Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 35, 2020

Да вземеш хляба си в ръце

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
26-08-2020
в Брой 35, 2020
A A

За какво може да мечтае един директор. Например за това как да се подмени 60-годишна овощна градина. Хора разни, директори и мечти – също. Но в случая няма нищо странно, защото става дума за директор на професионална гимназия по селско стопанство. Училище с толкова дълга история, че когато иде реч за 60 години, това направо си е младенческа възраст.
Директорката с такава необикновена мечта се казва Милена Досева. Дипломираният инженер от Русенския университет „Ангел Кънчев“ ръководи емблематичното за България училище ПГ по селско стопанство в Образцов чифлик. Не очаквайте да видите село или поне квартал на Русе. Възникнало насред нищото в далечната 1865 г., днес Образцов чифлик е територия на образованието и науката. Делят си я както ПГСС „Ангел Кънчев“, така и Инситутът по земеделие и семезнание към Селскостопанската академия. Само заради статистиката, Институтът също е с история, датираща от 1879 г.
Но да се върнем на училището.
Създадено, за да бъде образец на модерното земеделие, по идея на управителя на Дунавския вилает Митхад паша, той се грижи да привлече в него будни младежи. Един от тях е Ангел Кънчев, изпратен специално да учи в Земеделската академия в Табор, днешна Чехия, за да се подготви да ръководи подобно образователно и научно огнище. Напредничавият експеримент не трае дълго, следват години на разруха. Но в първите свободни години все пак се намират държавници, които си дават сметка, че страната няма как да се изхранва без модерно земеделие. Сред тях е тогавашният министър на външните дела Григор Начович, един от инициаторите за възраждането на Образцов чифлик – място, където под ръководството на опитни земеделци и работейки, млади българи ще овладяват тънкостите на модерното земеделие. Днес подобен модел на учене и практика наричаме дуално обучение.
През 1882 г. започва и строителството на учебния комплекс. Разположената в каре учебна сграда с високи тавани и немислими като ширина от гледна точка на днешните стандарти коридори, днес е отново база за подготовка на специалисти за модерно земеделие.
И всичко това ситуирано във вековен парк, на който могат да завидят и ландшафтните архитекти.
Дотук с историята, без която няма как да се обясни значението на традициите за отличните условия за обучение, спорт и отдих, които гимназията предлага на младите хора. Всъщност, за да бъдем точни, става дума за училище ферма, създадено по модела на френските земеделски училища, където бъдещият фермер овладява тънкостите на занаята в рамките на завършен цикъл – от производство, през обработка и реализация на селскостопанската продукция.
А това предполага знания и умения за отглеждане на селскостопански култури, на животни, умения за управление и ремонт на земеделска техника и на автомобили.
И най-новата професия, по която започва подготовката на специалисти от новата учебна година – „Лаборант в направление химическа промишленост“. Чрез нея младите хора ще трупат знания, умения и компетенции за осъществяване на контрол и за управление на технологичните процеси в съвременни производствени условия.
Специалността вече е получила подкрепа от бизнеса, а директорката не крие надеждата си, че и други известни предприятия, най-вече от областта, ще дадат рамо на новата специалност, осигурявайки стажантски и работни места за младите хора. Специалността не е в дуална форма на обучение, но заявеният интерес чертае перспектива това да се случи след година-две.
И понеже стана дума за партньорство, най-често задаваният въпрос е за връзките с бизнеса. Но един друг аспект на партньорството по-рядко присъства в подобни разговори. За мястото и ролята на връзките училище – Регионално управление на образованието.
„За нас това партньорство е неоценимо, особено когато имаме срещу себе си хора, ценящи и разбиращи колко е важно професионалното образование. Имало е случаи, когато формираме маломерна паралелка, но професията е важна и търсена от бизнеса. От страна на РУО и лично на началника д-р Росица Георгиева винаги сме срещали разбиране. Никой не бърза с лека ръка да зачеркне една традиция в обучението по дадена специалност, просто защото в момента желаещите да се обучават, са малко“, е кратичкият отговор на Милена Досева. Напомня, че и новата специалност за лаборанти не би се случила без подкрепата на Регионалното управление.
„При нас се обучават млади хора не само от област Русе, но и от съседни области. Затова сме реновирали общежитието, като всяка стая разполага и с климатик“, пояснява директорката. Допълва, че мнозина разчитат и на училищните автобуси, а изхранването на учениците е повече от осигурено, доставчикът е директен – опитното стопанство на гимназията. Затова и цените на храната в училищния стол са символични, закуската, и то каква – 0,60 лв., с мляко от личното стопанство на гимназията и със закуски от произведените от училището пшеница и брашно.
„При нас гладни млади хора няма“, казва с усмивка инж. Досева. Продукцията от собственото стопанство е сериозно перо и в училищния бюджет. Но понякога съдбата решава друго. Тонове произведена продукция остават нереализирани, когато милиони прасета са избити, за да се спре разпространението на чумата сред тях. Тогава на помощ трябва да дойде местната власт, оценила ползата от едно такова училище.
Опитното стопанство се обработва с машини, мечта за всеки фермер. Както се казва – образцов затворен цикъл в Образцов чифлик. А как се случва всичко това – има си национални програми, като тази за осигуряване на съвременна образователна среда. Тя отваря вратите и дава възможности не само за модернизиране на образователната инфраструктура, но и към партньорството с бизнеса.
7 фирми подават ръка на Образцов чифлик, съфинансирайки проекта по националната програма, с който се обновява машинният парк. Фирмите, разбира се, съвсем не са случайни. Бизнесът им зависи до голяма степен от подготвеността на кадрите, обучавани в ПГСС „Ангел Кънчев“.
Какви са тези млади хора, избрали да учат в гимназията. „Поколенията се сменят, но наблюдавам
постоянна тенденция тук да учат
мотивирани деца.
Обикновено те са от семейства на потомствени земеделци, със семеен бизнес в земеделието и животновъдството, а някои родители са също наши възпитаници. Неслучайно земеделски производители, животновъди и утвърдени фирми като птицекомбината „Градус“, Института по земеделие и семезнание, фирми за производство на семена ни подкрепят, дават стипендии, включват се в организирани от нас национални състезания. Дават перспектива за работа“, разказва инж. Досева. Цени особено много връзките на гимназията със съседния научноизследователски институт към ССА. Той разполага със стотици декари земя, лаборатории и учени – специалисти, които винаги са готови да влязат в класните стаи и да преподават на бъдещите си колеги. „Участват в изпитни комисии по професия и като жури на състезанията, които организираме. Помагат ни в разработването на учебните програми по разширена професионална подготовка. Учениците ни посещават лабораториите на Института, за да наблюдават работата на изследователите“, разказва за безценното партньорство образование – наука инж. Досева.
Не крие, че екипът ѝ също е изправен пред проблема демографски срив и намаляване броя на децата в училищна възраст. И въпреки това гимназията запазва брой ученици около стотина в последните 5 – 6 години.
Инж. Досева е убедена, че всяка криза, пред която се изправя човечеството, е преодолима. Решение на най-страшната – глада, който покосява стотици хиляди по света всяка година, също има. А корените на това решение са в модерното земеделие. Затова е категорична, че ръководеното от нея училище има не само история, но и бъдеще.

