Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 28, 2020

Да дадеш бъдеще на всяко дете

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-07-2020
в Брой 28, 2020
A A

„Децата са сетивни и веднага разбират кой ги харесва и кой не, и отговарят със същото.“ Това разказва директорът на СУ „Темелко Ненков“ в Перник Марин Никодимов. В школото учат 417 ученици, като 96% от тях са от социално уязвими групи.

 

Учениците от СУ „Темелко Ненков“ в Перник с нетърпение очакват заниманията по интереси в ателието по грънчарство

Имаме две подготвителни групи и започваме да събираме децата от кварталите още от 5-годишна възраст“, казва той. По този начин те не само по-бързо се социализират и свикват с училището като образователна институция, но и си създават редица навици. Директорът разказва, че няма дете, на което да не знаят каква му е съдбата, или таково, което не е обхванато от образователната система. А в случай че има – защо не е обхванато. Персоналът, който работи в училището, е от 43 души. Има пълна целодневна организация от I до IV клас. Не правят сборни групи, защото е важно с всяка отделна група да работи учител и възпитател. Учениците изпитват затруднения с българския език, затова се нуждаят от повече помощ в процеса на ограмотяване.
Марин Никодимов отбелязва, че колегите му никога не са го питали защо трябва да ходят по махалите, и не са му казвали, че това не е тяхна работа. Добре осъзнават, че в длъжностната им характеристика влиза и задължението да общуват с родителитеи да ги убеждават в ползите от образованието.
Прецизно избира хората, с които работи, и внимателно им обяснява естеството на работата с децата от социално уязвимите групи. Види ли и капка предубеденост у човека отсреща, не му дава шанс.
Никодимов е категоричен, че основният проблем в „Темелко Ненков“ не са децата, а родителите. „Виждаме с очите си как бедността и неграмотността възпроизвеждат бедност и неграмотност. Какво ли не сме опитвали – с проекти, с „Училище за родители“, допълва още той. 90% от майките и бащите на учениците му нямат средно образование. Забранил е на учителите да искат пари от семействата, и купуват помагала и учебни тетрадки от бюджета на училището. Освен това отделят средства и за храна.
„Проучваме учениците си – знаем кои са сираци, полусираци, социално слаби, и заедно с едно общинско предприятие и БЧК всяка година им осигуряваме обяд. – разказва директорът. И допълва: – Министър Вълчев, като икономист, осмисли системата на делегираните бюджети. Опитва се да я направи функционална. Преди имаше проста формула – брой ученици по брой пари. Не може да мериш една духовна среда по този начин.“
Родителите идват в училището само по хубави поводи, като спортни състезания и концерти. За да приобщат майките и татковците към живота в училище, започват да организират прояви, в които всички да бъдат заедно – ученици, учители и родители. Такива са например Дните на спортните предизвикателства. Сред любимите на всички са щафетните игри „Мама, татко и аз“. Играят и волейбол и футбол, като съревнованията са между отбора на малките (учениците) и отбора на големите (смесен тим от учители и родители). Садят цветя, правят мартеници и се опитват да се забавляват заедно, прекарвайки повече време в училище.
Всяка година правят по един театрален спектакъл, на който децата от оркестъра изнасят концерт. Учениците в „Темелко Ненков“ най-много обичат ударните инструменти, а учителя си по музика направо обожават.
„На тържеството по случай края на годината най-много се усеща духът на училището“, казва директорът. Но с тъга отбелязва, че има родители, които дори и тогава не смятат за нужно да дойдат да видят как детето им се е постарало. „Няма да видите разтревожени родители в двора на училището, притеснени за това как децата им ще се представят на НВО след VII клас. Да не говорим, че често пускаме автобуса и събираме децата, за да се явяват на изпита. Но те не са виновни, виновни са възрастните“, категоричен е директорът.
От 31 януари тази година пернишкото „Темелко Ненков“ от обединено става средно, като идеята е десетокласниците да продължат обучението си в своето училище. Директорът посочва, че целта е да затворят цикъла и учениците им да завършат не само с диплома, но и с професионални квалификация. „Искаме да им дадем хляб в ръцете“, казва той. Предлагат им професии, които веднага след завършване на средното образование могат да започнат да практикуват – шлосери за момчетата и шивачки за момичетата. „В тези професии няма нищо витиевато – цехове колкото искаш, работа с машини има достатъчно“, отбелязва Никодимов.
