Стоян СТОЯНОВ
Оказва се, че у нас все повече професионални гимназии проявяват гъвкавост и съобразяват предлаганите специалности с потребностите на региона си. Пример за това е и ПГ по аграрни технологии „Цанко Церковски“ в Павликени, която изпрати това лято първия си випуск от 15 полиграфисти. На пръв поглед, странна специалност за една аграрна гимназия, но оказва се, в това няма нищо случайно. Просто в града успешно се развива компанията „Унипак“ АД, която има необходимост от подобни кадри. Затова и изпълнителният директор Тодор Чаков прави предложение към общината те да бъдат подготвяни в местната професионална гимназия. И с подкрепата на кмета инж. Емануил Манолов бързо е получено одобрението и на РУО – Велико Търново.
„Започнахме с половин паралелка, но още на следващата година приехме цяла. А след това предложихме и дуално обучение по „Полиграфия“ (професия „Полиграфист“) с разширено изучаване на английски език. И първата паралелка в дуална форма по полиграфия завърши тази година X клас. Ние сме единственото училище извън столицата, което предлага обучение по полиграфия“, разказва за „Аз-буки“ директорът на гимназията Миглена Желязкова. И добавя, че предизвикателството е било да се осигурят преподаватели по специалността. И тук отново
бизнесът
подкрепя проекта и осигурява лектори.
Сред тях са доц. Искрен Спиридонов от ХТМУ, доц. Александър Иванов от Русенския университет и Димо Хубчев, който ръководи „Друкфарбен“ ЕООД – фирма за консумативи в полиграфската индустрия. Фирмата партньор поема разноските по посещенията им, а гимназията заплаща само лекторските часове.
„Освен това компанията подари специализиран софтруер за техническо чертане и 3D-принтер, който също мотивира учениците в обучението. Оборудва и специална учебна зала в предприятието, в която учениците се запознават с алгоритмите на работа и се обучават да използват определени машини. Подготвя и наставници на онези, които ще имат практика там“, допълва още директорката. Компанията дава и еднократни стипендии, организира и проектни конкурси и състезания с парични награди. А гимназията се превръща в място, където се срещат училище, университет и бизнес.
„Интерес към паралелката по полиграфия има. Дори мога да кажа, че силните ученици, които остават в Павликени, се ориентират към тази паралелка и в нея балът за прием е най-висок. Идват мотивирани деца с възможности. И това ни позволява да работим с тях, а не да ги ограмотяваме. Защото в нашето училище 40% са деца от уязвими групи“, пояснява събеседничката ми. Отбелязва, че петима от първите завършили специалността започват работа във фирмата партньор. Оттам са готови да приемат всеки пожелал, макар пандемията да се отразява и на техния бизнес. „От останалите десет трима ще продължат образованието си в ХТМУ, двама заминават в чужбина, а останалите също кандидатстват във висши училища“, казва Желязкова, като подчертава, че училището редовно следи реализацията на своите възпитаници.
Директорката уточнява, че от тази година обучението във всички предлагани специалности е в дуална форма. Сред тях е и традиционната „Механизация на селското стопанство“ (професия „Техник на селскостопанска техника“), която се пълни бързо. „Тук успехът е, че постигнахме партньорство и имаме вече споразумение със земеделските производители. Явно, примерът на партньорството ни с „Унипак“ е заразяващ. Той бе представен от г-н Чаков по време на една от двете традиционни срещи, които организираме с бизнеса от региона. Пред тях той категорично заяви, че всичко е възможно, стига да поискат“, продължава Желязкова.
За втора година професионалната гимназия в Павликени ще приема ученици по рядката и дефицитна специалност „Производство и преработка на мляко и млечни продук-
ти“ (професия „Оператор в хранително-вкусовата промишленост“). Партньори в обучението са „Милки Лукс“ и „Мултизим“. „Производителите в хранително-вкусовия бранш още не осъзнават напълно колко ценна е тази специалност. Защото учениците излизат с професия „Оператор в хранително-вкусовата промишленост“, а подготовката им включва придобиване на знания по биохимия, управление на качеството и безопасността на хранителните продукти, за здравословното въздействие на млечнокиселите микроорганизми“, пояснява директорката. И тук гимназията отново си партнира в обучението с реалния бизнес – в часовете за разширена професионална подготовка преподава инженер-технолог Чавдар Расимов – собственик на „Мултизим“. Той представя на децата спецификата на хранителните добавки, пробиотиците и пребиотиците.
