Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 35, 2020

Измеренията на Вселената

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
26-08-2020
в Брой 35, 2020
A A

Преди дни е публикуван задълбочен анализ на най-подробната тримерна карта на Вселената, съобщава онлайн изданието MediaBricks. Научният труд обхваща „проблемния“ период от 11 млрд. години от историята на Вселената и нейното разширение. За резултата от тяхната работа разказва астрофизикът Никола Каравасилев, редактор на научното сп. „Химия. Природните науки в образованието“ на Национално издателство „Аз-буки“.
Автори на най-подробната тримерна карта на Вселената са астрофизици, работещи с данни от проекта SDSS (Sloan digital sky survey), и по-специално с неговия компонент eBOSS (extended Baryon oscillation spectroscopic survey). В 5-годишното изследване участват повече от 100 учени от цял свят. За това време са изучени повече от два милиона галактики и квазари. Най-далечните от тях са на 11 млрд. светлинни години от нас, което означава, че светлината, която приемаме от тях, е излъчена, когато Вселената е била „само“ на по-малко от 3 млрд. години!
Авторите на публикацията споделят, че доскоро особено „проблемен“ е бил отрязък от история на разширението на Вселената, който е около 11 милиарда години назад във времето. Благодарение на тази публикация вече са запълнени всички „дупки“ в историята . Един от важните резултати в изследването е потвърждаването на това, че преди около 6 милиарда години нашата Вселена действително започва да се разширява ускорително. Това е ефект, предвиден от общата теория на относителността на Айнщайн, и може да бъде обяснен с наличието на т.нар. тъмна енергия.
Ключови за публикацията са две изображения. На едното е представена получената „карта“ на всички използвани за настоящото изследване галактики. В центъра сме разположени ние, като наблюдатели, а всяка една точица е галактика. Колкото по-далеч се намира една галактика от нас, толкова по-отдавна е тръгнал сигналът от нея към нас. Именно затова, когато наблюдаваме далечни обекти, ние ги виждаме как са изглеждали в миналото. Измервайки прецизно разстоянията до далечните галактики астрофизиците са успели да възстановят историята на нейното разширение с висока точност. Изучавайки наличието на различните химически елементи в тези галактики, учените установяват как Вселената „е изглеждала“ в своите ранни години.
На втората графика е показан друг много важен резултат от това изследване, а именно уточняването на т.нар. параметър на Хъбъл. Това е може би най-важната космологична константа, защото задава връзката между разстоянието, на което се намира една галактика от нас, и скоростта, с която се отдалечава. С помощта на данните от eBOSS астрофизиците успяха значително да намалят неопределеността в стойността ѝ. Допреди 10 години се приемаше, че константата на Хъбъл е в интервала между 65 и 74 (km/s)/Mpc
(това пише и досега в много учебници по астрономия). Днес вече знаем, че тя е приблизително равна на 69 +/- 1 (km/s)/Mpc. Това подобрява представите ни за времето, изминало от началото на разширението на Вселената (т.нар. Голям взрив). Също така в значителна степен е подобрена оценката на кривината, която нашата Вселена има. И вече можем с голяма увереност да твърдим, че тази кривина е с голяма степен на точност равна на 0, т.е. нашата Вселена вероятно е съвсем плоска.

Your Image Description

Свързани статии:

50 млн. лв. за модерни висши училища Нови програми в НАТФИЗ Абсолвенти с изложба на „Шипка“ 6 Проф. Величко Адамов, ректор на Стопанската академия в Свищов вижда в нея институцията, която свързва 128 държави от цял свят

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Академична мрежа

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Нови програми в НАТФИЗ

Следваща статия

Да вземеш хляба си в ръце

Следваща статия
Да вземеш хляба си в ръце

Да вземеш хляба си в ръце

Как се отглеждат  IT специалисти

Как се отглеждат IT специалисти

Спортът дава шанс в живота

Спортът дава шанс в живота

Последни публикации

  • Българските ученици с 3 медала от Международната олимпиада по изкуствен интелект
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2025, година XXXIV
  • NEW TECHNOLOGIES TO INVESTIGATE THE BEHAVIOUR OF SILICA GELS IN POROUS MEDIA
  • ЕМОЦИОНАЛНАТА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ КАТО ФАКТОР ЗА УСПЕШНА РЕАЛИЗАЦИЯ НА ПЕДАГОЗИ – БЪДЕЩИ УЧИТЕЛИ ПО БИОЛОГИЯ
  • Проблемно и проектно базирано обучение в рамките на извънкласна дейност „Светлината, без която не можем – проблеми и решения“
  • „ОТКРИВАНЕТО НА НОВИ НЕЩА Е ВАЖНО“: ВЛИЯНИЕ НА САМОСТОЯТЕЛНАТА ДЕЙНОСТ В КЛАС ВЪРХУ НАГЛАСИТЕ ЗА УЧЕНЕ ПО ХИМИЯ В ГИМНАЗИЯТА
  • Byte-size Chemistry of the Future Learning in Higher Education Settings
  • A CONCEPT MAP DESIGN FOR IDENTIFICATION AND CORRECTION OF STUDENTS’ MISCONCEPTIONS ABOUT WAVE-PARTICLE DUALITY OF LIGHT   
  • Училище на радостта
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 3/2025, година LXVIII
  • THE IMPACT OF TEACHERS’ GENDER, EDUCATION, AND EXPERIENCE ON FOSTERING MATHEMATICAL CREATIVITY: A QUANTITATIVE STUDY
  • Комбинаторни задачи върху квадратни и триъгълни мрежи със „СтруниМа“ и Geogebra
  • ПРИМЕРЕН ПОДХОД ЗА ПРИЛОЖЕНИЕ НА ИЗКУСТВЕН ИНТЕЛЕКТ И ПРОЕКТНА ДЕЙНОСТ В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА
  • STATISTICAL ANALYSIS OF ACADEMIC ACHIEVEMENT AND INTRINSIC MOTIVATION IN STEM STUDENTS EDUCATED THROUGH A COMPETENCY-BASED APPROACH
  • МОДЕЛИ НА ВЕРОЯТНОСТНИ ПРОСТРАНСТВА В ОЛИМПИАДНИ ЗАДАЧИ
  • България с четири отличия на Международната олимпиада по икономика
  • „Еколято 2025“ – уча и се забавлявам
  • АБУЧ активизира работата за въвеждане на матура по български език в британската образователна система
  • Изследователи от INSAIT организират две събития на водеща конференция за изкуствен интелект
  • Проф. д-р Параскева Манчева: Центърът по източна медицина във Варна вдъхновява нов подход към здравето
  • Препоръката като аргумент за по-висока заплата: мит или реалност
  • Сп. „Педагогика“, книжка 6/2025, година XCVII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"