Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 13, 2020

И в Танзания учителят е на почит

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
26-03-2020
в Брой 13, 2020
A A
Любопитството и желанието да дава на другите, отвеждат Моника в танзанийския град Чамино, а доброволчеството постепенно се превръща за нея в начин на живот. Тя е убедена, че всеки трябва да участва в доброволческа кампания поне веднъж в живота си

Моника Угренова е режисьор и актриса в Държавния куклен театър в Търговище и Шумен. Носител е на много награди от български и чуждестранни театрални форуми. За себе си споделя, че се стреми да разчита знаците и да следва „случайностите“. Обича да живее без отпадъци както в душата си, така и в бита. Обича себе си и всички хора, да получава и да дава безвъзмездно. Пребивава четири месеца през 2019 г. като доброволец по програма „Еразъм+“ в Танзания. Преподава на деца в училището в град Чамино, недалеч от столицата Додома.
Решението да се яви на интервю за доброволческото място, идва след една случка, докато изминава свещения Път на Сантяго през 2018 г. – по погрешка свещеник я благославя като доброволец. По Пътя се среща с много доброволци и от разказите им разбира за тяхното желание да споделят безплатно наученото в университета и уменията си. Казва че, след Камино е станала по-социално ангажирана. Решава твърдо, че и тя трябва да споделя способностите си безвъзмездно. През април 2019 г. лети за Африка. Следва адаптация към климата и предизвикателствата на ежедневието. По време на пребиваването си там се чувства напълно безопасно и сигурно.
Като преподавател в гимназията в Чамино успява да се докосне до образователната система на Танзания. Децата учат в основното училище в родното си село или град. След настъпване на гимназиалния етап тамошното министерство на образованието разпределя учениците в различни гимназии в цялата страна. Живеят на пълен пансион, а ваканциите им са само две – през юни и декември. Според нея учебните дни са твърде много, а децата – прекалено натоварени.
„Униформите са напълно задължителни и гимназистите нямат право на повече от една различна тениска, докато са на училище, която може да се носи само през уикендите. Младежите започват училище в 7:30 и свършват в 15:30, като имат две почивки от по 30 минути. Класовете са много големи – от 40 до 100 деца. Това води и до отпадане на много от тях от училище, защото, когато един клас е прекалено голям, качеството на обучение е прекалено ниско. Десетки деца изостават в училище заради невъзможността да чуят и разберат преподавания материал. Като цяло обаче, училището е една от най-големите ценности в страната. Да бъдеш преподавател, е една от най-престижните професии, наред с лекарите, военните и… политиците. Няма човек, който мечтае за друга професия. Това са най-добре платените професии, ползващи се с признателност и авторитет“, разказва Моника.
Докато е там, в началното училище създава клуб по драма. Репетициите са вечер от 16:00 до 18:00 ч.
Много от родителите обаче спират децата си, защото домакинската работа в домовете им изостава. „Направи ми впечатление, че деца на 6 години вече перат, а някои се грижат и за братчетата и сестричетата си. Не е рядкост да видиш 6- или 7-годишно дете, което носи сестричето си или братчето си в слинг“, споделя актрисата от Търговищкия куклен театър. И допълва, че ситуацията там много й напомня за тази преди 30 години в България, с големите показалки, които учителите не използват само по предназначение. Учениците пеят и маршируват всеки ден пред училището и полагат обществен труд, като се грижат за общите части в кампуса.
„Някои хора биха казали, че това учи на дисциплина и отговорност, и аз бих се съгласила с тях. Но когато е в „здравословни граници“. Когато трудът премине отвъд тези граници, образованието става неефективно“, коментира Моника.
Прекарвайки четири месеца в Танзания, тя започва да мечтае как един ден няма да има валута, а всички хора ще споделят знания и способности в замяна на други, което всъщност е доброволчеството, за нея – начин на живот. „От CVS България научих нещо, което ме води и до днес – когато доброволстваш, се опитай да го правиш така, че човекът отсреща да не се чувства длъжен. Смятам, че всеки един от нас трябва да участва в доброволческа кампания или проект поне веднъж в живота си!“
А това не би било възможно без „Еразъм+“. Както за много други, така и за Моника Угренова Програмата дава възможност да пътува, да подобри и развие знанията си по английски език. Да научи суахили и да разбере много за различните обичаи и традиции за държавите, откъдето са другите доброволци, с които работи. „Еразъм+“ ме държи млада, ако мога така да се изразя. Чувствам се добре в България и докато играя или режисирам в театъра, несъмнено всичко научено в чужбина рефлектира върху мен и работата ми. Смятам, че младостта е равна на адекватност на времето, в което живеем. Има хора, които остават в годините, в които са се чувствали най-добре от живота си, и отказват да приемат всичко ново и различно. Когато пътуваш и срещаш различни хора, се променяш и си „сверяваш часовника“. „Еразъм+“ ме промени към по-добро, винаги съм била благодарна на Програмата за милионите възможности, които създава за младите хора.“

Your Image Description

Свързани статии:

Смолянският музей „гостува“ на неделни училища Изворче на знания за родината: В БНУ „Изворче“ в с. Кубей и Болград, Украйна, децата се чувстват като у дома Майсторски класове вдъхновяват с нови идеи учители зад граница „Храмът на Мелпомена“ вдъхновява децата в Кипър

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ние по света

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне5Tweet
Предишна статия

Ако искаш да видиш пеперуда…

Следваща статия

„Нали съм тук, не съм избягал“

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

„Нали съм тук, не съм избягал“

Защо сърдечно болните  са уязвими към COVID-19

Защо сърдечно болните са уязвими към COVID-19

В ход е дигиталното обучение

Урок по майсторство

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"