Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2019 Брой 43, 24 – 30. X. 2019 г.

Образованието срещу лъжата

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
24-10-2019
в Брой 43, 24 – 30. X. 2019 г.
A A
Снимка Пресцентър на МОН
Проектът „Подкрепа за успех“ прави децата успешни

„Посегне ли някой на детето ми, да му мисли!“ Така заплашително майка от столичния квартал „Филиповци“ коментира слуховете за отнемане на деца от родители, които се пускат сред общността предизборно. С тези думи майка на дете в столичния квартал „Филиповци“ коментира слуховете за отнемане на деца от родители, които се пускат сред общността предизборно. Заедно с няколко други майки и млади баби тя чака да отведе децата, които свършват часовете. В махалата няма масова психоза, подобна на тази, която се разрази преди време в други градове, но все пак и тук е стигнал слухът, че държавата ще отнема деца. Някои жени споделят, че внучетата им плачат и не искат да идват на училище, а трябва. Учители и родители заедно ги успокояват и класните стаи са пълни.

„Едната жена каже, другата повтори, а третата съвсем не разбрала и така… Ама защо ни го причиняват?“, питат се мъжете в квартала, които приемат по-разумно плъзналите слухове из социалните мрежи. И имат своето обяснение: „Пак избори!“.

В междучасието малки и големи изскачат навън и се хвърлят на врата на директорката Милена Бенкова. Тя и учителите се поздравяват с жените и мъжете на двора, обсъждат кое дете как е, справя ли се, закусило ли е.

„Нашите родители са ни приятели, интелигентни са, обожават децата си и се грижат за тях“, казва директорката. Тя не спира да хвали местните. „Не познавам по-гостоприемни хора от тези във „Филиповци“. Няма къща, в която да влезем, да не ни попитат гладни ли сте, жадни ли сте, ако вали – искаш ли да те закараме до вкъщи?“, разказва тя. Една трета от персонала в училището са роми, а всички ученици са от този етнос. Когато се наложи учителите да работят до късно вечер, носят им вечеря от сготвеното за семействата си. Питат ги как ще се приберат, предлагат да ги откарат.

Тук няма проблем с измислената паника, че ще се отнемат деца, категорични са учителите. Имат подкрепата и на хората от Обществения съвет. Учител от общността споделя: „Необразованите хора се поддават на манипулация, а за съжаление, нашите родители са много чувствителни“.

В колектива има учител с 40 години стаж, други са с по над 20 и все тук работят. „Дават любов и получават любов“, казва директорката. По думите й родителите са много интуитивни и усещат дали учителите са добронамерени и постъпват с любов за децата им, дори и когато им правят забележка. В училището всички си имаме доверие – кабинетите стоят отключени, никой не се страхува от кражби.

По деликатната тема „деца раждат деца“ учителите признават, че е трудно да преобърнат традициите. Но пък полагат усилия и успяват да задържат в училище дори и онези, които са „женени“. В последните 3 години са изучили трима „семейни“ ученици в VII и VIII клас. Техен бивш ученик е продължил да учи в Професионалната гимназия по селско стопанство в „Овча купел“, нищо че вече чака бебе. През настоящата учебна година също имат „семеен“ мъж в VII клас, а „съпругата“ му – в VIII клас.

Все повече родители искат децата им да са в училище. Тук няма необхванати, казва директорката. Имат и две подготвителни групи с 43 деца.

Заради миграцията обаче учениците намаляват. Към 100 деца са заминали, основно във Франция. Проблем е и вътрешната миграция – идват, нямат адресна регистрация, живеят известно време и заминават. Затова на екипа по Механизма за обхват му е трудно да ги проследи.

Добрата новина е, че според учителите все повече се увеличават възрастта и времето, което децата прекарват в училище. Всички техни възпитаници завършват основно образование и продължават да учат в средни училища и в професионални гимназии. В последните 15 години образователният статус се повишава, особено през последните 6 – 7 години завършват основно образование, констатират от екипа. Когато се върнат от чужбина, се налага да повтарят, но се срамуват да седнат с по-малките на един чин. Но навършат ли 16 години, веднага продължават обучение в самостоятелна форма.

Радват се, като правят абитуриентски балове. А понякога баловете вървят със сватбите, разказват учителите.

Признават, че най-трудно е с изучаването на български език и математика. По-трудно става след V клас. Училището е единственото място, където се говори български, в семействата – на майчин език. Затова работят по проекта „Нов шанс за успех“. А преди това по УСПЕХ и по „Твоят час“. Организират допълнителни обучения за преодоляване на обучителни трудности по проект „Подкрепа за успех“, за медиатор е назначена възпитаничка на училището. Има и групи за занимания по интереси, които се финансират по Наредбата за приобщаващото образование, назначили са педагогически съветник, ресурсни учители, логопед и психолог. Ще работят и по проект „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“. В 103. ОУ от 10 години обучават и възрастни.

В училището има компютърен кабинет, стая за медиация, гордеят се много със зелената част до входа, защото в домовете, в които живеят децата, не познават живи растения. Имат физкултурен салон, с което не много училища могат да се гордеят. Спортът помага децата да се развиват и да се занимават с полезно нещо за здравето, а също и да изразходват енергия, за да няма агресия.

Учителите убеждават и родители, и ученици, че ако имат образование, ще имат по-добър живот, добра работа, ще успяват да изхранват и семействата си. Когато има доверие между учители и родители, никакви тролове не могат да спекулират с най-милото на всяко семейство – децата. А защитата от манипулация и фалшиви новини е образованието.

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailИнспектори проверяват образованието в Софийско Default ThumbnailКариерно ориентиране връща деца в училище Default ThumbnailИдеите в действие Снимка ОУ „Митрополит Авксентий Велешки“Погледни назад, за да видиш бъдещето

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Училище

Последвайте ни в социалните мрежи

Споделяне306Tweet
Предишна статия

Възрастта не е порок

Следваща статия

Настолна книга на българските унгаристи

Следваща статия

Настолна книга на българските унгаристи

Нов юбилеен сборник и нови надежди за българистиката

За някои особености на глагола в турския език

Последни публикации

  • Доц. д-р Димитър Желев: Науката е динамична и постоянно има открития
  • Стенопис с пеперуди, птици и безкрайна дъга посреща първокласниците в СУ „Емилиян Станев“ във Велико Търново
  • Последният петък на септември – запазен за спорт
  • Как учениците в Първо СУ „Св. Седмочисленици“ в Търговище постигат високи резултати на матурата по математика
  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ТРАНСФОРМАЦИИ НА ПАЗАРА НА ТРУДА И НУЖДАТА ОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕФОРМИ

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"