Приложение дава възможност във видеовръзка да участват 250 ученици, до 1000 могат да наблюдават урока
Деляна ЛУКОВА
Математическата гимназия в Пловдив стартира онлайн обучение с приложението Hangouts. То е част от социалната мрежа на Google и може да се отвори директно от Google+. Всички контакти, които са запазени в Google+, излизат под формата на списък, а това дава възможност за изпращане на съобщения или видео разговор.
„След обявяване на извънредното положение ние не почивахме – експериментирахме, тествахме, за да сме максимално полезни днес“, казва директорът на Математическата гимназия Веселина Карапеева.
В първия виртуален учебен ден 98 % от учениците са се включили в учебните занятия от разстояние. По думите ѝ, учениците са толкова напреднали, че сами започнали да споделят начини за комуникация и разпределение на ресурсите. Проблемите, за които се съобщава, ще бъдат отстранени в най-кратки срокове.
Видеоконферентните разговори се осъществяват чрез приложението Google meet, което изисква учителят да има регистрация в Google. То дава кодове на учениците, чрез които те влизат в разговор. В него могат да участват всички и в реално време да се включат 250 ученици. Отделно около 1000 още могат да слушат, могат да се споделят екрани.
„Децата споделят, че никога в часовете не е имало такава дисциплина и не е било толкова тихо. Колегите разказват, че дори вдигали ръка, за да зададат въпрос“, добавя Карапеева.
Училището е едно от първите, на които се наложи да организира дистанционно обучение за 20 ученици. Те се завърнаха от Италия след двуседмична практика в реална работа среда по проект на „Еразъм+“. Гимназистите и двамата им ръководители останаха за две седмици под карантина, а училището направи онлайн график на уроците им.
Още през първия ден класни ръководители изпращат темите по отделните предмети, които съучениците им са взели, докато те отсъстват, а след това се включват и останалите учители.
12-класничката Никол Манолова казва, че 14-дневното принудително пребиваване у дома ѝ е освободило време, за да се подготви за зрелостните изпити. След като изпълни поставените за деня задания, тя веднага започва подготовка за матурите.
Директорът Веселина Карапеева обяснява, че децата ежедневно са получавали информация какво се случва във всеки един от часовете по отделните предмети, и са имали самостоятелни задания, по които да работят. Вече има осигурена и видеовръзка, така че учениците могат да наблюдават в реално време как протича урокът.
Пловдивското ОУ „Яне Сандански“ също използва приложението Hangouts Meets, което позволява и видеовръзка.
„Проведени са дори часовете по музика и физическо възпитание в прогимназията. Колегите по музика са дали теоретичен материал и линкове за слушане на произведения, като от децата се изисква да посочат епоха, композитор и т.н. Учителите по физическо изпращат видеа и поставят задание да се разкаже историята и развитието на даден вид спорт, какви качества развива, изявени състезатели и т.н. На децата от начален етап пък е поставена задача да попитат баба и дядо за игра от тяхното детство, чиито правила след това да опишат“, обяснява директорът Маргарита Бозова.
На помощ идват родителите
Учителите от ОУ „Христо Ботев“ в Стамболийски са изготвили работни листове с теми по различни учебни дисциплини, които ще бъдат поставени в специални кутии в хранителен магазин в ромската махала. За да не настане объркване, върху всяка кутия ще е указано за кой клас се отнасят материалите. Така ще е по-лесно за родителите да взимат заданията и да ги занесат у дома, където децата да започнат да работят. Идеята на педагогическия екип е насочена към учениците, които не разполагат вкъщи с компютър и интернет.
По повод извънредната ситуация в страната училището се опитва да организира обучение, за да опресни знанията на учениците си, които са от уязвими групи.
„Хранителният магазин е на наш родител, който е член на Обществения съвет. На кутиите ще има надпис с класа и подробни инструкции за работа. Децата ще взимат работен лист, ще го попълват и ще го връщат обратно в кутията. Образователният медиатор ще съдейства за предоставянето на кутиите с работни листове и връщането им на учителите при спазване на всички мерки за безопасност“, обяснява директорът на училището Ива Пенкова.
За учениците, които имат техника и интернет, вече са създадени групи в социалните мрежи от всеки един класен ръководител. Там ще им бъдат предоставени материали за работа, които да бъдат върнати и проверени от учителите. За да мотивират учениците, педагозите залагат на състезателния характер – най-активният клас, най-бързо попълнилият работните листове и върнал ги в кутиите за проверка, ще получи награда.
Освен това на всяка кутия ще бъдат поставени имената на децата от класа и емотикони, които съответстват на различна оценка. Децата ще рисуват емотикон срещу името си в зависимост от личната си преценка за това как са се справили.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg