Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2019 Брой 46, 2019

За отговорността на университетите

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-11-2019
в Брой 46, 2019
A A

Татяна ВЕЛЕВА

Българските висши училища да бъдат по-конкурентни във все по-глобализиращия се свят. Това е едно от най-големите предизвикателства пред тях днес. „Това означава в нашите университети да правят повече и по-качествена наука. Да бъдат по-отговорни пред обществото, да инвестират в младите преподаватели, да служат в по-голяма степен на развитието на обществото и на икономиката.“ Това сподели министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Той се включи в дебати със студенти и докторанти от столицата. Инициатори на форума са студентските съвети на висши училища в София, а организатор и домакин – Студентският съвет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Младите хора поискаха да чуят от министър Вълчев какви са предизвикателствата и възможните решения пред висшето образование 30 години след промените. Те са категорични, че именно на тяхното поколение се пада задачата да сложат точка на прехода и България да се нареди отново сред европейските лидери в икономиката.
„И през 2020 г. продължаваме с политиките на оптимизация и насърчаване на висшите училища да се развиват в традиционно силните си професионални направления“, каза Красимир Вълчев.
И уточни, че в последните години е направена много голяма промяна, която премина като че ли незабелязано – приемът на студенти е намален и преструктуриран, като в близо 25 професионални направления е дори анулиран. В стопанските и в правните науки приемът на студенти също получи нормални стойности, като е намален над 50%. „През 90-те години на миналия век 30% от завършващите средно образование продължаваха в университетите. Допреди 2 – 3 години приемът на студенти надхвърляше 80% от завършващите средно образование. В държавните висши училища той трябва да бъде около 50 – 60%.
Но не това е най-голямото предизвикателство. Най-голямото предизвикателство е нашите университети да са част от европейските университетски мрежи. Да се подготвят за епохата на цифровата трансформация и изкуствения интелект. Да променят учебните си планове и да вплетат в тях в по-голяма степен т.нар. хоризонтални умения.
А студентите да се подготвят за учене през целия живот. Защото следващите десетилетия човек няма да сменя работни места, а професии.
И това е най-голямото предизвикателство пред висшето образование – да предоставя възможности за постоянно надграждане на знания, умения и компетентности“, категоричен е министър Вълчев.
Ректорът на Алма матер проф. Анастас Герджиков припомни на младите си колеги, че реформите в образованието в последните години се дължат най-вече на министър Красимир Вълчев. Той получи Почетния знак на Университета за приноса си към висшето образование. Знакът е учреден по повод 130-ата годишнина от създаването на първия български университет.
Освен за по-високи заплати бюджет 2020 ще насочи повече средства и за капиталови разходи. Нова визия ще имат общежитията, особено към професионалните гимназии, защото в тях се обучават деца от няколко региона. Въобще професионалното образование и дуалната подготовка на специалисти със средно образование ще се радват на повече средства в бюджет 2020.
Средства са осигурени и за модерни и съвременни учебници по професии. Увеличени са и парите за заплати на кариерните консултанти. Върху тях лежи отговорността за ранното кариерно ориентиране на младите хора.
За да говорим за по-високо качество на образованието, трябва да се продължи и с иновирането на образователната инфраструктура и изграждането на модерни училищни кабинети, най-вече по природните науки. И не на последно място, нарастват средствата за насърчаване на иновациите в училищата и детските градини. Разчетите на училищните бюджети са направени така, че близо двойно се увеличават средствата за защитените и малките училища. Министър Вълчев припомни, че са събрани 800 заявки за училищен транспорт от цялата страна. Средствата за него скачат с 4 млн. лв.
С бюджет 2020 се осигуряват средства за обучение на деца със специални образователни пот­ребности и в частните училища. Мария Каменарова от Асоциацията на частните училища е категорична – трите милиарда за образование трябва да се „върнат“ на обществото във вид на добре подготвени, образовани, отговорни млади хора.
Председателят на СБУ Янка Такева отново припомни главната цел – да продължи да се повишава делът за образование като процент от БВП, както препоръчват от Европа. Тя оцени приоритетите в образованието за 2020 г. като „добре премерени“. Препоръча още да се промени подготовката на бъдещите учители и да се въведат стандарти за нея по примера на ЕС, както и за качеството на квалификацията.

Your Image Description

Свързани статии:

Неравенството остава предизвикателство за ЕС Default ThumbnailУниверситети и бизнес заедно за икономически растеж Снимка ЕПБюджетът за наука и образование е ключов Промени надграждат Закона за образованието

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: АКЦЕНТ на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Сп. „Химия“, книжка 6/2019

Следваща статия

Днешните предизвикателства пред бъдещи специалисти

Следваща статия
Снимка УНСС

Днешните предизвикателства пред бъдещи специалисти

Фабиола Джаноти, генерален директор на ЦЕРН, пред в. „Аз-буки“: Науката обединява хората

Фабиола Джаноти, генерален директор на ЦЕРН, пред в. „Аз-буки“: Науката обединява хората

Снимка СУ „Димитър Талев“ – Добрич

Добри идеи – верни решения

Последни публикации

  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • Determinants Affecting Academic Staff Satisfaction with Online Learning in Higher Medical Education
  • Несигурност за бъдещето, финансова грамотност и лични финанси
  • Влияние на образованието и човешкия капитал върху формалната и неформалната икономика

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"