Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 35, 2020

Спортът дава шанс в живота

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
26-08-2020
в Брой 35, 2020
A A
Възпитаникът на Спортното училище в Сандански Йордан Янчев
е една от звездите на родното плуване

Спортното училище в Сандански е сравнително младо – от 2011 г., но в него вече учат деца не само от цяла Благоевградска област, а и от Пловдивска и дори от София-град. Едната от причините е, че родителите имат право да запишат детето си в спортно училище, независимо къде се намира. Другата е, че негови възпитаници вече са постигнали много добри резултати в борбата, плуването, каратето и джудото.
„Много сме горди с успехите на Йордан Янчев, който завърши тази година. Той е толкова добър плувец, че още преди да се дипломира, беше приет в няколко от университетите, които са в топ 10 на САЩ. Получи покани от три водещи американски университета, които му предложиха пълна стипендия и поемане на издръжката. И за него това е сбъдната мечта – разказва директорът на училището Николай Марков. – Американските висши училища следят развитието на спортистите от ранна възраст и когато някой покаже добри резултати, гледат да го привлекат да учи при тях, за да може да продължи да се развива и да се състезава за тях. Нашите университети не го правят, за съжаление. И тук изпускаме нишката. Но съм горд заради Йордан, защото той беше на младежките олимпийски игри в Буенос Айрес, след това на младежки световни в Пекин, показа голямо израстване през годините и постигна забележителни резултати. Имаме и много добри плувкини национални състезателки, а също и каратистки, които завоюваха призови места на балкански и световни първенства. И в борбата се представяме отлично. През миналата година нашите борци бяха републикански отборен първенец.“
Спортното училище отваря врати преди 9 години в сградата на бившето Средно общообразователно оздравително училище „П.К. Яворов“ и започва с 45 ученици. Днес те са 130 в шест вида спорт: футбол, борба, плуване, джудо, самбо и карате. И сега се водят разговори с общинското ръководство за приобщаването им към училището – става дума за волейбол, баскетбол, лека атлетика и стрелба.
Учебната база на Спортното училище е най-голямата на територията на общината. То разполага с 15 дка, 5 сгради, два пансиона, актова зала, салон. Общежитията работят и в тях има 37 деца, но има стаи за 50. Стаите са с по 3 легла, с климатик, с баня и тоалетна, с бойлер, ламинат, алуминиева дограма. „Смея да твърдя, че пансионът ни е един от най-добрите на територията на областта и всичко това сме постигнали с лични средства.
Непрекъснато модернизираме нещо в училището.
Искам учениците да влизат в кабинети, които са подходящи за тяхното обучение“, отбелязва Марков.
Приемът на учениците в спортните училища се прави въз основа на тристранни договори между тях, Министерството на младежта и спорта и спортните клубове, които трябва да са членове на съответната спортна федерация към ММС, независимо дали са държавни, или общински. Спортното училище сключва договори със спортните клубове, които осъществяват приема на децата и са длъжни да им осигурят условия за спортно-тренировъчния процес, независимо дали в собствена база, или наета от държавата, общината или от частни лица.
Приемът се прави в V клас, утвърждава се от ММС, съгласува се с началника на РУО – Благоевград, и след утвърждаването тази паралелка продължава до XII клас. В училището децата изучават общообразователните предмети. Обучението им е целодневно – 3 часа сутрин са в училище, след това имат 2 часа спортна подготовка към спортните клубове, които са ги приели, за да развиват спортно-техническите си заложби.
Друга гордост за единственото спортно училище в Благоевградска област е, че възпитаниците му могат да продължат образованието си без приемен изпит в Националната спортна академия или в ЮЗУ – Благоевград, където се предлагат почти същите специалности като в училището в Сандански. През последните години над 80% от завършващите средно образование влизат в НСА или ЮЗУ, а 90% от тях предпочитат да продължат да учат по специалността, която завършват в училище. През тази учебна година спортното училище изпраща 14 абитуриенти, които са избрали да се явят на втори държавен зрелостен изпит по професията. Успешно издържалите получават III професионалноквалификационна степен за помощник-треньор по съответния вид спорт. А от НСА или ЮЗУ излизат като треньори или учители по физическо възпитание.
Най-голям е интересът към футбола, защото тази игра е социален феномен – всички я играят и обичат. Затова около 50% от възпитаниците на Спортното училище в Сандански тренират футбол. За тяхното обучение са отговорни 26 учители, а общо персоналът наброява 40 души.
А как се отразява карантината върху работата на едно спортно училище. Проблемът с периода на изолация не е в преминаването към дистанционно обучение, колкото в невъзможността възпитаниците му да тренират. Сега вече е много по-добре, защото могат да тренират на открито при спазване на определени изисквания и противоепидемични мерки.
Спортът учи на дисциплина и създава много навици, които след това са полезни в живота,
категоричен е Николай Марков. Според него обаче сега се отделя по-малко внимание за неговото развитие и резултатът е, че спортът вече не е това, което беше. „Преди, когато държавата отделяше много средства, успявахме да изкараме много спортисти на европейски и световни първенства и на олимпиадите. Бяхме в първата десетка на държавите по спечелени медали от олимпиади. В България имаше 36 спортни училища, от тях около 1996 – 1998 г. останаха 17, а сега са 25. Днешните деца са много по-подготвени в техническо отношение, по-знаещи и по-можещи да използват компютри, лаптопи и други устройства. Но за да ги отделим от тях, трябва да ги научим да спортуват“, коментира директорът.
Самият Николай Марков е дългогодишен футболист, футболен съдия, учител по физическо възпитание в две училища, а от 2014 г. е директор на Спортното училище в Сандански. Според него родителите създават погрешна представа у децата за това какво е спортът, какво може да им донесе и да направи за тях. И тя се задълбочава. Съди по себе си – когато е бил активен спортист, в неговата група има голяма конкуренция от около 40 футболисти от един набор и като дойде време да отидат на мач, треньорът избира кои 20 ще участват, а останалите 20 буквално плачат и после трябва да ги успокояват и треньорът, и родителите. Освен това навремето заради конкуренцията децата са имали по-голямо желание да тренират всеки ден, а също и в събота и неделя, без никой да ги кара насила. Сега родителите возят децата си с автомобили до училището или до стадиона и треньорите се оплакват, че като има мач, на него ходят по 10 – 11 човека, а другите трябва да ги събират от кафенетата и да им се молят да отидат на стадиона. „Това сме го постигнали всички ние – констатира директорът. – Въпреки това не спираме да работим, и се опитваме да мотивираме децата да покажат най-доброто, на което са способни.
Опитваме се да открием таланта им, да го развием и да се гордеем с постиженията на нашите спортисти“, твърди Марков. За целта в Спортното училище в Сандански вече има традиция при откриването на новата учебна година и при завършването да се канят едни от най-добрите спортисти – бивши и настоящи, които да връчват наградите на най-добре представилите се ученици. Гостували са им изявени спортисти като Александър Томов – петкратен световен и петкратен европейски шампион по борба, с три олимпийски медала, както и футболистът Петър Хубчев – твърд титуляр в защитата на българския национален тим, с който завоюва бронзов медал на Световното първенство в САЩ през 1994 г. Сред гостите е и Георги Иванов-Гонзо – един от най-добрите нападатели в историята на „Левски“. Футболисти от ЦСКА, както и целият отбор на „Лудогорец“ – Разград, също са идвали два пъти в Сандански. След официалната част спортистите винаги разговарят с децата. На тях им е много интересно да се срещат с хора, които са покорили върхове, и са любопитни да научат какъв е пътят, който са извървели, за да постигнат успеха си.

