Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 35, 2020

Как се отглеждат IT специалисти

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
26-08-2020
в Брой 35, 2020
A A
Бъдещето на електронните ресурси в образованието е настояще в гимназията

Професионалната гимназия по икономика в Перник е пример за училище, в което създават отлично подготвени специалисти в област-
та на информационните технологии и приложната информатика. Доказателство за това са многобройните отличия и медали, които учениците постоянно печелят. За седем години поред финалистите на Националната олимпиада по информационни технологии и на националния турнир по информационни технологии „Джон Атанасов“ са общо 51, като лауреатите сред тях са трима.

Името на гимназията, като че ли ни отесня и трябва да го разширим и да стане – Професионална гимназия по икономика и приложна информатика“, шегува се директорката инж. Румяна Иванова. Категорична е, че бъдещето е в STEM професиите и съвсем разбираемо е, че ръководеният от нея екип е насочил усилията си точно в тази посока.
В училището учат 491 деца, а през новата учебна година очакват броят им да надхвърли 500. Не е така обаче до неотдавна. През 2014 г. срещат голям проблем със запълването на паралелките. Причината е в изключително малкия випуск, завършващ седми клас. Налага се РУО да закрие паралелката „Застрахователно и осигурително дело“, за нея не е имало нито един кандидат. Установяват, че имат проблем, и затова решават да се съберат учители и ръководство, за да направят равносметка защо се е стигнало дотам. И сами още тогава стигат до извода, че бъдещето е в STEM професиите.
„От 2014 г. насам системно развиваме информационните технологии. Разбрахме, че това е правилният път, по който да вървим“, уточнява директорката. Още тогава въвеждат новата специалност „Икономическа информатика“, а през следващите години – още две: първо „Електронна търговия“, а след това „Компютърни мрежи“. Иванова е на мнение, че рестрикциите, които се прилагат във висшето образование по отношение на специалностите, които са от направленията „Администрация и управ-
ление“ и „Икономика“, влияят и върху професионалните училища. По-простичко казано, по-малък държавен прием във висшите училища в тези направления означава по-малко кандидати и при тях. Преди това в пернишката гимназия са се изучавали „Банково дело“, „Икономика и мениджмънт“, „Бизнес администрация“ – чисто икономически специалности. А сега фокусът е изместен към приложната математика и STEM професиите. В момента имат само една-единствена икономическа паралелка прием в VIII клас – „Икономика и мениджмънт“. „На този етап това съвпада както с политиката на МОН, така и с търсенето на пазара – приоритет да се дава на STEM направленията“, допълва моята събеседничка.
В пернишката гимназия освен обучението и класните стаи са STEM. И не става въпрос само за кабинета по информационни технологии, а за всички помещения в училището. Имат 10 напълно обзаведени стаи с лаптопи за всички ученици и специални шкафове за зареждане и съхранение на устройствата. Освен това са снабдени и с телевизори с операционна система Android, а проекторите са останали в миналото още преди 6 години. Отдавна не работят и с дневници на хартия, бъдещето на електронните ресурси е настояще в гимназията.
Професионалната гимназия е и в националния списък на иновативните училища, а нововъведението им – „Умни класни стаи за привлекателно образование и професионален успех“, ще се изпълнява в рамките на четири години.
Съвсем разбираемо, към обучението от разстояние в професионалната гимназия преминават плавно и без да срещнат затруднения. Още преди обявяването на извънредното положение 13 от общо 36 учители вече са имали виртуални класни стаи, в които са работили и преди наложената карантина. Останалите преминават към електронен режим на обучение буквално в рамките на два дни. „Колегите имаха необходимите компетенции, оставаше да организират своите виртуални класни стаи“, казва Иванова. Посочва, че изключително полезна се оказва практиката на двама нейни колеги, които са били на обучение в Испания и Ирландия. Там те се запознават с възможнос-
тите за използването на социалните медии и 3D технологиите в класната стая. Обучението е в рамките на цяла година – две седмици на място, а през останалото време – онлайн.
За трета поредна година печелят и проекти по програмата „Еразъм+“. Настоящото финансиране е в размер на 62 000 евро за обучение в Италия и Испания. Радостта от поредния спечелен проект е голяма, защото конкуренцията е изключително оспорвана. Само за сравнение на общо основание класираните проекти тази година са едва 56, а миналата – 165. За съжаление обаче, няма как да планират практическото обучение в чужбина, никой не знае как ще се развият нещата.
„Участието в международни програми разширява кръгозора. За две седмици няма как да научиш толкова, че да станеш специалист в дадена област, но за сметка на това имаш възможност да видиш един нов свят, да опознаеш друга култура и система на образование“, категорична е директорката. Посочва, че за трите години спечелените общо пет проекта са на стойност около 250 000 евро. Благодарение на тези проекти
учениците пътуват и общуват със свои връстници от Европа.
Тазгодишният проект по европейската програма за мобилност е в направлението „Професионално обучение“ и е за ученици в дуална форма на обучение. За Професионалната гимназия в Перник това е първият им випуск, който догодина ще бъде в XII клас. Обучението се извършва по проекта „Дуално обучение в България“ с подкрепата на Австрийското посолство в България. Учениците стажуват в търговски обекти, а партньори са им големи търговски вериги за храна и за козметика. Обучението се осъществява във филиалите на фирмите им в Перник.
„Процесът на подготовка, преди да започне практическото обучение, е дълъг и сложен“, пояснява Иванова. Връзката с фирмите е направена още в IX клас, но децата отиват на практика чак в XI клас. Времето се използва за срещи в рамките на учебната програма и така ученици и работодатели взаимно се опознават.
Основите на дуалното обучение започват с една паралелка. Днес паралелките са повече – във всеки випуск има поне по една, а в IX клас паралелката е с две специалности – „Икономика и мениджмънт“ и „Търговия“. За съжаление обаче, тази година прием на ученици в дуална система на обучение няма да има.
„Като че ли броят на учениците в тези паралелки дойде малко повече за работодателите. Ако миналата година един работодател подаваше заявка за 20 ученици, то тази година поиска да му осигурим 5“, обяснява директорката. Причината е, че фирмите не могат да отделят достатъчно наставници, които да въвеждат децата в занаята. Условието е за петима ученици да отговаря един наставник, а това се оказва проблем за работодателите. Затова тази година четирите фирми партньори са заявили обучение в реална среда на общо 12 ученици.

