Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2019 Брой 46, 2019

Днешните предизвикателства пред бъдещи специалисти

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-11-2019
в Брой 46, 2019
A A

 

Снимка УНСС
Тазгодишният младежки икономически форум е посветен на 100-годишнината
на УНСС, подчерта ректорът на Университета проф. Стати Статев (вдясно)

Форум с принадена стойност, чрез който бъдещите икономисти и финансисти, юристи и журналисти черпят опит от хора, извървели пътя на успеха, хора с компетентности, с опит в много сфери. Така определи накратко смисъла на поредното издание на Младежкия икономически форум председателят на Студентския съвет на УНСС, организатор на форума – Ангел Стойков. Тази година събитието премина под мотото „Перспективи и предизвикателства пред висшето образование 30 години след началото на прехода“. Това е и встъпителната лекция на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев, с акцент върху идеите за икономика на знанието.
Сред гост-лекторите тази година са още под­управителят на БНБ Калин Христов, председателят на Българския форум на бизнес лидерите Левон Хампарцумян и др.
„Младежкият икономически форум е традиция и възможност младите ни колеги да направят ретроспекция и срез на обществото – сподели с аудиторията ректорът на УНСС проф. Стати Статев. – Особеното тази година е, че форумът е посветен на 100-годишнината на Университета. Тогава група учени и преподаватели, водени от банкера Атанас Буров, се отделят от Българското книжовно дружество и от Софийския университет с идеята да създадат висше училище, което да подготвя кадри за практиката – припомня съдържанието на протокола от първия академичен съвет на Свободния университет проф. Статев. – Сто години по-късно ние запазваме облика, начертан от създателите на Университета, да сме типично, казано на съвременния език, бизнес училище, което създава кадри за практиката.“
Външната миграция, масовизирането на висшето образование, интеграцията на ромските деца в образователната система, недостигът на специалисти – това са основните предизвикателства пред образователната система в следващото десетилетие, сподели с младите хора министър Красимир Вълчев. „Основният проблем за негативната демография е нетната външна миграция, не толкова ниският коефициент на раждаемостта. Нетната външна миграция ще води през следващите десетилетия до намаляване на населението. Как да я обърнем?
Там, където има доходи над 1500 лева, достигаме „точката на безразличие“. На нас ни трябват още 20% реално увеличение на доходите, за да обърнем нетната външна миграция“, категоричен е финансистът Вълчев. Факт е, че в големите градове, където доходите са по-високи, миграцията намалява. Но се запазва в Северна България, в Родопите и сред ромския етнос. Министър Вълчев посочи, че най-сериозното предизвикателство е да се интегрират децата именно на тези родители, които нямат отношение към образованието. „Ако са обхванати между 3 и 7 години в детски градини, те имат много по-високи образователни резултати и е много по-вероятно впос­ледствие да се реализират на пазара на труда. Когато институциите заедно работят на терен – има резултат. Записахме хиляди деца. Политиката е всички да имат училищно образование“, каза още Красимир Вълчев.
Той припомни, че до десетина година ще се пенсионират 40% от хората, които днес са в трудоспособна възраст. Тези, които влизат на пазара на труда, ще бъдат едва 2/3 от пенсиониращите се. „Затова не трябва да допускаме нито едно дете да отпада от образователната система. Да стимулираме изучаването на математика и природни науки. Това ще са и професиите с най-голям ръст на доходите“, поясни министърът.
„Ученето във висшите училища трябва да е ежедневно, в образованието нещата се получават с натрупвания“, сподели с младата аудитория той.
И очерта като основно предизвикателство пред университетите необходимостта преподавателите да бъдат по-взискателни към студентите и да задържат вниманието им. Като пример той даде, че едва 15 – 20% от студентите посещават лекции, а в западноевропейските университети е точно обратното. Той призова младите хора не само да посещават лекции, но и да участват в проекти. „Големият разговор за висшето образование е как да учим и как да се променят програмите за обучение – каза министърът. – Образованието няма да е билет за една професия. Следващите 50 години всеки един от вас ще сменя професията, а не работното място. Това изисква микс от умения, креативност, критично мислене. Ще навлезем в период на мащабни всепроникващи трансформации в резултат на развитието на изкуствения интелект“, посочи Вълчев. И подчерта, че ще е все по-важно човек да е креативен, да има социални умения, дигитални и граждански компетентности.
Затова политиката е вис­шите училища да се върнат към традиционно силните си профили, които дават качествено образование и гарантират реализация. Министър Вълчев прикани вис­шите училища да бъдат все повече свързани – училище с училище и училище с бизнес. А участието на българските висши училища в европейски университетски мрежи да бъде стандарт за качество на образованието и науката, начин българските студенти да избират родни университети.
Инвестицията в добри учители и млади преподаватели, ролята на студентското самоуправление, промените в Закона за вис­шето образование са част от дискутираните теми.

Your Image Description

Свързани статии:

БУ „Пейо Яворов“ – БрюкселУроци по добродетел за българчетата в Брюксел Деница СачеваГрамотни поколения, просперираща икономика Пловдив в облака Таблетът, компютърът, телефонът „стават“ учители

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне7Tweet
Предишна статия

За отговорността на университетите

Следваща статия

Фабиола Джаноти, генерален директор на ЦЕРН, пред в. „Аз-буки“: Науката обединява хората

Следваща статия
Фабиола Джаноти, генерален директор на ЦЕРН, пред в. „Аз-буки“: Науката обединява хората

Фабиола Джаноти, генерален директор на ЦЕРН, пред в. „Аз-буки“: Науката обединява хората

Снимка СУ „Димитър Талев“ – Добрич

Добри идеи – верни решения

ОУ „Панайот Волов“

Училището, в което поздравяват и на хърватски

Последни публикации

  • Идеите на младите променят света
  • Висши училища с единен изпит по математика
  • „Европа в моето училище“
  • Успешни проекти на форума „Наука за бизнес“
  • Промени за приема в държавни висши училища
  • Дъжд от книги
  • МОН публикува верните отговори от националното външно оценяване по математика за IV клас
  • Кръговата икономика и образованието във фокуса на нов сборник на „Аз-буки“
  • МОН публикува верните отговори от Националното външно оценяване по български език и литература за IV клас
  • Над 46 000 студенти ще получат подкрепа за професионалната си реализация
  • Софийският университет излъчи „Студент на годината“
  • Служебен ректор в Тракийския
  • Над 400 училищни STEM центъра вече са открити
  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"