всеки учител, но преди това – през регионалните управления и всеки директор“, категоричен е Красимир Вълчев.

Накратко той обобщи така предизвикателствата пред системата за учебната 2019/2020 г. – връщането и задържането на децата в клас и надграждането на базовата грамотност с функционална грамотност на учениците. Другият изключително важен ключов приоритет са учителите и квалификацията им. Учителят е с нова, изключително отговорна роля да мотивира учениците, които вече имат достъп до много информация.

„Променената роля на учителя предполага въображение и намиране на подхода към всяко
дете. Това е разликата между системата на наизустяване и системата, която изгражда умения и критично мислене“, каза министър Вълчев.

Според него досегашният модел на развитие и промени трябва да се обърне и системата вече да се развива по-скоро от долу нагоре, с обмяна на добри практики, с учене между самите учители.

Това няма как да се случи само с промяна в нормативен акт, нужна е промяна в културата, като се пазим от формализма и изпълнението „на хартия“, без реални резултати.

В контекста на завишените изисквания към педагозите министър Вълчев припомни за националната програма „Мотивирани учители“ и нейните три модула. По първия се финансира придобиването на педагогическа квалификация от специалисти, които са завършили друго висше образование. Така ще се осигурят на българската образователна система учители по предмети, където такива не достигат. По втория модул се финансира придобиването на допълнителна педагогическа квалификация за учители, които имат такава. Квалификацията е необходима най-вече за малките училища и ще позволи те да не изпитват липса на преподаватели по някои предмети, а на учителите – да изпълняват норматива си. „Мотивирани учители“ осигурява средства и за придобиване на педагогическа правоспособност по специална педагогика. Целта е да се осигури ресурсната подкрепа и за децата от училищата в отдалечени райони. Министър Вълчев изрично припомни, че и сега децата не са лишени от такава подкрепа. Но специалистите от ресурсните центрове пътуват, което ограничава времето за работа с учениците.

Третият модул ще подготви и мотивира учители, които ще отидат да работят в училища с голяма концентрация на деца в риск. Държавата вече обяви, че предвиденото допълнително възнаграждение на тези педагози е повишено от 300 на 500 лв.

Средната брутна учителска заплата догодина ще достигне 1500 лева (срещу 1300 лв. сега), а през 2021 г. – близо 1800 лева. С това правителството изпълнява обещанието за двойно увеличение на учителските заплати спрямо началото на мандата.

За бюджетната 2020 г. ще бъдат предвидени допълнително 360 милиона лв. за възнагражденията на педагозите. През 2021 г. ще бъдат отпуснати допълнително още толкова.

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailЧетем най-вече за удоволствие Снимка „Аз-буки“495 млн. лв. за качество на образованието Нови предмети и учене чрез игра в иновативните школђ Доброто партньорство с родителите – ключ към успешно образование

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Тема на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Погледни назад, за да видиш бъдещето

Следваща статия

Академия за таланти

Следваща статия
Зам.-министър Карина Агелиева

Академия за таланти

Снимка „Аз-буки“

495 млн. лв. за качество на образованието

Снимка Исторически музей – Горна Оряховица

Невероятни срещи с миналото

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"