Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 36, 2020

СТЕМ средата е бъдеще, което започва днес

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
03-09-2020
в Брой 36, 2020
A A
Работата с родителите на децата от бургаския квартал „Победа“ много помага за добрите резултати

Ние сме иновативно училище, започнахме иновативно преподаване на второкласниците в часовете по технологии и предприемачество – използване на дисплей, работа с компютър, запознаване с различни професии… Искаме младите хора утре да са със самочувствие, да изберат любима професия, да са уверени, че могат.
На дневен ред е да осъществим идеята си за създаване на СТЕМ среда в училището. Но поред във времето, сега приоритетът е да започнем новата учебна година с добра организация. Така и ще бъде.“ Увереността, с която говори за професионалното си ежедневие Радостина Ботушанска, е респектираща. Също толкова, колкото респектират редът и отношенията на почтителност между учители и ученици в това бургаско училище. 777 са неговите ученици. Всяка година приемат по 4 паралелки първокласници. 167 са децата в подготвителни групи. В тази „почти детска градина“, както наричат в ОУ „Христо Ботев“ крилото с помещенията на предучилищните групи, не са малко и 4-годишните.
„С всяка година те стават все повече. И това е много, много важно. При нас идват деца, чийто майчин език не е български. Колкото по-рано ги поеме училището, толкова по-голям шанс имат децата“, обяснява директорката.
В продължение на два месеца – от 1 юни до края на юли, освен за учениците лятно училище в ОУ „Христо Ботев“ организират и за обхванатите в предучилищните групи. По проекта „Активно приобщаване“ всяка сутрин по два учебни часа имат занимания осемте групи с 5- и 6-годишните.
В двата летни месеца „класните стаи“ събират всеки от класовете на ОУ „Христо Ботев“ на двора и стават предпочитани от учениците пред тези в сградата. „През пролетта, с началото на епидемията, започнахме онлайн обучението. Дори осигурихме предостатъчно крайни устройства. Казвам „предостатъчно“, защото ученици даже ни ги връщаха. Не че не знаят да работят с тях, в това отношение проблем няма. Но когато трябва да се учи на таблета, друго е… Успоредно с електронните уроци започнахме да разнасяме и материали на хартия по домовете на учениците. Всеки понеделник разпечатвахме по 10 листа уроци с упражнения за 500 деца. Носехме им ги в началото на седмицата, а на следващата ги събирахме и давахме новите задачи. Уроците, които носехме на хартия, се постарахме да ги преговорим в часовете през първите месеци на ваканцията. От 5 до 10 учебни дни преподавахме на групите, на които разделяхме учениците. В група са до десет. Всеки получи допълнителна подкрепа по различни учебни дисциплини. Направихме такава организация, че да не ги държим повече от два часа. Все пак е лято, а и те са си деца“, допълва Ботушанска.
44 са групите в ОУ „Христо Ботев“ по проекта „Подкрепа за успех“, отделно имат и клубове със занимания по интереси. Извънкласните занимания са с безспорен ефект, когато става дума за обучение на деца, в чиито семейства български не се говори. Още по-трудна става работата с подрастващите, когато родителите им заминават за сезонна работа в страната или зад граница. По тази причина около 20 – 25
деца всяка учебна година се отписват от училище.
В повечето случаи семействата се връщат след 3 – 4 месеца и отново записват децата си в българското училище.
„Но те вече са загубили навици, пропуснали са учебен материал и на много от тях се налага да повтарят класа. Въпреки всичко се справяме. Децата идват тук 5-годишни, неговорещи български, и излизат след VII клас научили се.“ Обяснението на Ботушанска е на базата на дългогодишната педагогическа практика. Потомствен учител е, майка също е преподавала в ОУ „Христо Ботев“. Започва работа като възпитател, после е учител, зам.-директор. Децата, на които е преподавала, винаги са били само от квартал „Победа“, а него познава като петте си пръста. Познава и историята на училището още от началото на 70-те години, когато учениците са близо 1200. В следващите десетилетия те намаляват почти наполовина, докато в последните години броят им стабилно расте.
И пак на основание богат професионален опит се налага изводът: най-най-важното, за да успее един учител, е партньорството с родителите. Успяват ли в това партньорство педагозите от училището в бургаския квартал „Победа“? С някои семейства – да, с други – не съвсем. Непредставителната училищна „статистика“ сочи, че категорично повече са родителите, които влизат в „обувките“ на учителя. За летните уроци на предучилищните групи само един родител отказал и не пуснал детето си. При учениците няма родител, който да е спрял детето си. Дори почти всеки ден се налагало да връщат ученици. При условие че освен класните стаи използвали и училищния двор, и физкултурния салон, мястото пак не стигало, за да се спазват изискванията за безопасна дистанция.
„Истината е, че при нас винаги е така „пренаселено“, просто децата обичат училището си – включва се в разговора и зам.-директорът Магдалена Япаджиева. – Дори бих казала, че се гордеят с него, че е хубаво. Сградата е добре реновирана. Преди 3 г. построихме още едно крило – за предучилищните групи. В старото са от
I до VII клас. Средствата са от Община Бургас и с финансова подкрепа на правителството на Швейцария. Неведнъж гост ни е бил Димитър Николов – кметът на Бургас.
В сложните месеци на епидемията се случиха и добри неща. Освен че превключихме на онлайн вълна, като че ли нещо се случи и с родителите. Погледнаха ни по-различно. Започнаха да идват с децата си в училището хора, които не бяха стъпвали тук, търсят ни да поговорим. Дано се запази и ентусиазмът на колегите.“
Доверието между учител и родител е възможната сила, която би довела и до преодоляването на проблема с ранните бракове. Възпитаниците на ОУ „Христо Ботев“ продължават образованието си след VII клас предимно в гимназиите на съседните квартали, блазни ги и Морското училище.
„За съжаление, не малка част от 16-годишните момичетата, едва завършили IX, X клас, се женят. Да не се заблуждаваме, че не се случва. Може би трябват години. Много, много говорим с родителите. Вярно е, тенденциите сочат вдигане на възрастта на непълнолетните булки, но процесът е много, много бавен“, допълва Радостина Ботушанска.

Your Image Description

Свързани статии:

Правилата са затова, за да няма изключения Училището с мечките Малки стъпки всеки ден Да вдъхнеш живот на камъка

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Препоръчителни мерки на МОН за ограничаване на рисковете от разпространение на коронавируса

Следваща статия

„Задължителна“, или думичката, която разбуни духовете

Следваща статия
„Задължителна“, или думичката, която разбуни духовете

„Задължителна“, или думичката, която разбуни духовете

Екологичното възпитание  става водещо в образованието

Екологичното възпитание става водещо в образованието

Снимка ЕП

Заетост за всички младежи до 2030-а

Последни публикации

  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ТРАНСФОРМАЦИИ НА ПАЗАРА НА ТРУДА И НУЖДАТА ОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕФОРМИ
  • Олег Попов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“ : Нищо не е толкова лесно, колкото изглежда през обектива
  • Отличиха медалистите от международните олимпиади по природни науки за 2025 г.
  • Как да поискам извлечение от ведомост за заплата?
  • Модерно е да се рефлектира вместо да се размишлява

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"