А поредната новост в гимназията е предлаганото от есента
дуално обучение в търсената специалност „Машини с ЦПУ“
(професия „Машинен техник“). „Партньори по нея са две фирми и Русенският университет. Отново „Унипак“ предложиха тази специалност, тъй като има страхотен глад за такива кадри. Привлякохме и местната „Метарем“, която произвежда основно за външния пазар прикачен инвентар за селскостопански и други машини, приспособления и резервни части за тях“, продължава Желязкова. И отново в обучението по специалността ще бъдат използвани външни лектори. „Кандидатствахме и по Програмата за изграждане на STEM среда, за да купим фреза с ЦПУ, но не ни одобриха на първия етап. Но имаме идеи – обучението да се случва със симулатори, на място във фирмите“, оптимистична е директорката. И с радост отбелязва, че са случили на бизнес партньори в региона.
В гимназията има и специалност „Селски туризъм“, но приемът по нея е спрян, тъй като в района този специфичен бизнес не се е развил достатъчно. Колкото до това как привличат кандидат-гимназисти, Желязкова отбелязва, че един от основните канали са Дните на професията, които гимназията организира. „Отваряме врати за всички желаещи да видят нашите специалности, базата и преподавателите. Учениците ни правят и демонстрации в града – например за смяна на гуми, майсторско управление на трактор. Полиграфската паралелка демонстрират какво и как са изработили“, продължава Желязкова.
В края на отминалата учебна година в ПГ по аграрни технологии в Павликени се обучават 275 младежи и девойки, голяма част от които са извозвани със собствени автобуси на училището от съседните населени места. 39 от тях завършват тази година и всички се справят с изпитите и придобиват III степен на професионална квалификация в специалностите „Полиграфия“, „Селски туризъм“ и „Механизация на селското стопанство“.
Броят на учениците се стабилизира в последно време. По думите на събеседничката ми всяка година започват с повече деца, но след това има движение, както и такива, които прекъсват, след като навършат 16 години. Въпреки трудностите Желязкова е оптимист, че все повече хора разбират, че висше образование, само за да имаш диплома по нещо, не е гаранция за реализация. „В региона заработиха доста предприятия. Хората проумяха, че професионалното образование, каквото съм завършила и аз, дава по-широк светоглед и умения в конкретна област, което никак не е малко“, казва тя.
Освен всичко друго от 2018-а ПГ по аграрни технологии в Павликени е
сред иновативните училища в страната.
Нововъведенията включват прилагането на „Полисензорни методи за обучение на децата със специални образователни потребности“, на интегрирано учебно съдържание по специалните предмети в рамките на дуалното обучение за всички специалности.
В гимназията се работи много сериозно с около 20-те деца със специални образователни потребности. И покрай тях се сформира и клуб „Арт“, в който се създават картини, картички, щампи, правят декупажи и плетени изделия. Изработеното е продадено на коледен базар в града, а събраните средства се предоставят за топъл обяд на нуждаещи се деца. В сградата е изградена достъпна среда, има и асансьор. Дейност развиват още няколко клуба по интереси, танцов състав и дори телевизия. Учениците от клуба по шах участват и в състезания, на които се представят много добре. Работи и клуб за карвинг декорация „Вкусът на традициите“, който води заниманията си в оборудвана кухня, в която се подготвят и кетъринги. Тимовете по волейбол и футбол са редовни участници в различни турнири.
