Средствата за подготовката на бъдещите педагози се увеличават. Безпрецедентно увеличаване на бюджета в сектор „Образование“ очаква министърът на образованието и науката Красимир Вълчев за 2020 година.
Татяна ДИКОВА
След повишаването на учителските заплати, което продължава и през новата бюджетна година, идва ред и на активното модернизиране на образователната инфраструктура. Повече средства ще се дадат за нови модерни лаборатории по природни науки, математика и информатика, както и за учебни бази. Повече средства ще се насочват и към центровете за подкрепа за личностно развитие.
„Длъжни сме да направим всичко възможно, за да подготвим най-добрите кадри като учители в образованието – каза министър Красимир Вълчев пред членовете на Парламентарната комисия по образованието и науката в рамките на редовното месечно изслушване. – Целта ни е не само повече студенти, но с още по-добри образователни резултати да се насочат към учителските професии.“ Вероятно коефициентът за обучение на един студент в педагогическа специалност ще скочи от 1,25 на 1.6 и ще се увеличат часовете за практика. Освен повишаване на заплатите мотивацията за учителска професия се преследва и със специалната национална програма „Мотивирани учители“, състояща се от три модула. Първият модул е насочен към специалисти с друго висше образование, които биха желали да придобият педагогическа квалификация и да се реализират като преподаватели. Към момента по него са одобрени 45 специалисти. „Това са предимно по дисциплините, по които има най-голям недостиг на учители – поясни министър Вълчев, – а именно информационни технологии и природни науки.“
По втория модул са одобрени 138 души, той е за придобиване на допълнителна квалификация, с което един учител ще увеличи часовата си ставка с предмети като география, история и т.н. Преподаването по няколко дисциплини е много желано най-вече в малките училища и училищата в отдалечените населени места. В този модул е и придобиването на квалификация по „Специална педагогика“. Така ще се осигури необходимият обем от работа с децата със СОП и ще се гарантира ресурсна подкрепа дори в училища в отдалечени населени места. „Към момента не са достатъчни кандидатите за третия модул – каза министър Вълчев. – Става дума за мотивирани учители, които да насочим към училища с преобладаващ брой деца в риск.“ При ставка допълнително от 300 лв. кандидатите са били едва 9. „Идеята ми е да създадем своеобразен корпус от висококвалифицирани и мотивирани педагози. Затова увеличихме и допълнителните средства, които те ще получават – коментира министър Вълчев. – Предвиждаме и мерки в системата на висшето образование. От една страна, да мотивираме най-добрите ученици – тези 10% с най-високи образователни резултати, както и тези 30% от зрелостниците, избрали да се явят на ДЗИ по природни науки. Те да получат допълнителни стипендии, ако изберат професията учител. Става дума за професионални направления „Педагогика“, „Педагогика на обучението по…“ и при всички останали направления, които дават възможност да се получи педагогическа квалификация. Ще насърчаваме всички студенти, които се насочат към допълнително обучение в педагогическите направления“, категоричен е министър Вълчев. Вероятно ще стартира и национална програма, с която да се актуализират учебните планове на съответните специалности, като се водят разговори най-вече с педагогическите факултети, от които ще се иска да ревизират обучението, което предлагат на бъдещите учители.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg