Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 26, 2020

Формула за промяна

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
24-06-2020
в Брой 26, 2020
A A

Добри и мотивирани учители, насърчени и подкрепени да бъдат иновативни и да провокират всекидневно интереса за учене у децата. Учебни програми, насочени към компетентностния подход, и изпити, които дават сигнал на учениците да четат повече. Преподаване, което да ги направи по-любознателни, и добра подкрепяща среда в училищата. Тази формула за подобряване на резултатите на държавните зрелостни изпити очерта министърът на образованието и науката Красимир Вълчев при представянето на изводите от Матури 2020. По думите му образователните резултати са функция на многогодишни, всекидневни усилия на ученици, учители и родители, на образователната система, като цяло.
Министър Вълчев подчерта, че всичко започва с обхващането на децата отрано в предучилищна подготовка и засилена работа с тях, така че да имат по-добри познавателни и езикови компетентности още на входа на I клас. А след това в класните стаи те трябва да бъдат научени да търсят, откриват и свързват информация с образователно съдържание. „Дори и учителят да направи чудеса в класната стая, той не може да научи толкова детето, колкото то може да научи извън класната стая – учейки самостоятелно и след това през целия си живот“, заяви министърът.
Той коментира и по-високите резултати на матурите тази година. Според него отчетените разлики, може би само с изключение на изпита по английски език, са в рамките на статистическата незначимост. Разликите могат да се дължат на това, че изпитът е малко по-лесен или малко по-труден. Министър Вълчев припомни, че матурите са резултати на изхода. А в гимназиите от първата десетка по резулати има сериозна селекция още на входа. Това не означава най-висок прираст. Има училища, в които са влезли ученици с по-ниски резултати, но на изхода са постигнати значително по-високи резултати. „Ще направим анализ къде има най-голяма добавена стойност“, каза Вълчев.
Просветният министър анонсира, че се обмисля и ще бъде предложена промяна от 2022 г. в скалата за преобразуване на точките от матурите в оценки. Целта е да се повишат изискванията за постигане на оценка „среден 3“. В момента двойка се получава за резултат от 22,5 т., а тройка – при минимум 23 точки. Слабите оценки тази година са само 7,8%, защото летвата е ниска. Отличните оценки тази година са 13 – 14% при 9 – 10% през 2019-а, което показва, че изпитите не са толкова лесни. И масовото им използване като вход във висшите училища не води до обезценяване.
Зам.-министър Таня Михайлова отбеляза, че отпадането на някои произведения от темите за тазгодишните матури не е повлияло върху сложността на изпитите. „Нямаме масово по 100 точки и затова мога да кажа, че матурата е била лесна за онези, които са се подготвили добре за нея“, заяви тя.
Данните сочат, че средният брой точки на изпита по БЕЛ тази година, постигнат от явилите се на него 45 616 зрелостници, е 53,24, или „добър 4,20“. Преди година резултатът е бил 50,63 точки, или 4,06.
При втората избираема матура средната оценка е 4,84 при 4,67 през 2019 г. На нея са се явили
35 164, а на изпит по желание – 609 зрелостници. Най-много са явилите се на втори ДЗИ по английския език – 11 710. Други 8925 са предпочели биологията, 4430 – географията, 4326 – философския цикъл, 2496 – математиката.

 

Красимир Вълчев,
министър на образованието и науката

Красимир Вълчев, министър на образованието и науката:

Политиките, които осъществяваме, са насочени към това да направим прехода от система, която през XX век традиционно е била насочена към придобиването на знания, към система, която в по-голяма степен акцентира върху трасформирането на тези знания в умения, върху усвояването на т.нар. свързващи компетентности.
Целта е да развием у децата критично мислене, креативност и дигитални компетентности, да развият умения да се справят с предизвикателствата.

 

Изпитите в цифри

Обобщените данни показват още, че тази година отличните оценки по БЕЛ нарас-
тват от 5062 на 6283, а на втория ДЗИ – от 6677 на 9836. Слабите оценки по БЕЛ спадат от 4302 на 3764, а на втората матура – от 2590 на 1744. Освен отличните оценки нарас-
тват и много добрите оценки по БЕЛ – от 26,83 на 28,79%. За сметка на това падат процентите на добрите оценки – от 29,26 на 28,68, средните – от 24,92 на 20,5, и слабите – от 8,73 на 8,25 на сто.
Зрелостниците, постигнали 100 точки, са 124-ма при 226 преди година. С две пълни шестици са 73-а при едва 17 през 2019 г. Повече са и получилите по две отлични оценки – 4525 при 3065 преди година. В същото време, от 973 на 747 намаляват онези с две слаби оценки. От 29 на 19 намаляват записалите 0 точки на някоя от матури, като нито един няма две нули (преди година има един подобен случай). Намаляват и зрелостниците с поне една слаба оценка – тази година те са 1744-ма
при 2590 през 2019 г.
В сравнение с 2019 г. усреднените резултати по предмети тази година са най-високи на изпита по немски език – 79,8 точки при 74,32 преди година. Следват постиженията по химия и опазване на околната среда – 76,9 при 77,37 през 2019 г., и по езици. По-високи отпреди година са резултатите по БЕЛ – 53,24 при 50,63, история и цивилизация – 57,2 на 51,21, физика и астрономия – 65,1 на 60,83, география и икономика – 43,5 на 38,7, английски език – 73,54 на 61,89, руски език – 73,5 на 69,
и италиански език – 76,5 на 68,23. Почти еднакъв е резултатът по френски език – 68,1 на 68,13, и по биология и здравно образование – 48,9 на 48,47. По-ниски са резултатите по математика – 67,2 при 69,58 през 2019 г., философски цикъл – 51,4 на 53,12, и испански език – 74 на 76,99.
Не се регистрират и значими размествания в подредбата на регионите по резултати. Отново начело в изпита по БЕЛ остават София-град и Смолян – съответно с 61,38 и 59,17 т. След тях са Варна – 55,08, и Пловдив – 54,79.
Нагоре се изкачват и Габрово и Велико Търново – 54,52 и 53,78 т. На последните три места са Кърджали – 45,29, Търговище – 44,67, и Силистра – 44,57. За сметка на това Търговище е начело в средната оценка на втората задължителна матура – там средната стойност е 74,33 т. Следват Видин – 68,97, Смолян – 68,10, София-град и Благоевград – 67,96, Враца – 67,90.
Продължава да нараства процентът на зрелостниците, които създават аргументиран текст – 79,31%. От тях есе пишат 45,45 процента.
Подобряват се уменията на зрелостниците да формулират теза по посочена тема, но срещат трудности при възприемане и извличане на информация от текст, и особено при сбито и кратко предаване на основното от съдържанието на текст. Те срещат трудности и с правописа на думи с а/я, при членуване, при пунктуацията в сложно и в просто изречение, при уместна/неуместна употреба на думи в изречение, в разпознаването на цитати от художествени текстове и определянето на особености, свързани с литературно направление.

