Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2019 Брой 49, 2019

Когато в зеницата се отразява науката

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
04-12-2019
в Брой 49, 2019
A A
Институт по роботика – БАН
Равнището на ученическите проучвания, разработки и доклади става
все по-високо с всяка изминала година

Зина СОКОЛОВА

Ученически проект по роботика получи предложение за практическа реализация по време на шестото издание на сесията на Ученическия институт на БАН. Разработки в шест научни направления представиха участниците във форума.
Проектът „Умен парник“ на ученици от Неврокопската професионална гимназия „Димитър Талев“ в Гоце Делчев спечели първа награда на журито за идеята за иновация в селскостопанското производство. Парникът е за автономно управление на системи за капково напояване и системи, които следят температурата, влажността на въздуха и почвата, осветеността в парника, както и допълнителни системи за осветеност и отопление. За управлението и извеждането на данните се използва уеб приложение. Авторите на проекта получиха предложение да се включат в изграждането на учебна ботаническа градина в Пловдив. Всички участници в направление „Роботика“ ще проведат 4-дневен стаж в Института по роботика на БАН.
Министерството на образованието и науката високо оценява работата на Ученическия институт на БАН, обяви зам.-министър инж. Таня Михайлова при откриването на сесията. Според нея заниманията с наука в извънучебно време показват, че учениците умеят правилно да разпределят личното си време, да определят целите си и да се лишават от различни ежедневни изкушения. Зам.-председателят на БАН чл.-кор. Костадин Ганев подчерта, че Българската академия на науките подкрепя Ученическия институт и учените с апостолска мисия, които водят младите хора по пътя на науката. „Където и да продължите своето образование, не забравяйте, че българската наука ще има нужда от вас“, допълни той.
В сесията участват повече от 50 ученици,
като проектите им са от всички научни направления и са допуснати до участие след преценка на жури.
Иван Тодоров от 133. СУ „Александър Сергеевич Пушкин“ – София, с научен ръководител гл. ас. д-р Димитър Христов от Института за исторически изследвания – БАН, представи темата „Граф Игнатиев срещу България?“, която предизвика голям интерес у аудиторията.
„Насочих се към тази тема покрай ремонта на ул. „Граф Игнатиев“ – разказва Иван Тодоров. – Тогава излязоха много онлайн подписки да се смени и името на улицата. Появиха се твърдения, че граф Игнатиев лично е поръчал убийството на Левски, по негово нареждане са заточени български владици в Измир, обявена е българската схизма. Реших да направя обективно изследване на неговата личност, за да мога да дам смислен и обоснован отговор защо тези твърдения не са верни. Най-много се изненадах от неговите лични записки. Той пише по изключително интересен начин и показва голяма начетеност, каквато не съм предполагал, че може да има един политик, пък било то и представител на една империя. Показва и отношение, което със сигурност може да се определи като благоразположение към българите, което не е безпричинно. В хода на изследването установих, че основните направления, по които работи граф Игнатиев, са свързани с намаляване на влиянието на Великите сили, в частност това на Австро-Унгария и Великобритания, и засилване на влиянието на Русия в Османската империя сред православните християни, както и намиране на удобен повод за достигане и овладяване на черноморските проливи. Имайки предвид тези фактори, в никакъв случай не можем да наречем Николай Павлович българофоб, но той не е и безрезервен българофил. Най-правилното определение, което можем да му дадем, е „трезвомислещ политик“ с важно значение за новата българска история. Но със сигурност не ни е мразил. Доказателство за това е и фактът, че неговият адютант е българин.“
Седмокласниците Велислав Борисов и Катерина Прончева от МГ „Акад. Кирил Попов“ – Пловдив, са най-малките участници в ученическата сесия. По темата „Фразеологични словосъчетания, свързани с части от човешкото тяло“ започват да работят още в пети клас. Техен научен ръководител е Невена Ичевска – учител по БЕЛ.
