Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 35, 2020

Безопасното връщане в класните стаи

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
26-08-2020
в Брой 35, 2020
A A
Присъственото обучение в пандемична обстановка предполага строго спазване на редица правила за дистанция и дезинфекция

Над 1,5 милиарда ученици и 63 милиона учители в начални и средни училища бяха засегнати от безпрецедентната пандемия Covid-19, довела до затварянето на учебните заведения в 191 държави. Много страни вече обявиха плановете си за повторно отваряне на училищата. УНИЦЕФ работи с правителствата, за да им помогне да вземат тези решения. Организацията заедно със Световната здравна организация, ЮНЕСКО и Световната банка подготви и публикува нови насоки за повторното отваряне на училищата. Тези насоки определят въпросите, които трябва да бъдат зададени, и стъпките, които трябва да бъдат предприети, преди, по време и след повторното отваряне на училищата, за да се защити безопасността на учениците, учителите, други служители и семейства.

 

Животът по време на пандемията Covid-19 е труден както за родителите, така и за децата. Връщането в училище е важна и надяваме се, правилна стъпка, но вие и вашите деца вероятно имате много въпроси. Ето най-новата информация какво да очаквате и как можете да подкрепите вашия млад ученик.
Кога и как ще бъдат отворени отново училищата?
Бавно наблюдаваме как все повече деца се връщат в класната стая, макар че над 1 милиард ученици все още са извън училище поради затварянето им. Но над 70 държави вече обявиха планове за повторно отваряне на училищата, а стотици милиони ученици се завърнаха през последните седмици. Процесът по повторното отваряне на образователните институции тече от началото на юни 2020 г.
Предвид трудността на ситуацията и различията по целия свят, страните са на различни етапи по отношение на това как и кога планират да отворят отново училищата. Тези решения обикновено се взимат от национални или държавни правителства, често в дискусия с местните власти. Когато решават дали да отворят отново училищата, властите трябва да вземат предвид ползите и рисковете от образованието, общественото здраве и социално-икономическите фактори в местния контекст. Най-добре е интересът на всяко дете да бъде в центъра на тези решения, като се използват наличните данни, но как точно ще изглежда повторното отваряне, ще зависи от конкретното училище.
Безопасно ли е детето ми да се върне на училище?
Решенията за мерките за контрол в училищата и затварянето им трябва да бъдат съобразени с решенията за други мерки за физическо разстояние и мерки за реагиране на общественото здраве в рамките на общността. Като цяло, училищата не се отварят в съответните страни като изолирани случаи, а като част от поредица от действия, свързани с отварянето на страната – например на производствени предприятия, обществен транспорт, търговски бизнес.
От ключово значение е училищата да планират напред и да разгледат какви допълнителни мерки могат да предприемат, за да осигурят безопасността на учениците, учителите и други служители при завръщането им и общността да бъде уверена в изпращането на своите ученици обратно в училище.
Връщането в училище вероятно ще изглежда малко по-различно от това, с което сте свикнали вие и вашето дете. Възможно е училищата да се отворят отново за определен период от време и по-късно да се вземе решение да ги затворят отново временно в зависимост от местния контекст. Поради развиващата се ситуация властите трябва да бъдат гъвкави и готови да се адаптират, за да помогнат да се запази всяко дете.
Какви предпазни мерки трябва да предприеме училището, за да предотврати разпространението на коронавируса?
Повторното отваряне на училищата трябва да съответства на цялостната здравна реакция на Covid-19 на всяка държава, за да се защитят учениците, служителите, учителите и техните семейства. Някои от практическите мерки, които училищата могат да предприемат, включват:
– гъвкаво започване и приключване на учебния ден;
– гъвкави графици на хранене;
– преместване на часовете във временни пространства или на открито;
– провеждане на училищните занятия на смени, за да се намали размерът на класа.
Водните и хигиенните съоръжения ще бъдат решаваща част от безопасното отваряне на училищата. Администраторите трябва да разгледат възможностите за подобряване на хигиенните мерки, включително измиване на ръцете, дихателен етикет (т.е. кашляне и кихане в лакътя), мерки за физическо дистанциране, процедури за почистване на съоръжения и безопасни практики за приготвяне на храна. Административният персонал и учителите също трябва да бъдат обучени за физически дистанционни и училищни хигиенни практики.
Какви въпроси трябва да задам на учителя или училищния администратор на детето си?
Естествено е да имате много въпроси в тази толкова тревожна ситуация. Някои полезни неща, за които може да искате да попитате, включват – какви стъпки предприе училището, за да осигури безопасността на учениците; как училището ще подкрепи психичното здраве на учениците и ще се бори с всякакви стигми срещу хора, които са били болни; как училището ще насочи децата, които може да се нуждаят от препоръки за специализирана помощ. Ще се промени ли някоя от политиките за защита и тормоз в училище, след като училищата започнат да се отварят отново? Как мога да подкрепя усилията за безопасност в училище, включително чрез комисии за родители, учители или други мрежи.
Какво трябва да направя, ако детето ми изостане?
Учениците по света показаха колко много искат да продължат да учат. Те провеждаха уроците си при трудни обстоятелства с подкрепата на своите посветени учители и родители. Но много деца ще се нуждаят от допълнителна подкрепа, за да успеят да учат, когато училищата се отворят отново.
Много училища правят планове за уроци за наваксване, за да помогнат на учениците да се върнат на скорост. Това може да включва започване на годината с опреснителни курсове, програми след училище или допълнителни задания, които да се правят у дома. Като се има предвид възможността много училища да не се отварят на пълно работно време или за всички класове, училищата могат да прилагат модели на „смесено обучение“, комбинация от инструкции в класната стая и дистанционно образование (самостоятелно обучение чрез домашни упражнения, радио, телевизия или онлайн обучение).
Осигурете допълнителна подкрепа на детето си у дома, като създадете рутина около училище и работа в училище. Това може да помогне, ако учениците се чувстват неспокойни и имат проблеми с фокуса.
Може да се свържете с учителя или училището на детето си, за да зададете въпроси и да бъдете информирани. Не забравяйте да ги уведомите дали вашето дете е изправено пред конкретни предизвикателства, като скръб заради загуба на семейство или повишена тревожност поради пандемията.
Какво трябва да направя, ако детето ми е против да се върне в „училищен режим“?
Не забравяйте, че вашето дете ще се справи със стреса от продължаващата криза различно от вас. Създайте подкрепяща среда и реагирайте положително на въпросите и изразите на чувствата му. Покажете разбиране и кажете на детето си, че е напълно нормално да се чувства разочаровано или тревожно в моменти като този.
Помогнете на детето си да се придържа към своя режим и начин на живот и се опитайте да го направите по-забавен, като го включите във всекидневни дейности като готвене, чистене или семейни игри. Друг вариант е да се присъедините към родителска или общностна група, за да се свържете с други родители, които преминават през същото и споделят своя опит и дават съвети, за да получите подкрепа.