 

– Проектът „Изграждане на практически компетенции в органичното земеделие“ отведе ученици от ПГСС „Образцов чифлик“ (лятото на 2019 г.) в Испания. С финансовата подкрепа на „Еразъм+“ те овладяха чрез практика тайните на модерното земеделие.
– Практиката в Сарагоса продължава с работа в насаждението с патладжани. Учениците разбраха как се получава компост. Обраха реколтата от сладък лук, като отделяха главите, които са за семе.
-„Еразъм“ стажантите пътуваха и до гр. Аиса, намиращ се в Пиренеите. Там те получиха информация за процесите и наблюдаваха част от биологичното производство на пчелна продукция.

Your Image Description

Свързани статии:

Как се отглеждат IT специалисти 100% реализация Да създадеш търсещи реализация личности Да учиш с желание и през междучасието

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Измеренията на Вселената

Следваща статия

Как се отглеждат IT специалисти

Следваща статия
Как се отглеждат  IT специалисти

Как се отглеждат IT специалисти

Спортът дава шанс в живота

Спортът дава шанс в живота

Слънчев дом  за малчугани

Слънчев дом за малчугани

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: Ще инициирам промяна, която да ограничи възможността кметовете да обявяват неучебни дни
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието
  • Вицепрезидентът Йотова стана „Доктор хонорис кауза“ на Великотърновския университет
  • Perspectives on Food Waste Management and the Green Food Movement
  • Дигитални ресурси за развитие на ключови компетентности при изучаване на характеристиките на химичните процеси в X клас
  • Приложение на метода на концептуалните карти при преподаване на разделите „Електромагнитни явления“ и „Светлина“ от съдържанието по физика и астрономия в Х клас за формиране на ученическите представи за природата на светлината
  • Проучване на подходите към ученето на студенти по химия и фармация
  • Зам.-министър Лазарова: Новият образ на учителя тръгва от университета
  • Студентка от Военноморското училище ще представя България на международен конкурс в ЦЕРН
  • От главния редактор

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"