 

Николай Марков, директор:
Спортът изисква много отдаденост и дисциплина. Към него се насочват, като цяло, деца от по-бедни семейства и той може да им даде шанс да получат много от живота. Нашата работа е да им помогнем, така че да успеят да покажат най-доброто от себе си. И когато се получи, всички сме доволни – и учениците, и ние. Примери в историята има много, включително и в българската.
В Южна Америка, и в частност в Бразилия, това е масово явление – едни от най-известните им футболисти са от много бедни семейства. За тях това е бил единственият шанс да се докажат, да успеят и да подсигурят семействата си. Това е спортът – дава шанс в живота на всички.

Your Image Description

Свързани статии:

Успехът следва ученолюбивите и трудолюбивите Ако учителят не учи, кой тогава… Важен е талантът на всеки Пълен обхват на 4-годишните

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Как се отглеждат IT специалисти

Следваща статия

Слънчев дом за малчугани

Следваща статия
Слънчев дом  за малчугани

Слънчев дом за малчугани

Спортни салони  в още 15 школа

Спортни салони в още 15 школа

Гаранция за деца в нужда

Гаранция за деца в нужда

Последни публикации

  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Безплатни учебници и за децата в самостоятелна форма на обучение
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
  • Състояние на някои двигателни способности при деца от предучилищна възраст
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Изображенията на птици в античните подови мозайки от България от орнитологичен аспект: видове, произход и търговски връзки (II – VI в. н.е.)
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието
  • Вицепрезидентът Йотова стана „Доктор хонорис кауза“ на Великотърновския университет
  • Perspectives on Food Waste Management and the Green Food Movement
  • Дигитални ресурси за развитие на ключови компетентности при изучаване на характеристиките на химичните процеси в X клас

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"