Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 31, 2020

Таня Михайлова, зам.-министър на образованието и науката: Ползите от дуалното обучение са за всички

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-07-2020
в Брой 31, 2020
A A

Интервюто взе
Айсехел РУФИ

Г-жо Михайлова, участвахте във форум, представящ дуалното обучение. Какъв е към момента обхватът на дуалното обучение, има ли увеличение на паралелките и какви са Вашите впечатления за успешността на тази форма на обучение?
– Форумът, който се провежда във Варна, е част от информационната кампания по проект „Подкрепа за дуалната система на обучение“, който наследи проекта ДОМИНО. Опирайки се на най-добрите му практики, новият разширява дейностите му и го надгражда, като цели по този начин дуалното обучение да се наложи още повече. Факт е, че сериозно се разшири обхватът на училищата, прилагащи дуална система. Започнахме само с няколко паралелки, а към момента вече над 6000 ученици се обучават по този начин. Паралелките, в които има такъв прием, са над 300.
Амбицията ни е по време на информационната кампания училищата да се запознаят по-отблизо с предимствата и смисъла на дуалната система. Този специфичен модел на професионално обучение, който не ни е чужд като страна и традиции, поставя акцент върху практическото усвояване на професията чрез работа в реални производствени условия.
Дуалното обучение включва теория, която се преподава в класната стая, и практика – в предприятията. В XI клас практиката е 2 дни, а теорията – 3.
В XII клас практическото обучение вече е 3 дни.

– Бизнесът се оплаква от недостиг на кадри. Това допълнителен стимул ли е за развитието на дуалното обучение?
– То определено стимулира бизнеса да се включи по-активно в процеса по утвърждаване на този вид обучение. Дуалната система е директната връзка между бизнеса и професионалните гимназии и професионалните паралелки в средните училища. Най-прекият път за подсигуряване на пазара на труда с нужните кадри.
Имаше период, когато връзката между работодателите и професионалните гимназии бе нарушена. Но когато отново се усети недостиг на кадри в отделните професионални браншове, се появи и сериозна необходимост от качествена подготовка на специалисти.
Бизнесът осъзна ползите от дуалното обучение, защото пести разходи и време за подготовка на служители. Участието в реален производствен процес е полезно и за учениците. Освен че усвояват професията, те формират и други качества – учат се на професионална дисциплина, на работа в екип, да поемат отговорности, различни от тези в училище. Обучението чрез практика позволява на ученици, които нямат стаж по желаната професия, да намерят работа веднага след завършване.

– Има и предизвикателства. Училищни директори споделят и проблеми. Например, че е трудно в малките селища да намерят подходящи бизнес партньори?
– Форуми като този във Варна са много полезни за обмяна на опит и идеи. Понякога по време на дискусиите се намира работещо решение. Всяко училище трябва да търси своя работещ модел. Не бива да се робува на разбирането, че всички деца от една паралелка трябва да са при един работодател. Практиките могат да се провеждат и на различни места и фирми.
Дуалната система е изключително полезна и за учителите. Те получават възможността за пряк контакт с бизнеса и за повишаване на своята квалификация. Обучението и на учители в реална среда е заложено в проекта.
Може да се каже, че ползите от провеждането на дуалното обучение са за всички страни – учители, родители, ученици, представители на бизнеса. Допълнителен бонус е, че при дуалното обучение с учениците от XI и XII клас се сключва трудов договор, а заплащането се изчислява на базата на максималната стипендия, която ученикът получава. Здравните застраховки са за сметка на училището.

– Какво е новото в проекта „Подкрепа за дуалната система на обучение“? За какви дейности е предвидено финансирането?
– В проекта „Подкрепа за дуалната система за обучение“ е предвидено обучение на 9800 ученици в 147 училища. Надявам се дуалното обучение да повиши качеството на образование в професионалните гимназии и да преобърне отношението на обществото към професионалното образование изобщо.
Общият бюджет на новия проект е 24 млн. лв. за период от
3 години. 20 млн. лв. е финансирането от ЕС, а над 3 млн. лв. е националното финансиране. Чрез него ще има възможност за подобряване на компетентностите на преподавателите по професионална подготовка и за придобиване на педагогически умения от представители на бизнеса.
По проекта са предвидени и дейности в първия гимназиален етап, за да може учениците да се подготвят предварително, а работодателите да се запознаят с тях по-рано.

– Как ще започне новата учебна година?
– В Министерството на образованието и науката се проведе среща с представители на Националния оперативен щаб, на РЗИ и други институции, с които работим съвместно. Обсъдихме различните варианти и възможности и се обединихме около мнението, че учебната година трябва да започне в класните стаи при спазване на всички мерки за безопасност – дистанция, прилагане на необходимите хигиенни навици, дезинфекция.
Маските няма да са задължителни, но учениците, които искат, могат да носят маска по време на часовете. При установяване на ученик с грипоподобни симптоми ще бъдат уведомявани родителите. До 10 август ще бъде разписан подробно съответен протокол с правила.

– Някои превантивни мерки?
– На входа на училищата, в дворовете, коридорите, бюфетите и столовете трябва да се избягват струпванията. Там, където е възможно, може да се изготви график за начина на преминаване на учениците и да се направи гъвкава организация на учебния процес.
Важно е и да възпитаваме децата в лична отговорност, като ги учим сами да се пазят, както и да пазят околните. Колкото по-рано едно дете осъзнае необходимостта от лична отговорност, толкова по-добре ще се реализира в живота.

– Получихте много положителни оценки за организацията на обучението в електронна среда. Личните ми наблюдения от работата на сина ми – десетокласник, също са чудесни…
– Учители, директори и родители се обединиха около мнението, че обучението в електронна среда премина успешно. Получихме и препоръки от родители, които са били затруднени поради факта, че дистанционното обучение изисква по-голяма ангажираност от тяхна страна. Благодаря на всички родители, които ни оказаха подкрепа, за да приключи учебната година успешно.
Системата реагира бързо, българските учители направиха революционен скок и с високо ниво на професионализъм преминаха към обучение в електронна среда за три дни.
Безспорно то има своите добри страни, но не може да замени общуването в класната стая между учител и ученик. Обучението в електронната среда не може да е за сметка на междуличностното общуване между учениците.

– Предвижда се до 20 процента да може да достигне обемът на дистанционното обучение. Как ще стане това?
– Това е една от предлаганите промени в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) не заради ситуацията с коронавируса. Например, ако има обявена грипна ваканция или други форсмажорни обстоятелства, училището за няколко дни може да премине към обучение в електронна среда, за да се осигури непрекъснатост на учебния процес.
Предлаганият текст казва следното: иновативните училища могат да разработят иновация по отношение на учебния процес, в която до 20% от часовете, които се изучават – задължителните и избираемите предмети, да са в електронна среда. С други думи, всичко зависи от училището и иновативността му.
Повече за обучението по време на криза: Обучение по време на криза

Your Image Description

Свързани статии:

Гражданите не питат коя институция за какво отговаря Пазим наследството на нацията Лекторът трябва да е визионер Проф. д-р инж. Сеня Терзиева-Желязкова, ректор на ХТМУ: Фокусът ни днес е върху зелените технологии

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Без стрес от прехода детска градина – училище

Следваща статия

Над 307 млн. евро за 64 предприятия

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Над 307 млн. евро за 64 предприятия

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Нова стратегия на ЕС за сигурност до 2025-а

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Буква и с ударение в българския език

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"