Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 32, 2020

10 причини да избереш едно училище

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
05-08-2020
в Брой 32, 2020
A A

Татяна ДИКОВА

Близо до природата са зелените класни стаи, които се напълниха с деца веднага след снемане на карантината

Висококвалифицирани преподаватели, едносменен режим на обучение, училище сред природата, далеч от хаоса на мегаучилищата и от рисковете на големия град – нищо че школото е само на броени минути път от областния център, почти индивидуално обучение и специално внимание и работа към децата със СОП. За какво още може да си мечтае един родител, ако е изправен пред избора къде да учи детето му в началната и в прогимназиалната степен. А когато към всичко това се прибави и педагогическият екип –
хора, отдадени на професията си и на бъдещето
на децата,
истински творци, изборът изглежда предопределен. Малък пример за такъв педагог е началната учителка Анета Мутафова – текстописец на известни наши композитори и изпълнители, с авторски текстове в учебниците по музика за начален и прогимназиален етап.
Така ли е наистина, отговор търся от директора на ОУ „Христо Смирненски“ в русенския квартал „Долапите“ Румяна Георгиева.
Според един артефакт, случайно открит от нея на тавана на училищната сграда, основите на образователното дело в „Долапите“ е поставено в далечните 1887 – 1889 г.
Сегашната сграда е пос-
троена значително по-късно, но продължава да носи отпечатъка и размаха на някогашното строителство на подобни институции – просторни коридори, високи тавани, светли класни стаи.
Днес в ОУ „Христо Смирненски“ учат 95 деца. И за да посрещнат те в обновена атмосфера новата учебна година, учителите са запретнали ръкави, позабравили са за отпуските, за да променят интериора на класните стаи. „Ако не го носиш тук, вътре, ако не обичаш децата и професията си, нищо хубаво не чакай – казва директорката. – Никой от нас не съжалява за часовете, отделени от свободното време или от отпуската, за да се направи поредното добро за децата и училището.“
Между 15 и 17 се движи броят на децата със специални образователни потребности. За работа с тях са назначени двама ресурсни учители. Те и техните ученици разполагат със специално за целта изграден кабинет, който използват до обяд. В следобедните часове многофункционалният кабинет става игротека за целодневната организация на учебния процес.
Представянето на випуск 2020 на националното външно оценяване радва учителите, още повече че две от децата са със СОП. Димитър дори показва доб-
ри резултати. Като цяло, всички явили се на НВО са го издържали успешно и вече кандидатстват за новите си училища.
„Когато сме в кампания за набиране на първокласници, нашите послания са към родителите – защо да изберат ОУ „Христо Смирненски“. Училището е малко. Броят на децата не е голям, а това облекчава задачите на учителите и позволява индивидуална работа с всяко дете – според неговите нужди, интереси, напредък – казва директорката. – Работата в паралелки с по-малко деца е по-лесна и по-ефективна, а учителят във всеки един момент контролира напредъка на всеки ученик. Другото предимство на школото в квартал „Долапите“ е, че така детето е близо до природата.“ Освен спортните площадки училището разполага със зелени класни стаи.
И както се казва, предвидливостта се оказва особено полезна в тези времена на необходимост от физическа дистанция. Средствата за изграждането на класните стаи под сянката на дърветата са спечелени на проектен принцип от Министерството на околната среда и водите.
И понеже се заговорихме за месеците, в които българското училище, да кажем направо, извърши качествен скок в развитието си, логичен е въпросът за това как е преминал вторият срок в ОУ „Христо Смирненски“. „Съвсем малко деца не успяхме да обхванем в обучението от разстояние. Причината е както навсякъде – не всички имат крайни устройства. Тези ученици обаче, без изключение, се включиха в предвидените за наваксване учебни часове през юли“, пояснява директорката.
А дали са успели – едва ли е изненада отговорът, че зависи от детето. Което е прилежно в класната стая през годината, успява и в допълнителните часове през лятото и настига връстниците си. „Ако по време на дистанционното обучение пропуските са незначителни, а семейството плътно стои зад детето, наваксването е безпроблемно. Повече труд учителите положиха с децата от семейства без отношение към образованието. Там наваксването е трудно, какъвто е целият образователен процес. Но разчитаме много и на медиатора, който активно се включи втория срок“, пояснява Румяна Георгиева. А доколко тази „фигура“ в българското образование му е полезна, отговорът не е еднозначен. Зависи от самия човек, който изпълнява тази функция. Зависи и от опита на училището за работа с деца със затруднения в овладяването на знания. Безспорно обаче е едно – медиаторът е необходим там, където има концентрация на деца от социално слаби семейства. Той обаче трябва да гледа на работата си и
да бъде ангажиран със сърце и душа
с бъдещето
на всеки ученик.
Възможно ли е едно малко квартално училище да въведе онлайн обучението, за да няма грипни ваканции и обучителният процес да не спира. „Възможно е и работя по този въпрос – категорична е Румяна Георгиева. – Търсим дарители на крайни устройства, за да реагираме адекватно при необходимост. Компютрите и лаптопите ще се дават за временно ползване, така на 100% ще обхванем децата в образователния процес. По време на карантината използвахме успешно платформата Classroom и ако се наложи, ще продължим с нея.“
Често казваме, че Поколение XXI е готово да работи във виртуалната класна стая, но готови ли са учителите да преподават в нея. „И тези, които не бяха подготвени, се научиха. Поклон пред лекарите на първа линия в борбата с COVID-19, но учителите също бяхме на първа линия. За три дни се организирахме и започнахме да правим неща, които никога не бяхме правили. Но успяхме и провеждахме часовете си във виртуалното пространство, не без помощта и на родителите, когато се налагаше. Ролята им е изключително важна, особено при най-малките, които не само че нямат необходимите умения за работа онлайн, но бързо губят внимание, разсейват се“, споделя наблюденията си директорката.
Убедена е, че ръководеното от нея училище има бъдеще. Доказва го фактът, че за новата учебна година, още на първо класиране е сформирана паралелка, която не е маломерна. „Да си квартал на големия град, е плюс, но и минус. Невинаги родителите разбират колко е важна индивидуалната работа с детето в началните класове, и са готови да го вдигат в ранни зори, да го карат с кола до избраното училище, единствено и само за да споделят, че то учи в града“, чертае до болка позната картина Георгиева.
Но полюсите са два и на другия са родителите без правилно отношение към образованието на наследниците си. Децата усещат нещата и много трудно от тях може да се иска дисциплина и отговорно отношение към учебния процес. Учителите обаче се справят, защото знаят, че ако и те абдикират от ангажиментите си, младият човек рано или късно ще напусне преждевременно училището. А без професия и необразован шансовете за достоен живот са почти нулеви.

Your Image Description

Свързани статии:

Успехът следва ученолюбивите и трудолюбивите Ако учителят не учи, кой тогава… Срещи с книгата в „Зелени библиотеки“ Пълен обхват на 4-годишните

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Училище като дворец

Следваща статия

Срещи с победители

Следваща статия
Срещи с победители

Срещи с победители

Личности за пример

Личности за пример

4 участници – 4 медала

4 участници – 4 медала

Последни публикации

  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"