Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 13, 2020

За една особеност в употребата на числителните имена

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
25-03-2020
в Брой 13, 2020
A A

Георги МИТРИНОВ*

Всички, които се интересуват от спорт, в частност от футбол, са чували интересни изрази от коментаторите на футболни мачове. На футболните запалянковци е известен изразът двайсет и двамата със значение ‛футболистите от двата отбора, които са на терена и са 22 на брой’. Наскоро в коментар на футболен мач млад и, види се, неопитен коментатор реши да използва израза. Но се сблъска с трудност. Вече имаше един изгонен с червен картон футболист и общата бройка на играчите беше 21. Коментаторът употреби съчетанието двайсет и едината на терена. След това веднага се поправи на двайсет и едимата футболисти. Допусна ли грешка коментаторът и ако има грешка, как правилно трябва да се изговори съчетанието?
Според правилото при съставните числителни, образувани чрез прибавяне, се членува последното числително: двайсет и петте, сто и деветте, триста двайсет и четирите. Специалните мъжколични форми на числителните се членуват с член -та: двайсет и петимата (лекари). Това правило е утвърдено при всички съставни числителни с изключение на тези с последна съставка един. Затова случаят с членуването на израза двайсет и един футболисти е по-особен и предизвиква колебание. В практиката се срещат и двата варианта: петдесет и единият (ученици) и петдесетте и един (ученици), като по-разпространен е вторият вариант. Той се е наложил и при свързване на съставни числителни със съществителни за нелица, когато трябва да се употреби бройна форма за мн.ч.: двайсетте и един апарата, а не двайсет и единият апарата. И така, правилната форма в случая е двайсетте и един футболисти. Тази форма изразява по-ясно, че става дума за съставно числително, образувано с прибавяне, а не са две отделни числителни.

*Доц. д-р Георги Митринов работи в Секцията за история на българския език на Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ – БАН.

Your Image Description

Свързани статии:

За названията на фирми (II част) Отпадни води или отпадъчни води За една диалектна особеност в речта ни Метеорологичен или метрологичен

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Споделяне3Tweet
Предишна статия

Д.ик.н Янка Такева – председател на СБУ: На българския учител може да се разчита

Следваща статия

Всички с равен достъп до бъдеща ваксина

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Всички с равен достъп до бъдеща ваксина

В Брюксел обсъждат „Еразъм+“

Какво се случва с „Еразъм+“

С униформи и във виртуалната класна стая

С униформи и във виртуалната класна стая

Последни публикации

  • Още 202 млн. лв. по Програма „Образование“
  • МОН проверява социално-педагогически интернат
  • Започнаха дебати за промените в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Лятна програма за деца в Националния археологически институт с музей при БАН
  • 485 учители обучени по „Успех за теб“
  • В Антарктида за 6 години не се е натрупал нов лед
  • Четири медала за България от Международната олимпиада по биология
  • Филиалът на Русенския университет „Ангел Кънчев“ официално получи сградата на бившия Тараклийски университет
  • Биволи и дантели
  • Шест медала за българските ученици от Международната олимпиада по лингвистика
  • „Избирам да следвам в България“: Нова програма на МОН предлага безплатно обучение и стипендии за родни таланти
  • За училището, което винаги намира място под слънцето
  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • DUALISTIC AND TRADITIONAL RELIGIOUS VIEWS AND THEIR EFFECT ON THE SOCIAL FABRIC IN BULGARIA
  • МYTHOLOGIZING OF BOGOMILISM IN THE WORK OF BULGARIAN WRITER IVAN GROZEV
  • THE NEW BOGOMILISM AND THE CONCEPT OF ORIGINAL SIN – AN APPROACH TOWARDS A CONTEMPORARY DUALISM?
  • THE OCCULT-ESOTERIC NATURE OF SOME BRANCHES OF CONTEMPORARY BOGOMIL DOCTRINE
  • THE ROLE OF BOGOMILISM IN THE THEOLOGICAL DEBATE BETWEEN PIETISTS AND ORTHODOX LUTHERANS
  • DISCOURSES ON BOGOMILISM IN EARLY MODERN WESTERN CHRISTIANITY
  • ICONOCLASM IN DUALISTIC HERESIES ACCORDING TO ANTI-HERETICAL WRITINGS IN EASTERN THEOLOGY FROM 10TH TO THE BEGINNING OF 13TH CENTURY
  • THE FIGURATIVE REPRESENTATIONS IN THE DUALISTIC TEACHING OF THE BOGOMILS
  • BOGOMIL’S DEPICTIONS AND GRAVE SYMBOLISM IN BULGARIA PRELIMINARY COMMENTS

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"