Препоръчителните мерки се обсъждат и приемат от педагогическите съвети. Те се прилагат доколкото и където е възможно. Училищата изготвят собствен списък от приложими за тях логически и организационно свързани мерки. Списъкът с препоръчителни мерки е първоначален и отворен. На електронна страница
https://www.mon.bg/bg/100876 той ще бъде постоянно допълван на база решения, приложени и споделени от училищата чрез РУО.
А. За осигуряване на дистанция между паралелките
1. Класни стаи и организация на учебния процес:
– отказ от кабинетната система и определяне на отделни класни стаи за различните паралелки;
– ограничаване използването на кабинети само при липса на други възможности за осъществяване на обучението по съответния учебен предмет – ИКТ, лаборатории, работилници и физкултурен салон;
– отделяне на паралелките от начален етап на отделен етаж/крило;
– провеждане на максимален брой часове на открито, когато обстановката го позволява;
– ползване на материална база на съседна сграда (напр. читалище); тя трябва да е подходяща и благоприятна като физическа среда и придвижването до и обучението в нея да не са свързани с допълнителни рискове за децата;
– използване на един учебен чин или маса от един ученик и шахматно разполагане на учениците.
– Осигуряване на физическо разстояние между бюрото на учителя и първия ред чинове на учениците, в т.ч. и чрез освобождаване на първия ред с цел дистанция от поне 1,5 м по време на обучение;
– ограничаване на учениците в групите за целодневна организация на учебния ден в рамките на паралелката;
– разпределение на часовете между учителите по един предмет с цел формиране при възможност на норма преподавателска работа в рамките на един випуск;
– намаляване на ненужни предмети в коридори/класни стаи;
поставяне на плексигласова преграда пред бюрото на учителя.
2. Коридори и стълбища:
– организация за еднопосочно придвижване в коридорите и по стълбите;
– правила за регулиране на влизането и излизането в училището, без струпване на входа и при спазване на дистанция.
3. Междучасия. Санитарни помещения:
– различно начало на учебните занятия и на различен график за междучасията;
– правила учениците да не се струпват (да се определи максимален брой ученици, които могат да влизат, в зависимост от капацитета);
– свободен режим за ползване на тоалетните, подходящ при седмично разписание със слети часове.
4. Входове:
– по възможност да се отворят повече входове, така че да не се допуска струпване; условието е обаче да има лице за осигуряване на пропускателния режим на всеки вход;
– разделяне на паралелките при ползване на различните входове.
5. Стол и бюфети:
– хранене по график;
– обособени зони за хранене за отделните паралелки;
– правила да не се допускат опашки от близкостоящи ученици (когато са паралелки, които не си взаимодействат);
– недопускане на споделяне на храни и напитки;
– организация за хранене под формата на кетъринг в класните стаи с индивидуални прибори;
– хранене в училищния двор, в шатри, беседки.
6. Училищен двор:
– максимално ограничаване влизането на външни лица в училището чрез маркиране на зони за достъп на родители в двора и в близост до входа;
– допускане на придружители на деца със СОП в училището при спазване на физическа дистанция и дезинфекция;
– разделяне на дворовете на зони за отделни паралелки;
– провеждане на повече занятия навън;
– провеждане на занятия извън училището, когато това е удобно, мястото е по-широко и по-безопасно и не е свързано с риск и много време за придвижване.
7. Недопускане на външни лица в дворовете и през почивните дни. Комуникация. Учителска стая:
– ограничаване на близката комуникация между учители и на престоя им в учителската стая;
– по-голяма част от комуникацията се осъществява в електронна среда, а при необходимост от пряка комуникация се спазват изискванията на физическа дистанция и носене на маска или шлем;
– комуникация с родителите се осъществява предимно с електронни средства, а индивидуалните срещи и консултации се провеждат по предварителна уговорка и при спазване на изискванията на МЗ;
– провеждане на родителски срещи, събрания на Обществения съвет, общи събрания и педагогически съвети в електронна среда, а при нужда от пряка комуникация – в по-голямо помещение, което гарантира спазване на правилата на МЗ.
8. Физкултурен салон:
– използване на физкултурния салон само когато не е възможно провеждане на часовете на открито, и възможност за провеждане на часа и в други подходящи помещения в училището; във физкултурния салон се провеждат часовете само на един клас.
9. Библиотека:
– използване на ресурси от училищната библиотека с предварителна заявка онлайн;
– да не влизат повече от двама ученици и да са на отстояние един от друг.
10. Закуски по Държавен фонд „Земеделие“:
– приемат се един път седмично.
11. Озониране и пречистване на въздуха:
– използване на бактерицидни лампи от зат-
ворен тип за дезинфекция на въздуха, които могат да работят без прекъсване в присъствието на хора; препоръчва се използваните от системите пури да не продуцират озон;
– използване на устройства за пречистване на въздуха, които да унищожават вируси и бактерии, в т.ч. вируса на COVID-19.
Б. За подпомагане на комуникацията между съответната РЗИ и училището:
– предварително уточняване между училището и съответната РЗИ на имената, телефоните за връзка и електронните адреси на лицата за контакт в двете институции при съмнение или случай на COVID-19 в училището;
– съвместно обсъждане и предоставяне от РЗИ на училището на типови бланки, които да подпомогнат бързата и точна информация, която се изисква училището да подаде при съмнение или случай на COVID-19;
– съвместно обсъждане и предоставяне от РЗИ за улеснение на училището на бланка с отметки за поредността от задължителни стъпки, които предприема училището при съмнение или случай на COVID-19, както и за отговорните лица.
В. Осъществяване на извънкласни и извънучилищни занимания по интереси:
– максимално ограничаване на наемането на външни лектори за дейностите, които може да се осигурят от учители в училището;
– ограничаване отдаването на училищната и/или спортната база под наем.
Г. За подпомагане на преминаване от присъствено обучение към обучение в електронна среда от разстояние:
– създаване на групи за бърза комуникация (директори – РУО, учители – ръководство, учители – родители, учители – ученици);
– определяне на различна продължителност на електронните уроци в зависимост от възрастта и уменията за саморегулация на учениците;
– публикуване на училищния сайт и запознаване на учениците с брошурата с препоръки за безопасна работа в интернет – https://sacp.government.bg/sites/default/files/SafeNet DAZD2020.pdf, както и с Правилата за безопасност на децата и учениците в компютърната мрежа и с Препоръките относно безопасно провеждане на дистанционно обучение в онлайн среда;
– разработване или споделяне чрез сайта на училището на ръководства за учители, ученици, родители за обучение в електронна среда (ОЕСР) и на ресурси;
– ръководства за дигитализация на учебното съдържание – посочени електрони ресурси, линкове към Националната електронна библиотека с ресурси и други електронни платформи, които предоставят безплатно учебно съдържание в интерактивен и иновативен модел.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg