Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 21, 2020

Отварят детските градини и яслите

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
21-05-2020
в Брой 21, 2020
A A

Работата на детските ясли и градини се възстановява от 22 май със заповед на министъра на здравеопазването Кирил Ананиев. Това бе обявено на брифинг в Министерския съвет.
„Въпреки че взимаме решение за отварянето на детските градини и ясли, не препоръчваме на родителите, ако имат друга възможност, да ги пуснат отново в тях. Още повече, ако в семействата има възрастни хора или се ползва обществен транспорт. Най-сигурната и безопасна среда е в дома. Епидемията и опасността далеч не са отминали“, отбеляза, от своя страна, министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Той допълни, че анкета в София, на която са отговорили 95 хил. родители, е показала, че 38% от тях са готови да пуснат децата си. „Други 30% се колебаят и чакат какво ще кажат специалистите и нашия апел. Това е нашият апел“, заяви министър Вълчев.
Предвижда се просветният и здравният министър да одобрят мерки за организиране дейността на детските градини и ясли при строго спазване на санитарно-хигиенните изисквания, противоепидемичните мерки и осигуряване на безопасна и здравословна среда за децата. Общините до 1 юни включително трябва да решат кога да отворят детските градини. Кметовете ще трябва да създадат необходимата организация в зависимост от местната специфика. Възобновяването на дейността на градини и ясли ще стане след запитване към всеки родител. Всяка седмица пък ще се събира информация за очакваната посещаемост през следващата.
Родителите ще трябва да подпишат и декларация за информирано съгласие и споделена отговорност, че са запознати с всички предприемани в детското заведение мерки и че доброволно са пожелали детето да постъпи в него. Предвид ситуацията се предвижда да отпадне изискването за предоставяне на медицинска бележка и резултати от микробиологични изследвания при връщането на децата в градини и ясли.
В първия ден температурата на всяко дете ще се измерва с електронен термометър. Ще има и последващ сериозен медицински контрол и наблюдение. Ще бъдат увеличени и часовите интервали, в които децата се водят и вземат. Целта е да се ограничи струпването на много хора на едно място. Децата ще се оставят пред входа на сградата, ако не вали, така че да няма взаимодействие между родителите и персонала.
„Трябва да има споделена отговорост и от страна на родителите. Не може да се гарантира такъв филтър, че нито едно дете няма да влезе в градината без симптоми. Затова родителите всяка сутрин трябва да премерят температурата на детето си, която не трябва да надвишава 37,3 градуса“, отбеляза още министър Вълчев.
По думите на просветния министър се очаква средна пълняемост от 10 – 11 деца в група, а в най-големите градове – между 12 – 18. Прогнозира се през следващите седмици тези цифри да намаляват, тъй като в последните години през летните месеци средната посещаемост пада до 50 на сто. „При редки изключения, ако се получи многочислена група, директорите ни уверяват, че ще намерят начин да направят подгрупи или да реорганизират помещения“, коментира министър Вълчев. И подчерта, че никъде в протоколите на другите европейски държави за работата в предучилищното образование не се поставя изискване за дистанция вътре в групите между децата. „Такава не може да се осигури. Ще се предприемат мерки за дистанция между отделните групи, между учителите в групите, между учителите и родителите. Учителите ще бъдат снабдени с предпазни средства – маски и шлемове“, информира министърът.
Няма да се провеждат и педагогически консултации, а само допълнителни форми на педагогическо взаимодействие. А ако времето позволява, по-голяма част от времето децата следва да прекарват навън. Детските площадки, дворните пространства и помещенията в сградите ще бъдат дезинфекцирани с най-добрите препарати.
В отговор на въпрос министър Вълчев коментира, че проучване сред 10 000 от общо 20 000 души персонал в градините в столицата е показало, че по-скоро ще бъде изключение някой да не се върне на работното си място при рестарта на ситемата. „Става дума за до 10%. Засега няма проблем да обезпечим с персонал детските градини. Съществува и възможност, ако някой не дойде, дейността му да се поеме от помощник-възпитател, да се повика заместващ учител. Най-лошата хипотеза е да се стигне до полудневен образователен процес в някоя детска градина“, заяви министърът.
Колегата му Кирил Ананиев обяви, че се предвижда провеждането на целево тестване на персонала в детски градини и ясли – вероятно на 1000 души на извадков принцип, за да се проследи тенденцията в заболеваемостта от коронавирус.
Министър Вълчев обясни още, че посещението на децата от предучилищните групи няма да бъде задължително и няма да има обвързаност с получаването на семейните и социалните помощи предвид това, че учебното време свършва на 31 май. Няма да се проведат и тестовете за готовност за I клас на децата от предучилищните групи. Но всички деца ще получат удостоверения и ще бъдат записани в I клас.
Главният държавен санитарен инспектор доц. Ангел Кунчев пък коментира как ще се действа при установяване на случай на заразено дете с новия коронавирус. „Там, където има възможност, групите са отделени и децата от тях не контактуват, ще поставя под карантина само тази, в която има установен заразен, както това се прави и досега при други заболявания“, каза той. В противен случай ще се поставя под карантина цялата детска градина. За 14 дни няма да се приемат нови деца, ще се изследват тези, които са били в контакт.
В София детските градини и яслите отварят на 26 май, обяви столичният кмет Йорданка Фандъкова. Всички директори ще получат инструкция за организацията на работата. Те ще трябва да организират всекидневна дезинфекция на площадките и 4 пъти дневно на помещенията. До 26 май всички дворове пък трябва да бъдат окосени и обработени против кърлежи.

