Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 25, 2020

Умните неща в живота ни

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
17-06-2020
в Брой 25, 2020
A A

Цветелина ГЕОРГИЕВА*

През последното десетилетие в живота ни се появиха много „умни“ неща. Става дума за уреди и устройства, които могат да извършват донякъде независими действия, съпоставими с тези на ра-
зумно същество. Иновациите в живота породиха иновации в езика. Появиха се нови значения на прилагателните умен и интелигентен: 1. ‘който има способност да реагира съобразно конкретни условия, да извършва автономно определени функции, свързан е с интернет и може да се управлява дистанционно през приложение на смартфон, таблет или компютър’ (напр. умна (интелигентна) прахосмукачка, умен (интелигентен) телевизор, умен (интелигентен) хладилник, умна (интелигентна) гривна, умна (интелигентна) ключалка; и 2. ‘който е свързан с такъв уред, устройство’ (напр. умно (интелигентно) осветление, умна (интелигентна) къща), срв.: Разработиха интелигентна крушка, която променя яркостта и цвета си автоматично в зависимост от времето на деня, мястото и кой присъства в помещението; Умната крушка може да реагира на осветеност, движение и звуци.
Същите значения има и английското смарт, което в писмената практика се среща изписано по два начина – слято (смартуред, смартлампа) и разделно (смарт уред, смарт лампа). Доколкото в български няма самостоятелна дума смарт, правилно е слятото изписване. Посочените неологизми са общоупотребими за разлика от странното съчетание с английски произход в областта на информационните технологии – интернет на вещите (на нещата, на обектите) ‘технология за свързване на различни „умни“ уреди и устройства към единна компютърна мрежа, която позволява те да бъдат наблюдавани и/или контролирани от отдалечено място, да си взаимодействат помежду си или с външната среда’.

*Доц. д-р Цветелина Георгиева работи в Секцията за българска лексикология и лексикография към Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ – БАН.

Your Image Description

Свързани статии:

Въпросът e: нужно-ли-е-да-пишем-така За две изключения при бройната форма За окончанието за среден род на прилагателните бивш, нисш, овчи Трима великани и три вампира влезли в един бар…

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Споделяне3Tweet
Предишна статия

Научни изследвания за възстановяване на ЕС

Следваща статия

Новите задачи пред академичните медии

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Новите задачи пред академичните медии

В ход е дигиталното обучение

Най-доброто обучение е присъственото

9 отбора с идеи срещу кризата

9 отбора с идеи срещу кризата

Последни публикации

  • Министър Вълчев: Национална политика трябва да свързва образованието с пазара на труда
  • Третокласници от СУ „Цар Симеон Велики“ на гости в Административния съд във Видин
  • Google с ново дарение от 1 000 000 долара за INSAIT
  • България и Китай ще засилят сътрудничеството си в науката, технологиите и иновациите
  • Търсят се добри практики в областта на STEM преподаването
  • Министерство на иновациите подкрепя с 10 млн.лв. проект на БАН за лазерно индуциран управляем ядрен синтез
  • Посрещнаха новопостъпилите млади учители в столичната образователната система
  • РУО – Варна, с фокус върху позитивното образование
  • Младежи от Бургас обединиха усилия срещу насилието
  • Професионалната техническа гимназия в Габрово ще обучава бъдещи пилоти на дронове
  • Опознай България чрез игра
  • Наши изследователи търсят как да заменят в батериите скъпия литий с евтиния натрий
  • Българските ученици с четири медала от Младежката международна олимпиада по астрономия и астрофизика
  • Красива заплаха се разпространява в САЩ
  • Сдружение „Младежки гвардейски отряди“ заведе по Програма „Еразъм+“ ученици и студенти на аудиенция при папа Лъв XIV
  • В СУ „Св.св. Кирил и Методий“ в с. Крупник всяко дете получава шанс да открие силните си страни, да мечтае и да се развива
  • Отличия за успешно образователно приобщаване на деца и ученици
  • Обучение за работа с данни ще помогне за по-точни анализи на резултатите от външните оценявания
  • Да използваме ли думата рутина в новите ѝ значения?
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2025, година LXVIII
  • An Interdisciplinary Model for Teaching with Open Climate Data Across Mathematics, Informatics, and Geography
  • The Pythagorean Tree with Geogebra as a Motivator for the Implementation of Augmented Reality in School

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"