 

ЮНЕСКО, УНИЦЕФ, Световната продоволствена програма (СПП) и Световната банка предупреждават, че повсеместното затваряне на образователните институции в резултат на пандемията представлява безпрецедентен риск за образованието и благоденствието на децата, особено на тези от най-уязвимите групи, които разчитат на училището за своето обучение, здраве, безопасност и прехрана.
„Задълбочаване на неравенството, проблеми със здравето, насилие, експлоатация на детски труд и детски бракове са само част от дългосрочните заплахи, пред които са изправени децата, които не могат да посещават училище – заяви
Хенриета Фор, изпълнителен директор на УНИЦЕФ.
– Знаем, че колкото по-дълго отсъстват децата от училище, толкова по-голяма е вероятността да не се върнат никога вече там. Освен ако не започнем приоритетно да отваряме училищата – когато това е безопасно, ще станем свидетели на опустошителен обрат в резултатите, постигнати в областта на образованието.“
Във връзка с усилията на училищата в световен мащаб да отворят отново врати, най-новите данни на посочените световни организации разкриват, че през 2019 г. 43% от училищата по света не са осигурявали достъп до основни средства за миене на ръце със сапун и вода – ключово условие училищата да могат да функционират безопасно в разгара на пандемията от Covid-19. Докладът идентифицира няколко ресурса, необходими за профилактика и контрол в училищата, включително 10 незабавни действия и контролни списъци за безопасност.
Сред насоките за безопасно отваряне на училищата са създаване на протоколи за хигиенни мерки, използване на лични предпазни средства, почистване и дезинфекция, както и осигуряване на достъп до чиста вода, средства за миене на ръце със сапун и безопасни тоалетни и др.

Your Image Description

Свързани статии:

Някои хора може да имат имунитет срещу коронавируса от SARS 1 Иновации в действие Приобщаване без ресурсен учител – мисия невъзможна Приобщаването работи

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Експерт

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Трънският „Джурасик парк“

Следваща статия

„Портал на два свята“

Следваща статия
„Портал  на два свята“

„Портал на два свята“

В ход е дигиталното обучение

Приз за таланти

„Габрово“ се рее във Вселената

„Габрово“ се рее във Вселената

Последни публикации

  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието
  • Вицепрезидентът Йотова стана „Доктор хонорис кауза“ на Великотърновския университет
  • Perspectives on Food Waste Management and the Green Food Movement

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"