Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2019 Брой 43, 24 – 30. X. 2019 г.

Образованието срещу лъжата

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
24-10-2019
в Брой 43, 24 – 30. X. 2019 г.
A A
Снимка Пресцентър на МОН
Проектът „Подкрепа за успех“ прави децата успешни

„Посегне ли някой на детето ми, да му мисли!“ Така заплашително майка от столичния квартал „Филиповци“ коментира слуховете за отнемане на деца от родители, които се пускат сред общността предизборно. С тези думи майка на дете в столичния квартал „Филиповци“ коментира слуховете за отнемане на деца от родители, които се пускат сред общността предизборно. Заедно с няколко други майки и млади баби тя чака да отведе децата, които свършват часовете. В махалата няма масова психоза, подобна на тази, която се разрази преди време в други градове, но все пак и тук е стигнал слухът, че държавата ще отнема деца. Някои жени споделят, че внучетата им плачат и не искат да идват на училище, а трябва. Учители и родители заедно ги успокояват и класните стаи са пълни.

„Едната жена каже, другата повтори, а третата съвсем не разбрала и така… Ама защо ни го причиняват?“, питат се мъжете в квартала, които приемат по-разумно плъзналите слухове из социалните мрежи. И имат своето обяснение: „Пак избори!“.

В междучасието малки и големи изскачат навън и се хвърлят на врата на директорката Милена Бенкова. Тя и учителите се поздравяват с жените и мъжете на двора, обсъждат кое дете как е, справя ли се, закусило ли е.

„Нашите родители са ни приятели, интелигентни са, обожават децата си и се грижат за тях“, казва директорката. Тя не спира да хвали местните. „Не познавам по-гостоприемни хора от тези във „Филиповци“. Няма къща, в която да влезем, да не ни попитат гладни ли сте, жадни ли сте, ако вали – искаш ли да те закараме до вкъщи?“, разказва тя. Една трета от персонала в училището са роми, а всички ученици са от този етнос. Когато се наложи учителите да работят до късно вечер, носят им вечеря от сготвеното за семействата си. Питат ги как ще се приберат, предлагат да ги откарат.

Тук няма проблем с измислената паника, че ще се отнемат деца, категорични са учителите. Имат подкрепата и на хората от Обществения съвет. Учител от общността споделя: „Необразованите хора се поддават на манипулация, а за съжаление, нашите родители са много чувствителни“.

В колектива има учител с 40 години стаж, други са с по над 20 и все тук работят. „Дават любов и получават любов“, казва директорката. По думите й родителите са много интуитивни и усещат дали учителите са добронамерени и постъпват с любов за децата им, дори и когато им правят забележка. В училището всички си имаме доверие – кабинетите стоят отключени, никой не се страхува от кражби.

По деликатната тема „деца раждат деца“ учителите признават, че е трудно да преобърнат традициите. Но пък полагат усилия и успяват да задържат в училище дори и онези, които са „женени“. В последните 3 години са изучили трима „семейни“ ученици в VII и VIII клас. Техен бивш ученик е продължил да учи в Професионалната гимназия по селско стопанство в „Овча купел“, нищо че вече чака бебе. През настоящата учебна година също имат „семеен“ мъж в VII клас, а „съпругата“ му – в VIII клас.

Все повече родители искат децата им да са в училище. Тук няма необхванати, казва директорката. Имат и две подготвителни групи с 43 деца.

Заради миграцията обаче учениците намаляват. Към 100 деца са заминали, основно във Франция. Проблем е и вътрешната миграция – идват, нямат адресна регистрация, живеят известно време и заминават. Затова на екипа по Механизма за обхват му е трудно да ги проследи.

Добрата новина е, че според учителите все повече се увеличават възрастта и времето, което децата прекарват в училище. Всички техни възпитаници завършват основно образование и продължават да учат в средни училища и в професионални гимназии. В последните 15 години образователният статус се повишава, особено през последните 6 – 7 години завършват основно образование, констатират от екипа. Когато се върнат от чужбина, се налага да повтарят, но се срамуват да седнат с по-малките на един чин. Но навършат ли 16 години, веднага продължават обучение в самостоятелна форма.

Радват се, като правят абитуриентски балове. А понякога баловете вървят със сватбите, разказват учителите.

Признават, че най-трудно е с изучаването на български език и математика. По-трудно става след V клас. Училището е единственото място, където се говори български, в семействата – на майчин език. Затова работят по проекта „Нов шанс за успех“. А преди това по УСПЕХ и по „Твоят час“. Организират допълнителни обучения за преодоляване на обучителни трудности по проект „Подкрепа за успех“, за медиатор е назначена възпитаничка на училището. Има и групи за занимания по интереси, които се финансират по Наредбата за приобщаващото образование, назначили са педагогически съветник, ресурсни учители, логопед и психолог. Ще работят и по проект „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“. В 103. ОУ от 10 години обучават и възрастни.

В училището има компютърен кабинет, стая за медиация, гордеят се много със зелената част до входа, защото в домовете, в които живеят децата, не познават живи растения. Имат физкултурен салон, с което не много училища могат да се гордеят. Спортът помага децата да се развиват и да се занимават с полезно нещо за здравето, а също и да изразходват енергия, за да няма агресия.

Учителите убеждават и родители, и ученици, че ако имат образование, ще имат по-добър живот, добра работа, ще успяват да изхранват и семействата си. Когато има доверие между учители и родители, никакви тролове не могат да спекулират с най-милото на всяко семейство – децата. А защитата от манипулация и фалшиви новини е образованието.

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailИнспектори проверяват образованието в Софийско Default ThumbnailКариерно ориентиране връща деца в училище Default ThumbnailИдеите в действие Снимка ОУ „Митрополит Авксентий Велешки“Погледни назад, за да видиш бъдещето

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Училище

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне306Tweet
Предишна статия

Възрастта не е порок

Следваща статия

Настолна книга на българските унгаристи

Следваща статия

Настолна книга на българските унгаристи

Нов юбилеен сборник и нови надежди за българистиката

За някои особености на глагола в турския език

Последни публикации

  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"