Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2019 Брой 42, 17 – 23 октомври 2019 г.

Да отгледаш нобелист

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
16-10-2019
в Брой 42, 17 – 23 октомври 2019 г.
A A
проф. Жан-Пиер Бургиньон
проф. Жан-Пиер Бургиньон

Постижения и перспективи –  на това е посветена лекцията на проф. Жан-Пиер Бургиньон, президент на Европейския съвет за научни изследвания (ЕСНИ – European Research Council), който гостува у нас по случай 150 години от основаването на БАН. В нея той представя накратко историята на Европейския съвет за научни изследвания –    първата паневропейска агенция за финансиране на научни изследвания, създадена по Седма рамкова програма. Целите й са няколко – да се финансират високо рискови, но потенциално доходни европейски научни изследвания в новите научни области; да се обвърже науката с технологичните иновации; да се подпомагат талантите.

Независимият научен съвет е от 22  души, а научното качество е единственият критерий, по който се класират кандидатите. Подкрепят се индивидуални участници, както и изследвания във всички области на природните науки и хуманитаристиката. Всеки проект подлежи на оценка от международен екип от експерти.

Две трети от отпусканите грантове от ЕСНИ са предназначени за млади учени. Съветът предлага независимост, признание и видимост. При спечелен проект учените могат да работят по изследователска тема по свой избор, с екип също по свой избор. Осигурява им се и истинска финансова автономия за 5 години. Институциите, в които се изпълняват проектите, получават част от финансирането. Но ако те не осигуряват добри условия за работа, екипът от учени може да се премести на всяко място в Европа.

За 12-те години от своето основаване ЕСНИ може да се похвали с много постижения. Финансиране са получили близо 10 000 водещи изследователи, около 60 000 души са били ангажирани в екипите, а публикациите в престижни научни издания са над 150 000. Повече от 780 са научните организации, в които са работили учени, спечелили проекти в ЕСНИ. Изследователите, спечелилите субсидии, са от 82 националности. Измежду тях има и няколко нобелисти, включително и Нобеловият лауреат за медицина за 2019 г. Питър Дж. Ратклиф.

Българското участие в проекти на ЕСНИ не е голямо, заяви проф. Бургиньон и подчерта, че една от целите на неговата визита е да мотивира и насърчи повече български учени да кандидатстват за финансиране на свои проекти. До момента наши изследователи имат участие в 4 проекта. Последният е проектът „Европейският Левиатан“, в който участва доц. д-р Анелия Касабова от Института за етнология и фолклористика с Етнографски музей при Българската академия на науките.

„Може би повечето хора в България очакват в тези класации да доминират големите държави – каза президентът на  Европейския съвет за научни изследвания. – Но това не е точно така. Ако се погледне съотношението между броя на населението и успешните проекти, ще се види, че на първо и второ място в Европа са страни като Нидерландия и Дания, докато Франция и Германия са някъде около 16 място.“

Друг показател е какъв процент от дадена националност работят в своята държава или в чужбина. В това отношение Германия е на първо място по износ на учени – най-голям брой германци работят в чужбина. Следват ги италианците. Докато във Великобритания близо половината от учените по проекти на ЕСНИ са чужденци. Българските учени, които участват в проекти на Съвета, са 18, но те не са в България.

„Италия има успешна програма за връщане на своите учени – подчерта проф. Бургиньон. – При дискусии с техни министри съм бил обвиняван, че им крада учените. Но това не е вярно, тъй като италианските учени печелят тези проекти, когато вече са били в чужбина.“

Очертавайки перспективите пред Европейския съвет за научни изследвания и програмата „Хоризонт Европа“, проф. Бургиньон подчерта, че водещо послание е „Еволюция, а не революция“. Една от основните дейности ще продължава да бъде насочена към създаването и разпространението на качествени знания. Вторият стълб е за глобалните предизвикателства и индустриалната конкурентоспособност, а третият е свързан с всички форми на иновации и развитие на пазара.

 

На въпроса кои са най-големите предизвикателства пред Европейския съвет за научни изследвания проф. Бургиньон отговори, че те са основно две.

„Първото е, че ЕСНИ има голям международен успех, който постигна само за 12 години от своето основаване. Но проблемът, когато си много добър, е и как да останеш много добър. Пред нас стои въпросът как да поддържаме високото ниво на оценяване на проектите и да привличаме учените да споделят най-добрите си идеи с нас. Второто предизвикателство е, че със съзряването хората натрупват рутина. Затова е много важно да продължаваме да бъдем отворени за нови, амбициозни идеи. Светът се променя, науката се променя и ЕСНИ също трябва постоянно да се адаптира. Радвам се, че поддържаме и синергични проекти, които са интердисциплинарни, а тези изследвания са от решаващо значение за бъдещото развитие на науката.“  

Your Image Description

Свързани статии:

В брой 1/2024 на „Български език и литература“: Медийната и дигитална гражданска култура на ученици при работа в онлайн среда Самолекуването може да е следващата пандемия Прилепите са ни добри съседи Тайните на Солницата в Провадия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне12Tweet
Предишна статия

Мариан Тейсен – европейски комисар по заетостта, социалните въпроси, уменията и трудовата мобилност, ексклузивно за в. „Аз-буки“ по повод Европейската седмица на професионалните умения

Следваща статия

България е 15-а в ЕС по образователна структура

Следваща статия
Снимка Здравка Маслянкова

България е 15-а в ЕС по образователна структура

Доц. Антоний Гълъбов

Компетентността е умение да съчетаваш възможности

Снимка РИМ – Стара Загора

Един ден в Августа Траяна

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"