Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2019 Брой 46, 2019

Фабиола Джаноти, генерален директор на ЦЕРН, пред в. „Аз-буки“: Науката обединява хората

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-11-2019
в Брой 46, 2019
A A

Фабиола Джаноти, генерален директор на ЦЕРН, пред в. „Аз-буки“

CERN
Фабиола Джаноти е италиански физик. Тя е първата жена, която оглавява ЦЕРН. Избрана е за генерален директор за два мандата по 5 години. Това се случва за първи път в историята на организацията. През
2009 г. е избрана да ръководи проекта ATLAS.
Тя е човекът, който на
4 юли 2012 г. съобщава пред света за откриването на новата частица Хигс бозон. Автор и съавтор е на повече от 500 публикации в научни издания.

Надя КАНТАРЕВА
Наш специален пратеник
София – Женева

От 25 години сте част от изследователските екипи на ЦЕРН. Бих­те ли сравнили гигантския експеримент преди 20 години и днес?
– Със сигурност ЦЕРН претърпя много промени. Но духът и мисията са същите – научни изследвания, технологично развитие, образование и подготовка на специалисти, мирно сътрудничество между учените от цял свят. Всичко това не се е променило. Разликата в рамките на тези 20 – 25 години, разбира се, е, че днес имаме Големия адронен колайдер (LHC). Това е изключителен проект, а неговото създаване е сред най-големите предизвикателства, реализирани от човечеството. Отне ни много време и работа по неговото създаване и пускане в експлоатация, но сега го имаме. Чрез (LHC) преди 7 години беше открит бозонът Хигс, бяха измерени огром­но количество познати частици, откриха се нови.
– А бъдещето на ЦЕРН?
– Стъпката, която следва, е да подобрим Големия адронен ускорител, така че в него да се извършват още по-интензивни сблъсъци на протонни потоци. В процес на обновяване е Европейската стратегия за физиката на елементарните частици, която задава посоката на бъдещото развитие. Обмисляме и следващия наследник на Големия адронен колайдер.
– Светът свързва името Ви със съобщението за откриването на Хигс бозона. Вашата прогноза – да очакваме ли откритие със същия отзвук?
– Много е трудно да се предвиди, защото изследваме непозната територия. Отворените въпроси, чиито отговори все още търси физиката на елементарните частици, предполагат съществуването на нови частици и може би на нови сили. Може да ги открием скоро, или пък не.
Досега сме обработили малка част от всички данни, които сме събрали от експериментите с Големия адронен колайдер. След обновяването му ще се събере много повече информация. Но дори и да не открием нищо ново, Големият адронен ускорител вече ни донесе Хигс бозона и ни позволи да правим много по-прецизни измервания на познатите частици и да изключим сценарии за нова физика. Влиянието на LHC е огромно и ще остане такова дори да не доведе до нови открития.
Неговият предшественик – ускорителят LEP, не доведе до откриването на нови частици, но въпреки това изигра огромно значение за познанията ни в областта на фундаменталната физика.
– Вашата оценка за работата на български учени, инженери и специалисти и за приноса им към ЦЕРН?
– Участието ви е ползотворно, важно и с много голям принос както за ЦЕРН, така и за България. Ваши учени са част от няколко проекта. Особено важно е участието им в експеримента СМS (Compact Muon Solenoid). Друг съществен принос имате и към Световната изчислителна мрежа на Големия адронен колайдер и GRID технологиите за обработка на големи количества данни – България е много силна в областта на изчислителната техника и софтуера.
Смятам, че участието на България в работата на ЦЕРН е от изключителна полза и за развитието на науката и технологиите в страната ви, както и за подготовката на нови поколения от млади физици и инженери.
– ЦЕРН е популярен и с богатата си палитра от образователни програми. Каква е причината да им се отделя такова голямо внимание? С тях се ангажират водещи учени.
– Подготовката на нови поколения изследователи, физици, инженери, техници, грижите за масовото образование на обществото, на учениците от гимназиите, както и на техните учители, са част от нашата мисия. Наше задължение е да обучаваме и подготвяме новото поколение изследователи. Като обществено финансирана изследователска организация, нашата работа и резултатите от нея трябва да са познати на широката общественост. Хората трябва да знаят с какво се занимаваме. Отговорната ни мисия е и да привлечем все повече млади хора към STEM науките.
Днешното общество не е достатъчно подготвено за предизвикателствата на утрешния ден. Живеем във времена, в които технологиите се развиват изключително бързо. Въпреки това в Европа едва 20% от учениците, които завършват гимназия, избират да продължат образованието си в университет в областта на STEM науките. ЦЕРН може да допринесе за повишаване на интереса към тях чрез своите обучителни програми за учители и ученици. Може да се каже, че България е една от страните, които се възползват по възможно най-добрия начин от образователните ни програми. Много сме щастливи, че страната ви е наш стабилен партньор в образованието.
– Можем ли да кажем, че ЦЕРН не принадлежи само на физиците. Не е просто работна площадка на учените, а е начин на живот в модерното общество?
– Убедена съм в това. Живеем в разделен свят, където често се поставя под въпрос трансграничното сътрудничество. Но науката определено е една от тези области, които могат да обединяват хората, защото сама по себе си тя е универсална и обединяваща. Страстта към увеличаване на познанието и на разбирането за това как работят законите на природата, е нещото, което надхвърля границите между страните и културните различия. Тази страст е присъща на човека, като разумно същество. Следователно науката може да бъде обединяващото звено в този разделен свят.
Това е още една причина да се популяризира науката, и ЦЕРН е много добър модел за това. Ние привличаме над 18 000 учени от над 110 националности. Обединяването на хората е част от нашата мисия.
– Наскоро имахте Дни на отворените врати и
80 000 посетители. При този интерес, мислите ли че е възможно да се правят по-често такива дни?
– Трудно е да се организират регулярно, защото трябва да се синхронизират с техническите паузи – период, в който спира работата на ускорителите и детекторите, за да бъдат обновени. Тогава хората могат да посетят и да разгледат нашите съоръжения и инсталации под земята. Предишните Дни на отворените врати бяха през 2013 г., когато също имаше дълъг „отпуск“ за експериментите.
– Днес в ЦЕРН членуват 23 страни, 5 са асоциирани, а две са в процедура на присъединяване. Каква е политиката за разширяване, кои държави очаквате да се присъединят в близко бъдеще?
– Наскоро Естония заяви желание за пълноправно членство. Процедурата започна, но отнема време. Преди да стане член, държавата трябва да е с асоциирано членство най-малко две години.
Има още две страни, които са кандидатствали или са в процес да станат асоциирани членове. Хърватия трябва да се присъедини скоро, тъй като формалностите са приключени. Другата държава е Бразилия, с която в момента водим преговори.

 

 

Your Image Description

Свързани статии:

Не правим компромис с качеството Да затваряме университети? Добре! С кой да започнем? Нейно Превъзходителство Каридад Ямира Куето Милиан – извънреден и пълномощен посланик на Република Куба у нас, пред вестник „Аз-буки“: Приятелството между Куба и България е искрено и дългогодишно Проф. д.ф.н. Генка Петрова, зам.-министър на образованието и науката: Приоритет за МОН е повишаване качеството на висшето образование

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне48Tweet
Предишна статия

Днешните предизвикателства пред бъдещи специалисти

Следваща статия

Добри идеи – верни решения

Следваща статия
Снимка СУ „Димитър Талев“ – Добрич

Добри идеи – верни решения

ОУ „Панайот Волов“

Училището, в което поздравяват и на хърватски

3 награди за 3 години

3 награди за 3 години

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"