Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 19, 2020

Училище като… възрожденска къща

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
07-05-2020
в Брой 19, 2020
A A

В този брой „Маршрути
„Аз-буки“ ни отвежда в столичното 77. ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в квартал „Филиповци“.
Училището разполага с уникален по рода си малък етнографски музей, наречен „Миналото“. Всички изложени предмети са донесени от жителите на квартала, а необикновената класна стая е направена с много любов.
И от миналото към настоящето – за училищния живот в режима на обучение от разстояние разказва директорът Огнян Халембаков.

 

 

Голямото предимство на малкото училище е, че създава чувство на сигурност и домашен уют

Както повечето училища в страната, така и 77. ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в квартал „Филиповци“ в София успешно въведе дистанционната форма на обучение.
„И ние, и децата се учим в движение. При по-малките активността е по-голяма в сравнение с тази на по-големите. Причината за това е, че родителите на децата от I до V клас много ни помагат“, казва директорът на училището Огнян Халембаков. Учителите общуват активно с ученици и родители по телефона и в социалните групи. Цялата официална комуникация се осъществява по електронен път, като дори приемът на заявленията за първи клас става онлайн.
77. ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в квартал „Филиповци“ е както най-малкото училище в района на „Люлин“, така и най-старото от тях. Децата, които учат там, са около 160, разпределени в по една паралелка от I до VII клас. Всеки клас си има отделна стая, в която учителите влизат за съответния час.
„Със сигурност мога да кажа, че нашето училище е сред най-хубавите не само в района, но и в София, защото предлага неща, които другите не могат да предложат. На първо място, това са спокойствието и сигурността“, казва директорът.
Чувство на сигурност наистина те обзема, когато прекрачиш училищния праг. Сградата отвън наподобява по-скоро на една голяма възрожденска къща и по нищо не прилича на другите училища с многобройните ученици и големите коридори. Осигурено е постоянно видеонаблюдение, а достъпът на външни лица е силно ограничен.
Сред най-големите предимства на малките училища определено е наличието на затворено общество, в което всички се познават и взаимно се доверяват – ученици, учители и родители. „Ако някой направи някаква беля или пък отсъства, веднага се разбира, но също така, когато някой получи шестица, то тогава радостта е на целия квартал – казва Халембаков и допълва, че там авторитетът на учителя все още е запазен. – Затова казвам, че сме от възрожденски тип училище.
77. ОУ може да се похвали и с една необикновена класна стая, наречена „Миналото“. В нея се провеждат видеоуроците на децата. „Нарекохме така стаята, защото искаме да накараме учениците да се връщат все повече и повече към нравите и обичаите на народа ни. Всъщност зала или класна стая е силно казано. Преобразувахме някогашно мазе в малък етнографски музей. В него са събрани предмети от бита от района на „Филиповци“ – всеки с история къде е намерен и кой го е донесъл“, разказва Халембаков.
Освен „Миналото“ в училището има и „Вълшебна стая“ за игра и забавление на учениците от I до IV клас. Цялата е облепена с тапети, имитиращи дървета. „Идеята е обстановката да бъде забавна и приятна за децата. Но всичко трябва да бъде с мярка. Училището е място, в което ученикът трупа знания, умения, но и се учи на ред и дисциплина“, твърди директорът.
В ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ учат предимно деца от квартала и от съседните Иваняне и Банкя. Има и деца от ромската махала в ж.к. „Филиповци“. „Веднъж влезли в нашето училище, те много бързо се приобщават и старателно усвояват знания“, казва той.
Споделя, че управлението на едно малко училище си има своята специфика. „Нямаме големи възможности да назначаваме допълнителни специалисти или помощник-директори, с които да облекчим работата си – казва той. – Затова не е рядка картината директорът да бъде видян в работни дрехи, правейки малък ремонт. Учениците ни са малко затова и бюджетът е ограничен. И