 

Юридическите факултети ще приемат с оценка от матурата по български

Просветният министър Красимир Вълчев съобщи, че до края на тази седмица всички желаещи дванадесетокласници могат да подадат заявление за явяване на трета матура, предвид решението на редица висши училища да осъществят приема си тази година по оценки от държавните зрелостни изпити. Подготовката за тях протича нормално според министъра. По думите му ще бъдат осигурени достатъчно квестори за матурите и за националното външно оценяване.
Министър Вълчев отбеляза още, че тази година повече висши училища и за много повече специалности са взели решение да приемат оценките от матурите вместо приемен изпит. „Като цяло, оставиха изпитите за специалности с голяма конкуренция и предимно от регулираните специалности. В последните години държавните зрелостни изпити се утвърдиха като надеждна оценка и това е причината висшите училища да стъпят на тях“, заяви министър Вълчев. И уточни, че по първоначална информация тази година всички висши училища ще изберат оценка от матурата за приема на бъдещи юристи.
Министър Вълчев припомни още, че в заповедта на здравния министър от 15 май се допуска присъствие във висшите училища за най-важните дейности, които не могат да се проведат в електронна среда или да се отложат. А такива са практическото обучение, което е голяма част от образованието на бъдещите медици. „Почти всички вис-
ши училища разработиха и приеха собствени планове за приключване на учебната година и за кандидатстудентската кампания. Ако студентите се върнат, то събирането трябва да е на малки групи, по възможност индивидуално и само по изключение в по-големи групи“, отбеляза министърът.
При чуждестранните студенти, които не могат да влязат в страната, вероятно ще имат удължаване на учебната година.

 

На училище и през лятото

Министър Красимир Вълчев съобщи още, че до края на май ще се разпишат и условията и правилата за провеждане на дейностите по интереси и за преодоляване на образователни трудности в училищата след 1 юни. „Вече анонсирахме намерението учителите да провеждат дейности по интереси в електронна среда – минимум 2 часа дневно, така че децата да имат занимания. Факт е, че обучението в електронна среда помогна за спазване на карантината. Ще направим и стъпки за присъствено или частично присъствено провеждане на тези дейности, доколкото е уместно“, коменитра той.
По думите му електроното обучение се провежда ефективно за много голяма част от учениците. Но деца от семейства с липса на отношение към образованието не са били обхванати ефективно, въпреки че са им носени учебни материали. „Ситуацията задълбочи неравенствата и точно тези деца имат нужда от отучване. Такова има всяка година, но през тази ще бъдат обхванати много повече деца, като тези дейности могат да бъдат ефективни само ако са частично присъствени. Например могат да се правят в двора на училището при хубаво време или предимно в двора“, сподели министър Вълчев.

Your Image Description

Свързани статии:

Мисия – икономика на знанието Красимир Вълчев, министър на образованието и науката: Участието ни в „Хоризонт Европа“ трябва да стане национална цел В Бургас има ученически омбудсман Повсеместна подкрепа – равно на положителни резултати

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Учителят до теб е гаранция за успех

Следваща статия

ЕК подпомага наши фирми с 88 млн. евро

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

ЕК подпомага наши фирми с 88 млн. евро

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Зрелостниците у нас с дипломи навреме

Защо „мекането“ е толкова заразно?

За поганите работи, погания език и всички поганци

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"