Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 27, 2020

Споделени умения

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02-07-2020
в Брой 27, 2020
A A

Научихме се да слушаме, а не само да говорим…
А когато грешахме – се подкрехяме.“ Неочакван извод, произнесен от един учител. Елица Йорданова е преподавател в ОУ „Христо Ботев“ в с. Пелишат, Плевенско. Тя е сред над 140-те учители от 18 училища, обхванати от тригодишния проект Fierst (From Inclusive Education to Real Scale Transfer), финансиран по програма „Еразъм+“. Седем партньори от 5 държави – България, Естония, Румъния, Великобритания и Швеция, си подават ръка в разпространението на добри практики за включващо обучение. Автори са иновативни учители и специалисти, които работят с ученици от уязвими групи. България е представена от „Заедно в час“, Министерството на образованието и науката и Нов български университет. Синдикатът на българските учители е асоцииран партньор.
Как изглеждат накратко проблемите? Постиженията и резултатите на учениците често зависят от техния социално-икономически статус. Учителите невинаги са подготвени да се справят с този проблем и да дадат на малчуганите полагащия им се равен достъп до качествено образование. Успехи по места за справяне с проблемите има, но достъпни ли са те за останалите учители. Според авторите на проекта целта е повече педагози да умеят да дефинират потребностите на всяко дете, особено на тези от уязвимите групи. В случая много биха помогнали изградените в рамките на проекта професионални учебни общности в училищата, които подкрепят педагозите да се научат да споделят. Точно затова Елица Йорданова от Пелишат казва „Научихме се да … слушаме“, шегувайки се, че това априори противоречи на масовата представа за учителя, уви вече твърде остаряла, но все още срещаща се – той говори, а учениците… А нейни колеги добавят „и да се чуваме“.
Всъщност учениците се нуждаят от нещо много важ-
но – да се погледне на тях като на Поколение XXI век. А то има своите потребности и именно учителят, който е най-близко до всяко дете, трябва да знае откъде да тръгне, какви знания и умения да изгради у младия човек. В
с. Езерче, Бургаско, изборът е да се работи за развитие на комуникативните умения на учениите. В самоковското ОУ „Авксентий Велешки“ това е умението за работа в екип, на което трябва да се научи поколението, което живее в „самота и самоизолация“. За други педагогически общности основата на всичко е четивната грамотност, която мотивира и е база на умението да се комуникира. С тези примери, разбира се, добрите практики и ценните идеи не приключват. Не по-малко са и въпросите, които ще продължават да възникват. Затова е и „Преподаваме.бг“, където могат да се потърсят отговорите. Важно е учителят да е подготвен и да бъде на нивото на Поколение XXI, нищо че е учил в XX век.
А как професионалната училищна общност постига това? И тук отговорите са многобройни, нали всяка от тях е всекидневно с ученици, които са неповторими личности. Затова са онлайн платформите в училищата – бенифициенти по Проекта, на които всеки екип записва и прави достъпни своите успешни практики. Те със сигурност ще бъдат полезни, стига учителят да знае накъде да поведе и докъде да стигне с поверените му ученици.
„Със свършеното през тези три години, със създаването на професионалните училищни общности, с натрупаните добри практики, които ще се множат, вие ще бъдете изключително полезни на учениците си. С натрупания опит ще дообогатявате с нови ценности скалата от уменията на XXI век“, коментира накратко смисъла на свършеното Лазар Додев – ръководител на Проекта от страна на МОН.
„Който не е ходил в Гьоврен, Гърмен, Козлодуй, Самоков…, само той не знае какви положителни политики се развиха в училищата, участници в Проекта, във връзка с повишаване на компетенциите на учителите, за да имаме качествен учебно-възпитателен процес“, коментира председателят на СБУ д.ик.н. Янка Такева. Тя припомня, че Проектът работи в посока обогатяване на прилагания в българското училище компетентностен поход, който доскоро
„…наричахме действен подход в българската образователна система. Той е традиция и част от педагогическата ни дейност. Днес говорим за компетентностен подход, защото той има нови цели, свързани с основни неща в българското училище. Например създаване на мотивираща училищна среда. Тази мотивация доведе до повишаване резултатите на учениците – заключава Янка Такева. И подчертава: – Всяка политика в образованието има една основна цел, която е изключително важна – създаването на мотивация, екипност и лидерство не само в педагогическите колективи, но и в класовете, сред децата и учениците“

Your Image Description

Свързани статии:

В Селановци напредват с иновативни дейности Тържествено завърши учебната година в Плевен Иновациите продължават в Белене Личности за пример

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Тържествено завърши учебната година в Плевен

Следваща статия

Промяната започва от самите нас

Следваща статия
Промяната започва от самите нас

Промяната започва от самите нас

Колкото повече, толкова повече

Колкото повече, толкова повече

Дигитални създатели

Дигитални създатели

Последни публикации

  • Спорт ли е футболът?
  • Дигитално-медийната грамотност ще бъде застъпена по-широко в учебните програми
  • Асоциацията на частните училища обсъжда ролята на иновациите за качествено образование
  • Мерките дават ефект: сериозен ръст на студентите, които учат за медицински сестри, инженери, физици и химици
  • Клас прослужено време: правила при основен и при втори трудов договор
  • Кътчета от Родопите
  • За една година над 5000 души валидираха професионалните си умения
  • Столичната 49. ДГ „Радост“ откри STEM център за малки изследователи
  • 3D мапинг или как се става визуален артист
  • Детството влиза в нова ера
  • Социалните мрежи водят до психични проблеми сред децата
  • „Тех Арена“ с 600 места отвори врати в Техническия университет в София
  • Национално издателство за образование и наука „Аз-буки“ с ново онлайн пространство
  • Скърбящият воин пази паметта на героите от 1885 г.
  • Децата диктуват дневния ред
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 46/2025 г.
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2025, година XLXII
  • Мопасан като предмодернист?
  • Обучението по немски език в УНСС – десетилетия на традиции, приемственост и развитие
  • Млади таланти творят наука
  • Пространствена и езикова достъпност на ресурсите за адаптация към климатични промени и природни бедствия в многоезични общества
  • Снимка на броя: Пространство за експерименти

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"