Your Image Description

Свързани статии:

Да вземеш хляба си в ръце Започна се от различни нива на подготовка Откъдето идва хлябът Как се става енергетик през XXI век

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Да вземеш хляба си в ръце

Следваща статия

Спортът дава шанс в живота

Следваща статия
Спортът дава шанс в живота

Спортът дава шанс в живота

Слънчев дом  за малчугани

Слънчев дом за малчугани

Спортни салони  в още 15 школа

Спортни салони в още 15 школа

Последни публикации

  • Все повече млади учени са привлечени от информационните технологии
  • Министър Вълчев: Концентрацията ще бъде сред най-важните умения на бъдещето
  • Ученици търсят състава на храни и напитки на националното състезание „Природните науки в кухнята“
  • Срок за изплащане обезщетението при пенсиониране
  • Сечил Рустемова е новият стипендиант на „Аз-буки“
  • Завесата се вдига за… Филип Филипов
  • Започва надпреварата за наградите за наука „Питагор“
  • Учени създават умни молекули, поразяващи вируси
  • Иван и Надя, пред които има широк хоризонт
  • Загадка от дълбините на Земята
  • Вмъкване и изпадане на Л
  • Подкрепят 2500 души от уязвими групи по програма на МОН и Конфедерация Швейцария
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 23/2025 г.
  • Силата на словото и необятността на таланта
  • Млади журналисти от СУ „Иван Вазов“ в Поморие по Вазовите пътеки
  • Търсят се 444 директори в образованието (пълен списък на конкурсите)
  • Ново място за творчество в Белене
  • Малки художници с големи сърца
  • Вселената на длан
  • Нови спортни площадки в ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в Кюстендил
  • С промени в учебните програми освобождават време за учителите и учениците
  • В 1022 училища ще се проведе Национално външно оценяване в X клас

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"