Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 34, 2020

Дългият път на една ваксина

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
19-08-2020
в Брой 34, 2020
A A
В отдела за разработване на ваксини.
Оксфордски университет

Доц. Лъчезар Карагьозов

Днес всяко лекарство, да не говорим за ваксина, преди да може да се използва широко, трябва да премине през сложна система от проверки.
Предклинични проверки
Да си представим, че един изследователски център или фармацевтична фирма искат да създадат ново лекарство. Научни публикации, собствени и чужди, проведените предварителни експерименти показват, че най-вероятно то ще помогне да се лекува по-добре някоя болест.
Но желанието да се въведе в лекарската практика ново лекарство, не е достатъчно. Преди всичко трябва да се докаже, че предложеното лечение не е опасно и няма да навреди. Задължително лекарството трябва да премине през тестове за токсичност. Primum non nocere, т.е. „Преди всичко не вреди“ – това е принцип, заложен в основата на лекарската професия още от времето на Хипократ.
Началните изпитвания трябва да бъдат проведени върху групи от две различни лабораторни животни – мишки, плъхове, зайци, морски свинчета, хамстери. Използват се различни дози от вещес-
твото, определя се как то се разпределя в организма, как и колко бързо се отделя. Наблюдава се състоянието на всички системи – кръвоносна, дихателна, опорно-двигателна, нервна. Следи се за промени в поведението. Тъй като това са животни с кратък размножителен период, следи се и за влиянието върху плода. В средата на миналия век на това не се е обръщало внимание, което в един от случаите е довело до нещастни последици.

Случаят „Талидомид“
Лекарството „Талидомид“ е било ново, предписвано е като леко успокоително и сънотворно. Употребявали са го и много жени в началото на своята бременност. Оказва се обаче, че „Талидомид“ влияе върху развитието на плода и може да предизвика различни вродени анатомични аномалии. Получава се трагедия – в света около десет хиляди деца са родени с физически недостатъци.

Клинична проверка
на оксфордската ваксина, втора фаза (схема)
Избрани са 1077 участници, дали писмено информирано съгласие. Десет от тях
получават последователно две дози от ваксината (ще бъде проверен техният имунен отговор). Останалите
на случаен принцип са разделени на две групи. Едната група – опитната, получава оксфордската ваксина ChAdOx1 nCov-19. Контролната група получава ваксината MenACWY срещу менингококи. Никой не е боледувал от Covid-19 или менингококи. Проверява се поносимостта на оксфордската ваксина

Подбор на участниците
Проучванията при хора могат да започнат едва след като опитите с лабораторни животни покажат, че лекарството няма вредно въздействие.
Отначало се подбират участниците, най-често доброволци. След това се разпределят по групи. Едната група е опитната – участниците в нея ще получат предполагаемото лечение. Другата група е контролната, спрямо нея ще се отчете ефектът от лечението. Участниците от контролната група не получават активното вещество.
В групите участниците трябва да са случайно разпределени; групите трябва да са рандомизирани. В никоя от групите не трябва да преобладават например жените или бол-
ните от диабет. Това се отнася и до други десетки показатели. Процесът на рандомизация е задължителен при провеждане на клиничните проверки.
Проверките – слепи, с плацебо
По време на проучванията участниците не трябва да знаят в коя група са – в опитната или в контролната. Те трябва да са „слепи“ за това. Ако знаят, че получават лекарство, може да започнат да се чувстват „добре“, ако вярват в него, или – „зле“, ако мислят, че то не става за нищо. Природата на човека е такава. Хората, и без да искат, се поддават на внушение. Самият факт, че ги лекуват, намалява тревогата, болката, подобрява настроението.
Ето защо при клиничните проучвания всеки участник е в неизвестност какво получава. Например той пие по една таблетка сутрин и вечер, но не знае дали получава лекарство, или плацебо. Плацебо прилича на даваното лекарство по външен вид, но няма съставката, за която се предполага, че лекува. Лекарството и неговото плацебо трябва да са неразличими по опаковка, форма, размери, цвят, вкус, миризма. Така се избягват разликите, които се дължат на така наречения „плацебо ефект“ – подобряване на самочувствието, което зависи от вярата в ефективността на прилаганото лечение. Положителният ефект на хомеопатичните лекарства се дължи на техният плацебо ефект.

Лекарите – също „слепи“
Не само участниците трябва да са „слепи“. Същото се отнася и до лекарите, които отчитат резултатите. Те не трябва да знаят дали изследваният, с когото разговарят и когото тестват, е от контролната или от
опитната група. Лекарят може несъзнателно да изрази отношение или да „мръдне“ малко резултата. Кой участник какъв е бил, ще стане ясно едва след завършване на проверката.
Това е златният стандарт на клиничните проверки: протоколът на изпитванията трябва да включва сравнение с плацебо, третиране на големи рандомизирани групи и двойно сляпо отчитане на ефектите.

Флакон с експерименталната ваксина
на Университета в Оксфорд

Клинични проверки – първите две фази
Клиничните проверки на лекарствата и ваксините преминават през три фази. През първите две фази се изследва безопасността на различните дози на лекарството или ваксината. Разработващите организации са задължени при всяка фаза да дават съобщения за пресата за проведените изследвания.
Ето какво е направено за ваксината срещу Covid-19 от Университета в Оксфорд и фармацевтичната фирма „Астра Зенека“. Ваксината е с техническото име ChAdOx1 nCoV-19; известна е още като AZD1222.
В края на март 2020 започва тестване на 1077 доб-
роволци от всички възрастови групи, някои от които са инжектирани с новата ваксина, а други – с „контролна ваксина“. Непосредствената реакция от ваксинирането се следи от самите участници и от лекари в течение на две-три седмици. За контрола е използвана друга, отдавна прилагана ваксина срещу менингококи, а не физиологичен разтвор. Така ще се разбере има ли разлика в реакцията на организма срещу двете ваксини.
През юли в списание „Лансет“ е публикуван крайният резултат. Накратко, оксфордската и старата ваксина се понасят еднакво добре; ChAdOx1 nCoV-19 води до силен имунен отговор, особено след две последователни дози. По всичко изглежда, че ваксината „Оксфорд“, прилагана правилно, ще дава защита срещу заболяване от Covid-19.

Третата фаза
С ваксината срещу новия коронавирус трябва да се бърза: независимо от мерките броят на заразените расте, броят на починалите – също. Икономиката на страните страда. След като са получени първите данни, потвърждаващи ефикасността на ваксината, от Оксфордската група започват изпитвания от фаза III. Те ще включват участници от най-различни места в няколко континента. Финансово това е най-скъпата част на клиничните проучвания. През юни е започнало ваксиниране във Великобритания, Южна Африка и Бразилия, което обхваща десетки хиляди участници. Първите резултати ще станат известни през септември или октомври.

Производство на ваксината
Оксфордската ваксина ще се произвежда от „Астра Зенека“ и други фирми, получили лиценз. Европейският съюз е подписал спогодба за получаването на 400 милиона дози с начало на доставката края на 2020. Трудност ще бъде да се организира ваксинирането на толкова много хора.

Your Image Description

Свързани статии:

Вселената в три измерения И корабоплаването влошава въздуха Необикновените приключения на Гошо Рицарят

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Крачка назад и отново напред

Следваща статия

Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2020, година XXII

Следваща статия

Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2020, година XXII

Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2020, година LXIII

Сп. „Педагогика“, книжка 7s/2020 - специално издание, година XCII - Sports education on the balkans during a pandemic

Последни публикации

  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"