това, което можем да направим сами,
го правим.“
В думите му няма и нотка на недоволство и оплакване. Нещо повече, 77. ОУ не е лишено и от „екстрите“ на големите училища. Всички стаи са оборудвани със съвременни технологии и интернет. Всеки учител има компютър, а децата имат на разположение
30 таблета.
От близо 10 години всички деца от I до VII клас в 77. ОУ са с ученически униформи. Дрехите са избрани със съгласието на родителите. Халембаков отбелязва, че униформите винаги правят добро впечатление на външните хора, а учителите следят за външния вид и хигиената на своите ученици. Ръководството помага на семействата, които не могат да купят униформи за децата, така че всички ученици да имат.
Тази година в I клас има една паралелка с 22 ученици. Тъй като стаите на училището не са големи, не могат да си позволят повече деца. С приоритет се приемат децата от квартала. А подготвителната група е в съседната детска градина. Всяка година от там в училището получават списък с броя на децата, завършващи четвърта група.
„Има разлика между децата, които са посещавали подготвителна група, и такива, които не са. Това особено си личи в първите няколко месеца, когато дойдат при нас в училище. Например тази година децата от подготвителната група, които станаха първокласници, по-трудно се приспособиха към учебния процес. Бяха свикнали с порядките в детската градина, а редът в училището е друг. Вече са в голямото училище и не трябва да се държат като в детската градина. Благодарение на екипната работа на учителките, първолаците успяха да се справят с това“, разказва директорът. Категоричен е, че развитието на децата зависи преди всичко от семейната среда. „Има огромна разлика между децата, с които се занимават вкъщи, и тези, които буквално са оставени в детската градина и родителите разчитат друг да се грижи за възпитанието им“, категоричен е той. Разказва, че през годините е ставал свидетел на случаи на много незаинтересовани родители.
В практиката си е виждал как майки и бащи докарват до училището сутрин децата, бързо ги оставят пред входа, без въобще да знаят, че денят е обявен за неучебен например. След това се връщат да ги вземат, така и неразбрали, че децата не са имали часове. „А къде е било детето през целия ден, никой не се интересува“, с горчивина коментира Халембаков и допълва, че на другия полюс са родителите, които изпращат детето си на училище със заръката: „Да слушаш госпожата, да правиш всичко, което ти казва“.
Но има и нелицеприятни факти. От I до IV клас децата, които живеят в ромската махала, са деца за образец. Но след VI клас има случаи, когато децата се променят пред очите на своите учители.
В училището засега не са имали големи проблеми, но отчитат тази особеност и гледат да взимат мерки. Родителите и училището, особено при децата от махалата, трябва да вървят ръка за ръка, категоричен е директорът.
Ръководството на учебното заведение досега никога не е имало проблем с отпадането на ученици. „За 25 години едно-единствено дете отпадна от училище. А в махалата училището ни е със статут на престижно, в което никой не дели децата. Важно е да се спазват правилата“, категоричен е Халембаков.
В училището има две деца със специални образователни потребности в VII клас. С тях работи учител от Центъра за приобщаващо образование. 77. ОУ понякога е последна възможност и за деца с поведенчески проблеми. „Следим всяко дете и при нас то бързо забравя някои лоши навици. Училището ни е като възстановителен център за деца с по-особено светоусещане“, завършва разказа си с гордост Халембаков.

Your Image Description

Свързани статии:

Между празници, делници и извънредно положение Юбилеят си е юбилей Онлайн проекции на артмениджмънта Извънредни конкурси на ФНИ

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Онлайн проекции на артмениджмънта

Следваща статия

В Русе записването за I клас започва от 22 май

Следваща статия
В Русе записването за  I клас започва от 22 май

В Русе записването за I клас започва от 22 май

В ход е дигиталното обучение

В Северозападна България очакват първолаците

В ход е дигиталното обучение

Приемът продължава през цялото лято

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"