А колко трудно се поддържа и развива базата на една професионална гимназия. „Добре че имаме и обработваме 1100 дка земеделска земя. Защото това, което идва като издръжка по стандарт, не ни достига. От години инвестираме в развитието на базата – в момента във всеки кабинет имаме неограничен интернет, компютър и мултимедия. И те се използват активно от колегите. Ще закупим и мултимедийни интерактивни дисплеи, защото с тях учителят може да конструира урока си така, че той да стане интересен и разбираем за учениците“, споделя още директорът Желязкова. Преди две години училищната сграда и работилниците са санирани и са реновирани отоплението и осветлението по проект, финансиран от ОП „Региони в растеж“. В момента се прави ремонт и на стаите в общежитието. „Спечелихме и проект безплатна храна за над 50 наши ученици. Имаме стол, като храната се приготвя на място“, пояснява Желязкова.
Гимназията участва активно и по различни програми и проекти. От 2008 г. например е част от „Еразъм“, като всяка година 20 – 30 ученици имат обучения и практики в европейски държави. „Това е огромен опит за тях – и житейски, и професионален. Ходили сме в Австрия, Германия, Испания, Белгия. В Италия случихме на страхотни партньори“, уточнява Желязкова. По думите училището участва с проекти винаги когато има такава възможност. Подобен е подходът и по отношение на националните програми. Наскоро гимназията е одобрена и за участие в проект FIERST, фокусиран върху по-добро социално включване през качествено образование и финансиран по „Еразъм+“.
Екипът на училището е от 35 педагогически специалисти. Проблем, както и на други места, е привличането на мотивирани преподаватели по специалните предмети. „Към момента сме обезпечени. Имаме и млади ентусиазирани преподаватели. На работа в училището останаха и двама учители от „Заедно в час“ – по математика и по география – съобщава директорката. – Стремя се да привличам колеги, които виждат перспектива в работата си. Да, сложно е, но не е невъзможно.“ И обръща внимание на добавената стойност, която носи работата на нейните колеги и която често остава невидима. Защото според нея е доста по-лесно да приемеш отличници, които да развиеш и да задържиш като отличници, а много по-трудно е да започнеш работа с ученици с големи образователни дефицити и те да завършат с добри оценки.
Колкото до това как се справят по време на дистанционното обучение, директорката Желязкова подчертава, че колегите са подготвени и усвояването на теоретичния материал е продължило през различни електронни канали. „Който и предмет да вземете по професионална подготовка, няма съвременни учебници, с изключение на икономическите предмети. И нашите учители от години в хода на работата подготвят темите самостоятелно и имат електронно разработени уроци“, обяснява тя.
Проблемите идват от другаде – не всички деца имат достъп до електронни устройства и интернет. Затова се налага на някои да се разнасят материали на хартия. Осигуряват и над 20 таблета или купуват карти за достъп до интернет в учебно време. Но основна пречка по думите на Желязкова остава липсата на развити дигитални компетенции у част от учениците. „И това обсъждахме с колегите на годишния съвет – че трябва да започнем работа за развиването на дигиталните компетентности на нашите ученици“, казва директорката.
Догодина ПГ по аграрни технологии в Павликени отбелязва своя 100-годишен юбилей. Тя води началото си от създаденото на 1 август 1921 г. Зимно земеделско училище за младежи над 18-годишна възраст. Подготвен е план за дейности през новата учебна година, който включва различни турнири и конкурси, обновяване на училищната музейна сбирка, организиране на кръгли маси. Директорката обмисля още традиционното в подобни случаи събиране на бивши и настоящи учители и възпитаници на училището да се проведе в името на някаква кауза. Кулминацията на честванията ще бъде през октомври 2021 г., когато ще бъде отворена и капсула на времето с послания от 75-годишнината на гимназията.
Миглена Желязкова, директор:
Сигурна съм, че сме на прав път, защото в специалностите ни се преподава това, което е в реалните предприятия. Това е начинът – в професионалните гимназии да влязат външни преподаватели от бизнеса и висшите училища. Те преподават на учениците новото, актуалното и съвременното.
И това трябва да се случи навсякъде. Защото допринася за добрата подготовка на учениците и за това техните знания и умения да отговарят на изискванията на бизнеса към кадрите, които търси.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg