Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 32, 2020

Дестинация Марс

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
05-08-2020
в Брой 32, 2020
A A

Три космически апарата, изстреляни в рамките на 10 дни от различни точки на земното кълбо, летят в момента към Марс. Мисиите се възползват от „прозорец за изстрелване“, който се повтаря на всеки 26 месеца и по време на който Земята и Марс са най-близо помежду си. Към Червената планета са поели американската „Марс – 2020“, китайската Tianwen-1 („Въпроси към небето“) и апаратът Al Amal („Надежда“) на Обединените арабски емирства. На фона на пандемията от новия коронавирус екипите на трите мисии свършват огромна работа, за да изстрелят апаратите в подходящото време. В момента осем апарата – американски, европейски и индийски, са в орбита около Червената планета или на нейната повърхност. И само САЩ могат да се похвалят с успешно кацане.

Роувърът получава името си „Постоянство“ след конкурс за есе, в който се включват над 28 000 ученици. За победител е избрано предложението на вече осмокласника Александър Матър от началното училище „Лейк Брадок“ в Бърк, Вирджиния. Според него това име е символ на това, че човечеството никога няма да се откаже и упорито ще продължава напред
Роувърът получава името си „Постоянство“ след конкурс за есе, в който се включват над 28 000 ученици. За победител е избрано предложението на вече осмокласника Александър Матър
от началното училище „Лейк Брадок“ в Бърк, Вирджиния. Според него това име е символ на това,
че човечеството никога няма да се откаже и упорито ще продължава напред

На такова се надява и най-амбициозната им мисия, след като на
30 юли 2020 г. към Марс бе изстрелян роувърът Perseverance („Постоянство“).
Планира се след близо 7-месечен полет той да кацне в кратера Jezero (45-километровият кратер през 2007-а е определен от учените като някогашен голям воден байсейн и затова е наречен Йезеро по името на селище в Република Сръбска в Босна и Херцеговина). Локацията е избрана заради предполагаемото вливане на някогашна река в дълбоко стотици метри езеро и геоложкото богатство в утаечните му пластове, изследването на което би позволило да се надникне в историята на планетата и да се докаже имало ли е преди милиарди години течаща вода и форми на древен живот. Досега НАСА е изпратила на Червената планета 4 марсохода – роувърите Sojourner (1997), Spirit и Opportunity (2004) и Curiousity (2012), който продължава да функционира.
След кацането на „Постоянство“ в ход ще влезе астробиологична научна програма, планирана за минимум 1 марсианска година или 687 земни дни. Създателите на новия еднотонен ровър с размерите на лек автобомил, захранван от ядрен миниреактор, твърдят, че той е най-умният и най-издръжливият посетител на Марс досега. Оборудван е с най-добрата задвижваща 6-колесна система и с най-усъвършенствания механизъм за събиране на проби от скалите и почвата. Близо половин килограм проби ще бъдат складирани в
43 контейнера, за да бъдат върнати на Земята при нова мисия. Тя трябва да достигне планетата през 2026 г. и да върне пробите до 2031 г.
Апаратът има няколко научни комплекса, като разполага с двуметрова роботизирана ръка, лазери за разбиване на скали и идентифициране на органични молекули и минерали, рентген, над 20 различни камери и микрофони. Чрез него ще се тестват и нови технологии, които да се използват и при пращането на хора до Марс. Например носят се елементи на космически костюми, за да се прецени как влияе атмосферата на използваните тъкани. Ще бъде направен и опит за превръщане на преобладаващия в атмосферата въглероден двуокис (96%)
в кислород, който да бъде основно гориво на бъдещи полети от Марс към Земята. Ровърът ще търси и подпочвена вода и ще събира други разнообразни данни за миналото на Червената планета.
От роувъра трябва да се отдели и първият земен летателен апарат – 2-килограмовият хеликоптер Ingenuity („Изобретателност“), който разполага с две камери. Ако той докаже, че в разредената атмосфера може да се лети, това ще позволи изследване на повърхността с непостигана досега скорост. Освен слънчеви панели за зареждане малкият дрон ще има и автономна система за загряване, която да го предпази от замръзване през нощите, когато температурата пада под минус 100 градуса. Сложността на всички тези технологии и експерименти се отразява и на цената на мисията, която надхвърля 3 млрд. долара.
На борда на роувъра се намират и силициеви чипове, на които са гравирани имената на близо
11 милиона души, регистрирали се в кампанията на НАСА „Изпрати името си на Марс“. Заедно с тях са записани и есетата на 155-те финалисти в конкурса за име на роувъра. Има и малка плочка, показваща Земята и Марс от противоположните страни на Слънцето. Има и плочка в почит на лекарите в първите редици срещу новата пандемия от коронавирус.
В крайна сметка, от мисията се очаква да даде неоспорими доказателства „за“ или „против“ тезата, че преди милиарди години Марс е бил топла и влажна планета и че тези условия са довели до еволюцията на живот както на Земята.
И дали този живот продължава под повърхността. Или както казват редица изследователи – ние още не знаем дали на Марс има живот, но знаем, че в един момент от историята си планетата е била обитаема.

Your Image Description

Свързани статии:

Красота на 1,35 милиарда километра от нас Когато знаеш какво правиш Китайски апарат щe търси отговори „Надежда“ на път към четвъртата планета

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2020, година XXVIII

Следваща статия

Срещи с книгата в „Зелени библиотеки“

Следваща статия
Срещи с книгата в „Зелени библиотеки“

Срещи с книгата в „Зелени библиотеки“

В ход е дигиталното обучение

Заедно в XXI век

Да победиш себе си

Да победиш себе си

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"