Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 34, 2020

Тийноваторите – новата сила

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
19-08-2020
в Брой 34, 2020
A A
С помощта на ментори от предприемаческия свят младежи превръщат своите идеи в подробни бизнес планове с потенциал да предизвикат инвеститорски интерес

Платформа за частни уроци, доставки на здравословна храна по училищата, самоучител по роботика, софтуер за разпознаване на употребили алкохол шофьори, проект за насърчаване на офлайн общуването сред тийнейджърите. Това са някои от идеите, по които работят ученици от мрежата на „Тийноватор“ през последната учебна година. С помощта на ментори от предприемаческия свят за девет месеца младежите превърнаха своите идеи в подробни бизнес планове с потенциал да предизвикат инвеститорски интерес. Дванадесет проекта са представени на финалния кръг на състезанието, като някои от отборите показаха и завършени прототипи. Например спечелилият първа награда
самоучител по роботика
EduBots дори вече може да бъде поръчан онлайн.Това се съобщава на страницата на фондация „Америка за България“.
Идеите и техният прогрес несъмнено са впечатляващи, но създаването на действащ бизнес не е главната цел на „Тийноватор“ – мрежа от предприемачески клубове, която през учебната 2019/2020 година достигна до над 250 младежи от 17 училища в три града. „Тийноватор“ се стреми да развие творческото мислене на младите и да им помогне да развият умения, необходими за създаване на собствен бизнес, когато са готови за това. По-важната цел на пред-
приемаческата програма е да им покаже, че те сами могат да си проправят път в живота, включително като си създадат поминък, независимо къде се намират.
„Не очаквам да станат предприемачи, а да придобият нови знания и увереност, че могат“, казва Калин Георгиев – ментор на предприемаческия клуб в Природо-математическата гимназия във Враца. Георгиев живее и работи в чужбина 20 години, но преди три години се връща в родния си град и оттогава подкрепя различни проекти за развитието на местната общност.
Едно от предимствата на Програмата според Георгиев е, че променя схващането – особено устойчиво в малкия град, че успехът зависи от някой друг. От своя опит Георгиев се е убедил, че успехът се крепи на личната инициатива, а предприемачеството е само едно нейно изражение.
„Не е важно как ще продължи да се развива даден проект, а уменията, които младежите натрупват през Програмата – казва Светлана Савова, ръководител на „Тийноватор“ за фондация „Прознание“. – За успешна реализация в XXI век са необходими нови умения и младото поколение трябва да е подготвено за това. Целта на „Тийноватор“ е да научи гимназистите как да печелят от това, което обичат да правят.“
Може би затова предприемачеството е все по-популярна извънкласна дейност в училища в цял свят. Тази тенденция обяснява и появата на международни мрежи като Ustvarjalnik – част от която и „Тийноватор“, с повече от 200 стартъп клуба в училища в Словения, Полша, Унгария, САЩ, Мексико, а през последните две години и в България.
След пилотното издание на „Тийноватор“ в четири софийски училища през учебната 2018/2019 година миналата година младежки предприемачески клубове са основани в 17 училища в София, Варна и Враца. Като част от усилията си да насърчи устойчиво развитие в Северозападна България, фондация „Америка за България“ подкрепя сформирането на „Тийноватор“ клубове във Враца.
Важна част от преживяването „Тийноватор“ са менторите – млади професионалисти с поне един успешен бизнес зад гърба си. В ежеседмични срещи през учебната година менторите предизвикват младежите да анализират и обсъждат реални казуси от бизнеса и да изпълняват практически задачи, подхождайки творчески. Менторите им помагат да развият
собствени бизнес идеи, които учениците презентират пред жури от предприемачи и инвеститори в два кръга – през стартъп уикенда на „Тийноватор“ през януари и на финален кръг през май/юни.
Някои от проектите напредват, а екипите им се разрастват и сплотяват, докато други се разпадат между кръговете. „Това отразява какво се случва на пазара на труда в реалния живот“, коментира Светлана Савова.
„Идеята е, че в живота ще се сблъскаш с държавната администрация и вратите ще се затварят, а трябва да намериш начин да постигнеш това, което искаш“, казва Георгиев. За да предаде опит, близък до реалния, той дава задача на младежите да се снимат с кмета на града и с началника на местната служба за пожарна безопасност. Усилията на някои от тях се увенчават с успех.
Бориана Статкова също е ментор от Враца и един от придружителите на врачанската група на „Тийноватор стартъп уикенд“. „Ползата от участието им в инициативата е да успеят да пречупят притеснението си от говорене пред публика, пред инвеститори, умението систематизирано да представят бизнес плана си в рамките на две минути“, казва тя.
„Подходът дава резултати. Два от петте проекта от Враца са отличени с награди на „Тийноватор стартъп уикенд“ – за най-устойчив бизнес проект и за най-добра презентация. И въпреки че само два местни проекта стигат до финала през юни, „Тийноватор“ събуди децата“, категоричен е Георгиев.
Вдъхновен от своя ментор Ивайло Йорданов – възпитаник на „Тийноватор“, работи по създаването на собствена агенция за дигитален маркетинг, а негов съученик
започва да пише книга със съвети за преодоляване на лични загуби и други трудности в пубертета. Възпитаници на „Тийноватор“ правят кампания за набиране на средства в помощ на засегнатите при пожарите в Австралия през 2019 – 2020 г., а членове на един от клубовете във Враца разработват и представят проект за рециклиране на мобилни телефони на друго предприемаческо състезание. Трета група се самоорганизира и прави хранителни доставки до домовете на възрастни хора по време на карантината през пролетта. Идеята на програми, които развиват ранното предприемачество, е да научи младите хора не как да изкарват пари, а да бъдат комбинативни и да отстояват каузата, с която са се захванали.

Your Image Description

Свързани статии:

Знам какъв искам да бъда Софиянци превзеха Академията в Свищов Одобриха 6 училища в Русе за STEM кабинети Образователните неравенства се възпроизвеждат

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Напишете „Олимпиометър“ в „Гугъл“

Следваща статия

Знам какъв искам да бъда

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Знам какъв искам да бъда

Личният пример  е големият урок

Личният пример е големият урок

В ход е дигиталното обучение

Успешен родител – успешно дете

Последни публикации

  • Ученици представят бъдещите си професии пред кандидат-гимназисти
  • Огнеборците на ПМГ – Кюстендил, са републикански шампиони
  • Иновативен STEM център за деца със специални образователни потребности отвори врати в София
  • Прием в „Медицинска техника“ в Русе наесен
  • Плащане на болнични след работа в друга държава
  • За обидните думи
  • Издателство „Аз-буки“ търси студенти за практика
  • Нова структура на училищното образование най-рано след две години
  • 13 отбора от столични училища се включиха в интердисциплинарен турнир „Деца на науката“
  • INSAIT и ETH Цюрих представят най-мащабното проучване на математически доказателства, генерирани от изкуствен интелект
  • Връчиха отличията на лауреатите от XVIII национален конкурс „Морско конче“
  • Над 120 ученици от Видин се запознават със съдебната система
  • Снимка на броя: Огнено шоу
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 25/2025 г.
  • Издателство „Аз-буки“ с ново дигитално присъствие
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2025, година XXXIII
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 3/2025, година LXVII
  • Излъчиха царици на буквите
  • Атестирането на учителите се отлага за учебната 2026/2027 г.
  • Държавата подкрепя 2500 деца с таланти
  • Отличия за млади благотворители
  • Международният младежки медиен фестивал „Арлекин 2025“ събра над 150 ученици

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"