Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 22, 2020

Академичният дух задължава

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
27-05-2020
в Брой 22, 2020
A A
Учениците в СУ „Св. Климент Охридски“ – Костенец, са традиционно силни в природните науки

Материалната ни база е отлична и смея да твърдя, че сме едно от най-хубавите училища. Споделиха го и мои колеги с министър Красимир Вълчев, когато преди време беше на посещение в града.“ Това разказва Захаринка Кусарова – директор на Средно училище „Св. Климент Охридски“ в Костенец.
Всъщност от години училището е украсявано с рисунки на ученици под вещото ръководство на преподавателя по изобразително изкуство Борис Котларов. Той работи тук близо две десетилетия и винаги съумява да намери съмишленици сред децата и да ги увлече в творчески процес. Заедно зографисват коридорите, класните стаи и фоайето.
А бивша възпитаничка на гимназията разказва за всичко това в кратък документален филм, който е нейна дипломна работа във Факултета по журналистика към Софийския университет и е качен в сайта на столичен всекидневник. Така учениците от Костенец се превръщат в медийни звезди.
Всичко това не е случайно – години наред училището е базово на Софийския университет. Студентите по педагогика идват тук на практики, за да се учат от висококвалифицираните учители. Това дава своя отпечатък и до днес – в училището е имало и преди, и сега продължава доб-
рата традиция на стремеж за квалифициране. Има академичен дух, високо ниво на работа, дисциплина. Тече и сериозен образователно-възпитателен процес.
„Вярно е, че много от хората, които имат Първа професионална квалификационна степен, вече се пенсионират. Но по-младите колеги са имали шанса да работят с тези учители, които са мотивирани, взискателни и са предали своя ентусиазъм и на следващите след тях – подчертава Кусарова. – Колективът ни се обновява, но подборът е труден. Имаме и добри попадения сред младите колеги и това се потвърждава от резултатите на децата.
Педагозите с основание се гордеят, че са подготвили немалко лекари, фармацевти, лаборанти, инженери, технолози. Учениците ни често избират тези специалности, които са и много търсени професии на пазара на труда. Малко е сложно с утвърждаването на държавния план-прием, тъй като превес се дава на професионалните гимназии – уточнява директорката. –
А ние сме общообразователно училище с профилирани паралелки. Но успяваме да отстояваме позициите си пред Регионалното управление на образованието и пред Министерството и в последните години запазваме броя и на паралелките, и на учениците – около 560 деца учат при нас.“
Най-големите постижения
на учениците са по химия.
В последните 7 – 8 години отборът на гимназията не е пропуснал участие в националния кръг на тези олимпиади. Директорката е доволна, че преди години успява да привлече преподавателка по този предмет, която е бивша възпитаничка на училището. А такива са около 85% от учителите, включително и директорката.
Едно от сериозните предизвикателства пред училището е и преминаването на едносменен режим. Иначе условията тук са много добри, защото са различни от традиционните. Някои класни стаи са амфитеатрални, в други има тип студентски скамейки, всеки кабинет е уникален по своему – този по музика например е на различни нива. Кабинетите са напълно обновени в последните години, откакто влизат в сила делегираните бюджети.
Традиционен за училището е STEM профилът „Природни науки“. Задълбочената подготовка по профилиращите предмети – биология и здравно образование, химия и опазване на околната среда, английски език, разширено изучаван в VІІІ клас, са предпоставка за успешния прием в университетите. През 2019 г.
училището става иновативно с въвеждането на иновативна образователна среда в обучението по химия и опазване на околната среда чрез химичен експеримент и IT средства. Иновацията развива силните страни на децата на ХХІ век.
„Имаме и големи лаборатории – подчертава директорката. – Завършила съм химия, педагогически профил, и смея да твърдя, че нашите лаборатории са по-добри от тези във Факултета. Иновацията е свързана именно с лабораторната работа. Търсим опции непрекъснато да обновяваме хранилищата, да зареждаме с препарати, консумативи, за да е успешна работата ни. И действително, интересът към химията нараства. Въпреки че традиционно тя не е сред любимите предмети на децата. Но най-важни са методите на преподаване и смятам, че именно в това сме силни. Когато правим Дни на отворени врати и идват деца от Ихтиман, Долна баня, община Костенец, им показваме магически неща в кабинетите по химия, в кабинетите по биология.“
Другият STEM профил, който предлага училището, е
„Предприемачески“. Профилираната подготовка е ориентирана към развитието на необходимата култура и произтичащите от нея качества, умения и отношение към предприемачеството. Завършвайки, учениците имат знанията, опита и самочувствието както да продължат във висшите икономически университети, така и да разработят и започнат собствен бизнес.
Учениците имат много добри постижения и в националния кръг на олимпиадите по английски език, химия и опазване на околната среда и философия. Средно от 85% до 90% от завършилите училището продължават във висши училища.

Your Image Description

Свързани статии:

Пазители на архитектурната памет В Пернишка област очакват над 900 първокласници Пълен обхват на 4-годишните Да посрещнем бъдещето знаещи и уверени

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне7Tweet
Предишна статия

От село на село раздават учебни материали

Следваща статия

Разказ за любовта към преподаването

Следваща статия
Разказ за любовта  към преподаването

Разказ за любовта към преподаването

В ход е дигиталното обучение

Деца сътвориха „Фантазия“

В ход е дигиталното обучение

Госпожа Опера влиза в клас

Последни публикации

  • Над 400 училищни STEM центъра вече са открити
  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"