Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 33, 2020

Малките Класни

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
12-08-2020
в Брой 33, 2020
A A
Началникът на РУО – Русе, д-р Росица Георгиева в качеството си на общински съветник
в тандем с ученика от ПГТ Добростин, който е най-добрият млад готвач на България.
Двамата печелят състезанието „На върха на ножа“ през 2019 г.

На 24 май т.г. тя получава наградата „Русе 2020“ – признание за постиженията на екипа на гимназията, която ръководи. Два дни по-късно областният управител Галин Григоров връчва почетното отличие „Неофит Рилски“. Казва се Ренета Вълева – българистката, която от години ръководи една от емблематичните за образованието в Русе гимназии – тази по туризъм „Иван Петрович Павлов“. Всъщност списъкът с получените признания само през тази необикновена учебна година трябва да бъде продължен и с отличие от Националния онлайн фотоконкурс, отличие от националния конкурс „Шарено петле“, първо място в националния конкурс „Ветеринарният лекар – лечител на човечеството“, специално отличие от първия национален младежки форум „Арнаудови срещи 2020. Пътят към познанието“, призови места от международния конкурс Recognize&change.
Запазена марка на гимназията са и две състезания, където се работи в екип
с любители кулинари
на различна възраст. Става дума за надпреварите „Като шеф готвачите“, където партньори са петокласници и ученици от
ПГ по туризъм, и „На върха на ножа“ – състезание за бъдещи кулинари в партньорство с любители на черпака.
Но една от големите гордости на екипа на професионалната гимназия и на нейния директор са безспорно „малките класни“. „Най-възрастната“ класна ръководителка е на цели 34 години, а най-малката – на 23, кара 24. Някои от тях са от 14-годишни в гимназията. Прекрачват прага като ученици, а сега влизат в класните стаи като преподаватели.
Първата вълна „малки“ идва през учебната 2019/2020 г. и стават класни ръководители на най-малките – осмокласниците. От новата учебна година в ролята на класни ръководители ще влезе втората вълна „малки“. Ще поемат отново най-малките ученици – осмокласниците. Така учители и ученици израстват заедно, трупат опит и знания и кой знае дали от сегашните осмокласници и деветокласници няма да се зароди ново поколение „малки класни“. И още отсега трябва да знаят, че дори и като дипломирани педагози никой няма да ги остави на спокойствие. Иска се от тях да бъдат магистри, а защо не и с втора магистърска и с докторска степени. Тема, по която Ренета Вълева е безкомпромисна.
Иван Бонев, освен че е класен ръководител, преподава барманство, сервиране и хотелиерство. Йордан Адолфов, с куп награди по сервиране още от ученически състезания, включително втори на националното състезание по сомелиерство, днес е дипломиран географ. Това не му пречи да заляга над втора магистратура – по туризъм. Биляна Николова преподава български език и литература. 24-годишната педагожка влиза и в часове по история и по информационни технологии. Дарина Колева също прекрачва прага на ПГ по туризъм като ученичка. Днес е дипломиран инженер технолог от Университета по хранителни технологии – Пловдив. В родното училище като учител се връща и Венцислав Харалампиев – дипломираният сладкар учи новите поколения майстори на сладки изкушения. Кетъринг в Пловдив следва още една малка класна – Християна Янкова. Тя е с бакалавърска диплома по сладкарство. Таня Иванова е с бакалавърска диплома по туризъм от Икономическия университет – Варна. На учениците преподава по професионална подготовка. През новата учебна година ще бъде класна на екскурзоводската паралелка. Сред „малките“ е и Виктория Пухлева – педагогически съветник. „Училището има нужда и от психолог, затова настоявах тя да запише и да завърши и психология. Само след един семестър гимназията ни ще има и дипломиран психолог“, казва директорката. Най-новото попълнение е Борислава Грозева. Преподава български език и литература. Но вместо да се запознае на живо с учениците, се налага да води уроците във виртуалната класна стая.
Истински късмет или прозорливост е да назначиш учители от новите поколения – именно малките класни поемат „ролята“ на консултанти при въвеждане на онлайн обучението. Така учебната година в ПГ по туризъм завършва повече от успешно и за учениците, и за техните преподаватели.
Няма ли ревност към новото попълнение педагози. „Ако питате за нашата гимназия, отговорът ми е категоричен – не – отговаря дори с акцент на учудване от въпроса Ренета Вълева. Нещо повече, гимназията учредява и диплома за успешно справяне с ролята на класен ръководител. – Половината от малките класни са наши ученици. Били са наши стипендианти, внимателно сме следили развитието им. Били сме с тях и сме ги подготвяли и подкрепяли на състезания. И още тогава те се впечатляваха от своите учители и искаха да вървят по техния път. Иван Бонев например боготвореше учителката си по професионална подготовка Денка Василева. Започна обучението си в университета в редовна форма на обучение, мина в задочна и още тогава постъпи при нас. Йордан Адолфов също е наш ученик. Завърши география, в момента не само преподава география и професионална подготовка, но и продължава образованието си в магистърска степен „Туризъм“ във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“. Биляна Николова също е наш възпитаник. Избра да учи, и днес преподава български език и литература. Специално следя отблизо нейната работа – нали и двете сме българистки. Доволна съм от нейната подготовка. Биляна е и летописецът на нашето училище“, пояснява директорката. Най-малката е Християна Янкова, но е с по-голям стаж от някои малки класни. Преподава професионална подготовка „Технология на кулинарната продукция“, „Технология на кулинарни изделия за кетъринг“, „Отчетност на фирмата“, „Организация и обслужване на кетърингови събития“. Завършва английска гимназия, а после – професионален бакалавър в областта на кулинарията. Нейни ученици печелят две поредни години призови места в категория „Най-добър млад готвач“ на националното състезание по професии, организирано от МОН. Продължава подготовката си в магистърска програма в УХТ.
