Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2019 Брой 40, 3 – 9. X. 2019 г.

Сюзан Флокен, европейски директор на Европейския синдикален комитет по образование, пред „Аз-буки“ по повод 5 октомври – Международния ден на учителя:

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
03-10-2019
в Брой 40, 3 – 9. X. 2019 г.
A A
Сюзан Флокен, европейски директор на Европейския синдикален комитет по образование
Сюзан Флокен е завършила
политически науки в Университета
във Фрайбург, Германия. Специализира
в Полша, Испания и Франция.
В Европейския синдикален комитет
по образование (ETUCE) работи
от 2009 г. като координатор
по вътрешната политика.
2016 г. е избрана за европейски
директор на ETUCE. През последните
години участва в разработването
и застъпването на политиките
на ETUCE в редица области, най-вече
в областта на здравето,
безопасността и равенството.

Интервюто взе Надя КАНТАРЕВА

 

– Госпожо Флокен, има ли граница между образованието и възпитанието?
– Полезно е да се разграничи образованието от възпитанието, въпреки че учителите имат основна роля и в двете. Образованието (това, което на немски наричаме Bildung) е за учене, получаване на знания и осъзнаване. Чрез този процес ние се превръщаме в личности, формирайки и развивайки своята самоличност. Образованието учи децата да мислят критично, докато трупат знания за ценности, толерантност и възприемчивост. Образованието може да продължи през целия ни живот, да ни прави едновременно креативни и отговорни, като развиваме нашата социална и емоционална интелигентност. Възпитанието (или Erziehung) е свързано с прехода от дете към зряла възраст, когато се изгражда самочувствието, когато ставаме независими, автономни личности в обществото.

Двете перспективи са много важни. А при работа с деца се преливат едно в друго. Ясно е, че на учителите им се налага да се занимават по много и в двете насоки.

– Каква е ролята на училището за гражданското образование?

– Училищата са основни институции в гражданското образование, което е жизненоважен аспект на силната демокрация. Училищата и педагогическите екипи помагат на учениците да се запознаят със своите права и отговорности заедно с други демократични ценности, като толерантност и възприемането на мултикултурализма и многообразието. Чрез гражданското образование учениците се научават да мислят независимо и да оценяват света критично, например за едни по-отговорни отношения с медиите.

– Как виждате ролята на учителя през XXI век?
– Ролята на учителя е в промяна на парадигмата. Учителите се превръщат от единствени носители на знания във водачи или треньори, които насочват младите хора в правилната посока. Това означава да им покажат къде да намерят информация и как да я оценяват критично.

Тази промяна е съчетана с все по-големи и сложни изисквания към учителите от  страна на ученици, родители, училищни ръководители и общество. Сега функциите на преподаването често са свързани повече с възпитание и социализация, отколкото със знания и учене.
За съжаление, наред с нарастващите професионални предизвикателства сме свидетели и на спад в уважението към професията и учителите, като цяло.

– Смятате ли, че нараства нуждата от социална защита на учителите?
– Да, смятам. Изискванията към учителите непрекъснато се увеличават. Социалните и емоционалните изисквания към тяхната работа са високи и учителите са изправени пред различни професионални рискове за своето здраве и безопасност, като изтощение (бърнаут) и кибертормоз.

Междувременно тяхната натовареност се увеличава по-скоро с административни задачи, отколкото с преподаване. На риск е подложен и балансът между личния и професионалния им живот. Проблем е и равенството между половете в нашите общества. 90% от работещите в образованието са жени.
В не една европейска страна наблюдаваме също така и увеличаване на несигурните краткосрочни трудови договори, орязване на заплати и пенсии и проблеми с разликата в заплащането между половете. Всичко това върви ръка за ръка с липсата на уважение към професията.

– Готови ли са синдикатите за посрещане на нови предизвикателства?
– Синдикатите непрекъснато актуализират работата си в нашите променящи се общества. Ние например водим дебати относно иновациите в педагогиката, приобщаването, специалните нужди, мигрантите и цифровите умения. Сега активизираме работата си по отношение изменението на климата – проблем, който трябва да бъде интегриран в образователните системи и преподавателската професия.
Нашите основни изисквания са последователни и толкова актуални днес, колкото и преди. Всички тези нови теми сочат необходимостта от повече обучение. Винаги сме казвали, че бъдещите педагози се нуждаят от качествено първоначално обучение и постоянно развитие през цялата кариера. Това обучение трябва да бъде безплатно и адаптирано към нуждите на учителите.

– Бихте ли споделили своето виждане за новите компетенции, които са от съществено значение за младите хора?
– Обществото и технологиите никога не спират да се развиват, така че някои жизненоважни компетенции със сигурност са нови. Студентите трябва да се развият като дигитално компетентни и медийно грамотни граждани на многокултурните съвременни демокрации, които осъзнават своите права и отговорности.
Много от основните умения обаче са добри стари познайници. Трябва да научим младите хора да бъдат знаещи, любопитни, креативни, дръзки, отворени и критични към информацията. Трябва да помним, че ролята на училището не е свързана само с подготовката за пазара на труда, тя е свързана с ученето през целия живот. Това означава да насърчаваме новите поколения да бъдат мотивирани и активни граждани в своите общества.

– Как бихте описали ролята на новите технологии в отношенията ученик – учител?
– Новите технологии добавят нови инструменти към изобилието от вече съществуващите, от които квалифицираният учител може да избира. Те са все по-важна част от живота на учителите и техните ученици и оказват голямо влияние върху училищния живот, училищната среда и социалното поведение. Новите технологии може да присъстват все повече в училище, но те не могат да заменят личната ангажираност, както и емоционалния и социалния ефект от непосредственото общуване лице в лице.
Така че отговорното използване на модерните технологии е важно, което означава развитие на дигиталната и медийната грамотност на учители и ученици.

Учителите се нуждаят от обучение за използване на тези технологии в образованието, както и редовно да надграждат своите познания, тъй като технологиите непрекъснато се променят.

Училищата трябва да имат отлично оборудване и софтуер, които редовно да се актуализират и да са достъпни.

– Често казвате, че учителските синдикати в България са надеждни социални партньори. Как виждате тяхното място и роля в семейството на европейските синдикални организации?
– Синдикатът на българските учители и Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ са важни крайъгълни камъни в нашата организация. Те подкрепят профсъюзната дейност и работата, свързана с правата на човека, водят социален диалог на национално ниво и обвързват дейността си с развитието на социалния диалог на европейско ниво. Те са категорични относно насърчаването на демократичното гражданство и равните възможности, включително равенството между половете. Те също са силно мотивирани да участват в европейски инициативи и кампании като „Оформяне на бъдещето на Европа с помощта на учители“.

В същото време, те активно изграждат мостове към други организации, членуващи в Европейския синдикален комитет по образование (ETUCE), както от ЕС, така и в държави извън ЕС, особено в региона на Централна Източна Европа.   

Your Image Description

Свързани статии:

Не правим компромис с качеството Ваня Грашкина – изпълнителен директор на Националния център за информация и документация: Наукометричните данни показват кой кой е в науката Проф. д-р Веселина Вълканова, декан на Факултета по журналистика и масови комуникации на Софийския университет: По време на криза обществото има нужда от силна журналистика Доц. Пенка Ватова, директор на Института за литература при Българската академия на науките: От хуманитаристиката не се печели, тя се измерва в духовни стойности

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне87Tweet
Предишна статия

Над 2 млн. лв. за пет образователни програми

Следваща статия

От предсказване на бедствия до телепортация

Следваща статия
Снимка Пресцентър - БАН

От предсказване на бедствия до телепортация

Снимка ЕП

Габриел ще работи за Европа на сърцата

Снимка „Аз-буки“

БАН на 150 години

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"