Целият цикъл в училището още не е изминат, но първият випуск, който сега завършва първа квалификационна степен в X клас, ще продължи образованието си в родното школо. Ръководството предвижда в XI и XII клас професионалните възможности на учениците да бъдат разширени. Момичетата ще учат за моделиери, а момчетата ще работят вече с по-сложни машини от досега познатите. Директорът отбелязва, че през годините са запазили базата си. В училището има всичко необходимо за професионалното квалифициране на учениците – стругове, настолни бормашини и шивашки машини. „Тогава, когато техникумите разпродаваха, ние не изкарахме нищо от училището. В същото време, обзаведохме шивашки кабинет с чисто нови машини“, разказва той.
„Темелко Ненков“ е сред първите у нас, които започват да предлагат ранно кариерно ориентиране. Директорът разказва как през 2002 г. въвеждат професионални паралелки след VI клас. Тогава в страната има само още две такива – в Самоков и в пловдивския квартал „Столипиново“.
Първоначално децата са учили дърводелство, но не след дълго ръководството на училището решава професионалните паралелки да бъдат в областта на шлосерство и металообработване, тъй като учебната им база е по-подходяща за това. „Целта е тези деца да се чувстват равностойни както в образованието, така и в живота“, категоричен е Никодимов.
В училището има уникално по рода си грънчарско ателие. „Имаме майстори грънчари от нашите деца, които вече са големи, но се връщат да работят при нас“, пояснява директорът. В ателието има всичко необходимо – колело, пещ, материали. Учениците редовно правят изложби. Тяхно дело са и сувенирите за чуждите групи, които се подаряват на фестивала на кукерите „Сурва“. Проф. Емил Попов редовно води студенти от Художествената академия да им показва как учениците от СУ „Темелко Ненков“ работят с глина. Вече имат 13 – 14-годишна история в това отношение. Базата е толкова модерна и богата, че приложници от областта ходят в училището, за да пекат изделията си. Грънчарското колело, с което разполагат, е автентично. В началото са имали електрическо, но са решили да възстановят традиционното бусменско – крачно. Взели са мострата от музея в Перник и по негов образец са направили свое, с което сега работят.
„Това, което сме разбрали, е, че е много важно да намериш мотив, заради който децата да останат в училище – трябва да има нещо, което да им бъде интересно да правят“, казва Никодимов. Почти няма дете, което да не иска да участва в заниманията по интереси в грънчарското ателие. Клубовете са два, но вече са пълни. Въпреки това не са спрели нито един ученик, който иска да се занимава с това. „Не държим на броя – стига детето да иска, правим всичко възможно да може да го прави. Колкото повече време стоят в училище и по-малко в квартала, толкова по-добре и за тях, и за нас“, категоричен е той.
През учебната 2019/2020 г. отпадналите ученици са двама, а миналата – трима. Причините за това се крият във вътрешната и външната миграция. „Много рядко разрешаваме дете, което е тук, на наша територия, да не идва и да не посещава часовете“, строго отбелязва Никодимов.
По време на обучението от разстояние 93 ученици не са имали достъп нито до устройс-
тво, нито до интернет. Шестима учители със защитни облекла са обикаляли по домовете на децата и са носили учебния материал и заданията към него на хартиен носител. За малките ученици далеч от училището е било най-трудно.
„Те най-много страдаха, че не могат да идват на училище, защото тази сграда като условия и отношение е съвсем различно от мястото, където живеят. Много често казвам весело лято и приятна ваканция и не си давам сметка къде ги пращам“, с горчивина казва директорът. С необхванатите от дистанционното обучение ученици сега ще работят през лятото. Директорът посочва, че това не е ново за тях, защото и досега през ваканцията винаги работят с определени ученици, за да наваксват.

Your Image Description

Свързани статии:

Родителят е дясната ръка на педагога Новатори в действие Добри практики за ученето чрез правене В царството на щъркелите

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Как се постигат 100 точки на НВО

Следваща статия

Специално за вестник „Аз-буки“ от ЕК: Европа се нуждае от революция в уменията и моментът е сега

Следваща статия
Специално за вестник „Аз-буки“ от ЕК: Европа се нуждае от революция  в уменията и моментът е сега

Специално за вестник „Аз-буки“ от ЕК: Европа се нуждае от революция в уменията и моментът е сега

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

300 университета в евромрежи

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

България очаква 2,7 млрд. евро

Последни публикации

  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"