 

Най-добрите

Десислава Илиева от Софийската математическа гимназия е тазгодишният отличник на отличниците със своите 4 пълни шестици на изпитите по БЕЛ, математика, химия и биология. Още седмина имат по три шестици – това са Петър Чонгов
(ППМГ „Акад. Никола Обрешков“ – Бургас), Камелия Иванова
(МГ „Д-р Петър Берон“ – Варна), Любомира Димитрова (СУ „Николай Катранов“ – Свищов), Виктория Гугова (ПМГ „Акад. Иван Гюзелев“ – Габрово), Добрин Бараков (МГ „Гео Милев“ – Плевен), Ванина Вълкова (ППМГ „Добри Чинтулов“ – Сливен) и Ванеса Терзиева (ПГПЗЕ „Захарий Стоянов“ – Сливен).
Топ десет на училищата с най-висок среден резултат от изпита по БЕЛ включва 91. НЕГ, София – 5,70; 73. СУПЧЕ, София – 5,63; Американски колеж – 5,59; 164. ГПИЕ, София – 5,56; ЧПГ „АК-Аркус“, В. Тървново – 5,49; СМГ, София – 5,48; 9. ФЕГ, София – 5,45; Немска ЕГ „Гьоте“, Бургас – 5,45; Първа АЕГ, София – 5,44; и ЕГ „Пловдив“ – 5,43.
Първите десет училища с най-добър резултат на втория зрелостен изпит са 91. НЕГ – София, със среден успех от 5,75, следвана от СМГ – 5,74, Американския колеж – 5,74, ЧЕСУ „Дорис Тенеди“ – 5,73,
ППМГ, Бургас – 5,65, ЧСУ „Увекинд“ – 5,65, ЧЕГ „Проф. д-р В. Златарски“, София – 5,64, Първа езикова гимназия във Варна – 5,63,
ЕГ „Пловдив“ – 5,62, и Първа АЕГ, София – 5,62.
В класирането не влизат училища с под 20 зрелостници.

Your Image Description

Свързани статии:

Подготвят учениците за 15 нови професии в реална работна среда Как компютрите разбират езика МОН обяви поръчка за електрически училищни автобуси Държавата компенсира разходите за електрическа енергия на училища, детски ясли и градини за половин година

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне2Tweet
Предишна статия

Отличник от Бургас ще учи авиоинженерство в Манчестър

Следваща статия

12 ученически идеи на финала на „Тийноватор“

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

12 ученически идеи на финала на „Тийноватор“

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Нов фонд инвестира в иновативни стартъпи

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Удвоените съгласни т и н

Последни публикации

  • Връчиха първите Национални награди за приобщаващо образование
  • МОН ограничава максимално задължаването за закупуване на допълнителни учебни помагала от учебната 2025/2026 г.
  • Поскъпват процедурите, извършвани от Националната агенция за оценяване и акредитация 
  • Три нови позиции в Списъка със специалностите от професии с очакван недостиг на пазара на труда
  • Да учиш сред природата
  • Третокласници написаха книга за доброто
  • Motion and control of surface-shaping mechatronic neural network
  • Integrating STEMM principles in laparoscopic surgery training
  • Synthesis, training and analyzing the performance of an artificial neural network (ANN) for controlling the longitudinal motion of an unmanned aerial vehicle
  • Surface-shaping mechatronic neural network
  • Multi-criteria optimization of the structure of an automated assembly system
  • On modelling robotic manufacturing systems
  • Designing robotic cells in the environment ROBOGUIDE
  • Design of an automatic machine for simultaneous parallel processing of prismatic parts
  • 225 години духовност и традиции
  • 561 български младежи ще пътуват безплатно из Европа
  • Classification of 3D print technologies
  • Importance of sheet metal processing technologies in the process of development of feeding systems
  • Optimizing assembly cost estimation using 3C: focus on welding and mechanical fasteners
  • Enhancing cost efficiency in manufacturing through 3C: an excel-based solution
  • Министър Красимир Вълчев: Да научим децата да бъдат дигитални създатели
  • 10 удивителни срещи в Трявна

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"