„Нашата ръководителка ни запали да проявяваме по-голям интерес към литературата – казват Катерина и Велислав. – Тя ни покани да участваме в проекта и се съгласихме. Имахме представа общо за фразеологизмите, но изследванията обогатиха много знанията ни. Като примери за фразеологизми можем да посочим – броят ми се ребрата, не обелвам зъб, арменска уста.
Езикови игри с възможност за самооценка на знанията биха улеснили усвояването на фразеологизмите в учебните часове по български език, тъй като за голяма част от съвременните ученици фразеологичните словосъчетания се оказват почти непозната и доста трудна за изучаване тема. Като приносен момент на работата ни може да се посочи изработването на речник.“ Още една историческа личност, позабравена днес, привлича вниманието на участник в сесията. Темата на Веселин Манчев от Националната гимназия за древни езици и култури „Св. Константин-Кирил Философ“ – София, с научен ръководител Борис Иванов, е „Трайко Китанчев – просветител и революционер“. Трайко Китанчев е привърженик на Петко Каравелов, за кратко и на Стефан Стамболов. Но след влошаване на отношенията му със Стамболов е осъден за убийството на Христо Белчев. След като излиза от зат­вора, Трайко Китанчев основава Македонската организация, обединявайки македонските дружества. След провала на четническата акция от 1895 г. Китанчев умира от инфаркт през август същата година. Приносът на разработката е в обединяването на информацията за различните дейности на Трайко Китанчев и извеждането на преден план на една малко известна личност.Елена Кикьова от МГ „Академик Кирил Попов“ – Пловдив, с научeн ръководител Дарина Брънчева, разработва темата „ENERGY – помощник за здравословно хранене“. Това е
интернет приложение за здравословно хранене по системата
на Зоната. ENERGY не е просто балансьор, но и инструмент за следене на успеха на потребителите, следващи тази система. Уеб приложението е подходящо за всички, независимо от възрастта и целта, която искат да постигнат. „Промяна в размерите на зеницата в човешките очи“ е разработка на Иво Лозанов от НПМГ „Акад. Любомир Чакалов“ – София.
В неговия проект са представени идеи за това, че човешката зеница и поведението разкриват някои неявни факти за самия човек, като например психически неразположения, натрупани емоционални проблеми, стрес, напрежение. Според изследването поведението на очите може да бъде фактор за откриване и на положителни въздействия за човека.
Много атрактивни бяха и демонстрациите по проекта „Лего робот за почистване – легометач“ на авторски екип отбор по роботика Pyrobotix от ПГ „Найден Геров“ – Лом, с научни ръководители инж. Данаил Трайчев Манолов и Марияна Йорданова Кадамяр. „Легометачът“ е модел за почистване на пътища и паркови пътеки, който се ориентира чрез сензори. Проектът е демо версия на „умно“ средство за почистване на околната среда. Конструиран е ръчно с части на комплект LEGO и програмиран с програмата Mindstorms.ev3. Прототипът на робота чистач е оригинална разработка, която може да бъде развита и подобрена в бъдеще с цел да стане по-функционална и по-ефективна.
В рамките на шестата сесия на УчИ – БАН в сградата на Българската академия на науките е открита и изложба на ученици от Националната гимназия за приложни изкуства „Свети Лука“. Сесията на Ученическия институт е посветена на 150 години от основаването на Академията.

Your Image Description

Свързани статии:

145 инициативи за 145-ия рожден ден на БАН Познаваме само 4 процента от Вселената Default ThumbnailОткритията, които оживяват ЦЕРН създава фабрика за Х-бозони

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне6Tweet
Предишна статия

Как се преподава български на деца билингви

Следваща статия

Обучиха 20 учители посланици

Следваща статия

Обучиха 20 учители посланици

Сменяме изпитните формати

СУ „Йоан Екзарх“ – Шумен

„Днес с таблет в ръка ви поздравяваме за Деня на писмеността!“

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"