Професионалната гимназия по туризъм „Иван П. Павлов“ е създадена през 1951 г. като Промишлено училище по обществено хранене. През 1958 г. учебното заведение се трансформира в техникум, а през 2003 г. – в професионална гимназия. Днес предлага богат спектър от специалности, необходими за т.нар. креативна индустрия – „Организация на хотелиерството“, „Производство на кулинарни изделия и напитки“, „Кетъринг“, „Производство и обслужване в заведенията за хранене и развлечения“, „Производство на сладкарски изделия“, „Организация на туризма и свободното време“, „Екскурзоводско обслужване“.
Училището разполага с изключително модерна учебна инфраструктура, съобразена с нуждите на предлаганите специалнос-
ти, както и с кабинети по природни науки и информационни технологии. Възпитаници на гимназията са и сред най-добрите спортисти средношколци. Училището си има физкултурен салон, но по проект, защитен пред Министерството на младежта и спорта, ще има и спортна зала. Директорката държи да уточни, че модернизацията на учебната и тренировъчната инфраструктура се дължи изцяло на проекти с национално и европейско финансиране. Изрично припомня, че Министерството на образованието и науката все повече подкрепя и дава възможности за проектна дейност, стига училищата да се интересуват и да се научат да пишат проекти.
Има ли невъзможни неща за екипа на Ренета Вълева. „Сигурно има. Но не сме се изправяли пред проблеми, които, макар и трудно, да не сме решили“, кратко отговаря директорката. Ръководи училище, което още на първо класиране попълва определените паралелки, като рядко остават свободни места за второ класиране. „Не мисля, че това е само защото професиите, които предлагаме, са атрактивни. Професията готвач например не бих казала, че е много лесна. Представете си с часове да работиш на аспирация и на изкуствено осветление, а вечер, когато всеки е със семейството си, ти да си на работа.
С други думи, професията не би трябвало да е примамлива, но факт е, че паралелката се пълни първа“, пояснява Ренета Вълева.
И връща лентата назад, когато преди няколко години създават и утвърждават две състезания в Русе, първи по рода си в България. В „На върха на ножа“ участват шестима любители кулинари, които работят в екип с ученици от ПГ по туризъм. Менюто се задава от жури от професионални готвачи. Те поставят и оценките. „На третата година Общината включи нашето състезание в Седмицата на туризма, която е част от календара на Русе. Оттогава осигурява и наградите“, разказва директорката. За популярността на състезанието „На върха на ножа“ говори и фактът, че в него с удоволствие се включват хора от областната управа, журналисти, дори пазители на реда.
„Като шеф готвачите“ е другото авторско състезание на ПГ по туризъм, което също е включено в календара на Русе. Тук редом с батковците и каките от гимназията се изявяват петокласници. Ролята на състезанието е и да помогне за ранното кариерно ориентиране. Темите отново се задават от професионални готвачи, съобразени са с възрастта. „Участниците в състезанията много се забавляват. А самите състезания се провеждат в ресторанти на наши партньори от бизнеса, които изключително много ни подкрепят в подготовката на специалисти. Те ни предоставят абсолютно безвъзмездно базите си“, пояснява директорката. От две години тя прави опити „Като шеф готвач“ да стане международно състезание. Сигурни са участниците от съседна Румъния, с чиито училища ПГ по туризъм е партньор в немалко съвместни инициативи и проекти.
И накрая въпросът, който е обект на обсъждане – трябва ли директорите да бъдат с мандат. „От личен опит знам, че първата година директорът, колкото и теоретично да се е готвил, няма никаква представа къде се намира. Аз имах невероятния шанс да бъда подкрепена както от заместниците си, така и от част от колектива. Едва на третата година започнах да осъзнавам с какво съм се захванала. Но истински готова да изпълнявам функциите на директор, станах след петата година. Ако един директор е добър, защо трябва да бъде ограничен в рамките на мандатността?“, завършва с въпрос Ренета Вълева.

Your Image Description

Свързани статии:

Бургаското Механо с чисто ново BMW Започна се от различни нива на подготовка Откъдето идва хлябът Как се става енергетик през XXI век

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Бургаското Механо с чисто ново BMW

Следваща статия

„Червените шапчици“ от Габаре ще играят цяло лято заедно

Следваща статия
„Червените шапчици“ от Габаре ще играят цяло лято заедно

„Червените шапчици“ от Габаре ще играят цяло лято заедно

Лятна академия за малки художници

Лятна академия за малки художници

Защо бургаско момиче стяга куфари за Брюксел

Защо бургаско момиче стяга куфари за Брюксел

Последни публикации

  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"