Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 15, 2020

Майсторство на педагога е да „запали“ и трудното дете

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-04-2020
в Брой 15, 2020
A A
Бъдещите производители на облекла са много търсени кадри
в региона на Дупница

В нашия град, а и в региона, професията на производител на облекло от текстил е много търсена. По неофициална информация има фирми, които възнамеряват да „внасят“ работници от съседни и по-далечни страни. Фирмите в Дупница и областта имат крещяща нужда от среден персонал. В това отношение, като обучител на кадри, гимназията ни, на практика, е без конкурент. Не можем да си позволим и ден „да прескочим“ планираните уроци. В дистанционното обучение, което наложихме, впечатляващо добре се справят и учители, и ученици. Както и другите училища, използваме „Фейсбук“, „Месинджър“, имаме регистрация в Школо.бг. Имаме 3 – 4 деца, които в домовете си не използват интернет. За тях колегите подготвят материали на хартия и училищният медиатор ги оставя в пощенските кутии по домовете. Радвам се, че макар гимназистите да са големи хора, в новия стил на работа се включват и родителите им. Всеки ден търсят информация какво следва в онлайн обучението. Всички сме заинтересовани да преодолеем тежкото изпитание.“
Така започва разговорът ни с Борис Кръстев –директор на Професионалната гимназия по облекло и стопанско управление в Дупница.
Училището вече е договорило с местни фирми от бранша ученици от паралелка дуално обучение – за производство на облекла от текстил, да стажуват в техните цехове. Бъдещите специалисти по текстилни изделия, които ще бъдат в XI клас, два пъти седмично ще работят в реална производствена среда, а дванадесетокласниците – три пъти седмично.
„Търсен партньор сме от бизнеса. И заплащането вече никак не е малко. Освен това през изминалата година текстилни фирми ни дадоха 4 съвременни машини, за да практикуват учениците. Това е твърде добра възможност младите хора да вземат професия и да осигурят бъдещето си – смята заместник-директорът Денка Новачка, самата дизайн технолог и преподавател по специалните предмети. – Сега има и една паралелка в VIII клас – „Оператор на производството на облекло“, която подготвяме също за дуално обучение. Другата паралелка е за конструиране и моделиране на облекло от текстил, от която излизат моделиер технолози. Важно е учениците да са на стаж във фирмите. Да пипнат техниката, на която работи съвременният бизнес.
В противен случай, когато постъпи на работа новозавършилият специалист, той не е на мястото си. Това е страшно за младия човек. Но явно, гимназията добре се справя. Наши възпитаници са начело на фирми. Днес дори имаме повече от 40 ученици, които пътуват от други селища. За тях Общината е поела разходите за транспорта“, обяснява Новачка.
„Учениците от дуалната паралелка през следващата учебна година ще са в X клас и съответно ще се сключват договорите с тях за дните с изнесена практика. Ще видим как ще се получи – допълва Борис Кръстев. – След първата гимназиална степен – X клас, някои деца ще продължат в училището, други ще предпочетат да работят. Все пак те са получили, макар и на базово ниво, определени умения. В това са насочени сега усилията ни – да ги задържим и те да продължат образованието си във втората гимназиална степен.“ През изминалата учебна година отпадат двама ученици. Сега екипът на гимназията се бори да няма нито един.
Днес в старата, с над 90-годишна история професионална гимназия учат 205 ученици. Още 10 са предпочели самостоятелна форма на обучение. Две са професионалните направления – икономика със специалност „Икономика и мениджмънт“, и „Производство на облекло от текстил“, където е паралелката с дуална форма на обучение. Директорът е искал да върне и паралелката по обущарство, каквато е имало преди години. Била е една от силните, търсени специалности навремето, но малкият брой желаещи да овладеят този занаят днес, не дава възможност за формиране на паралелка.
От година гимназията е член на Националната академия на училищата по мода. Организацията на сродните гимназии в страната е ценна според Борис Кръстев, защото контактът с колегите означава обмен на информация, черпене на полезен професионален опит. Например той е учител повече от 15 години, но е директор едва от година. Признава, че има какво да научи: „Споделянето на опит е ценно, защото преподаването е едно, администрирането на образователния процес е доста по-различно. Голяма подкрепа за нас, педагозите и ръководителите в сферата на образованието, е държавната политика по отношение на професионалното образование.“
Важна тема, по която дискутират с колеги – директори на професионални училища, е организирането на извънкласни прояви, участия в състезания и европейски форуми. „Още не сме направили опити например да се включим в програмата „Еразъм+“, но започнахме подготовка. Важно е за учениците да видят как се случват нещата извън познатата им среда, да наберат опит извън „дома“ – допълва директорът. – Изключително важно е да се намери индивидуален подход към отделния ученик. Обсъждаме темата с колегите, даваме идеи как да грабнем вниманието на младия човек и да го задържим. Ако разчитаме на информацията, която можем да дадем на учениците, няма да успеем. Децата имат пребогата информация от мрежата и учителят остава назад, ако не прояви педагогическо умение, не прояви творчество. Трябва много, много да даде от себе си, за да бъде водещият, да е полезен.
Колегите разчитат на иновативно преподаване, в това отношение има много още да работим. Не е въпрос просто да се справиш – споделя Борис Кръстев. – Имаме 8 деца със СОП, усвояват професията шивач. За учебните практики и те използват шивашките работилници на училището. Помагат им другите ученици, обгрижват ги като приятели.
В гимназията работим с ресурсен учител, психолог и медиатор. На него разчитаме за контакт с родителите, със самите деца. При посещенията в домовете е добре дошъл, независимо дали заради проблем, или отсъствие по болест на ученик. Медиаторът не е измислена позиция за заемане на щата, а нещо изключително полезно.“

Your Image Description

Свързани статии:

100% реализация Как се гради умно училище Обучение по заявка на местния бизнес Посоката е вярна

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Споделяне95Tweet
Предишна статия

Родители с признание за онлайн обучението

Следваща статия

Повсеместна подкрепа – равно на положителни резултати

Следваща статия
Повсеместна подкрепа – равно на положителни резултати

Повсеместна подкрепа – равно на положителни резултати

Предай нататък!

Предай нататък!

Информатици се доказват в онлайн състезание

Информатици се доказват в онлайн състезание

Последни публикации

  • Подкрепа за 578 училища
  • Открива се филиал на НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ в Бургас
  • Над 18,6 млн. лева за образователна инфраструктура
  • Родни учени и студенти ще работят в MIT
  • Варна отбелязва 120 години детски морски санаториум
  • Отличия за младите ни огнеборци от турнир в Чехия
  • ОУ „Никола Й. Вапцаров“ в Ботевград с нови кабинети по STEM и по хуманитарни науки
  • Дуалното обучение ще подкрепя социалното включване
  • Мис България Симона Петрова даде начало на кампания за закупуването на дефибрилатори за всяко училище
  • Приключения в Абритус
  • Министър-председателят връчи националния флаг на олимпийските отбори по природни науки
  • Кутия за тревожни мисли
  • Започва конкурсът за президентската награда „Джон Атанасов“
  • Литературата в последните български банкноти
  • Как да избереш професия
  • Кучето и първият принцип на механиката
  • Зам.-министър Михайлова представи мерките на България за разширяване на обхвата на професионалното образование на форум на страните от Г-7
  • Дървото носи топлина
  • Мозъкът ни е по-умен от изкуствения интелект
  • Ученици представят бъдещите си професии пред кандидат-гимназисти
  • Огнеборците на ПМГ – Кюстендил, са републикански шампиони
  • Иновативен STEM център за деца със специални образователни потребности отвори врати в София

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"